خبر خبر

مه‌آبادی تاکید کرد:‌توسعه صنعت هوانوردی در اولویت برنامه‌هاي توسعه كشور
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: موقعيت ژئوپولتيك، ژئواستراتژيك و ژئواكونوميك ایران فرصت‌های جذابی را برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل مسافر و بار هوایی ايران و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ايجاد كرده است.

رحمت‌اله مه‌آبادی در دومین روز از اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ که با حضور صاحبان صنایع هوانوردی جهان در هتل پارسیان آزادی تهران در حال برگزاری است٬ گفت: ما در طول دوران تحریم، تجربه‌های نامیمونی از بی‌اخلاقی و زیر پا گذاردن تعهدات انسانی و بین‌المللی از سوی برخی کشورها و نهادهای مدعی حقوق بشر از قبیل اصول حاکم بر پیمان شیکاگو را شاهد بودیم به نحوی که به بهانه تحریم، حتی برای حفظ ایمنی پروازهای عبوری بین‌المللی و تأمین سلامت شهروندان خود که از فضای ایران می‌گذشتند، نیز از همکاری و همراهی دریغ کردند.

وی ادامه داد: صنعت فرودگاهی و خدمات ناوبری هوایی ایران در این مدت برای تداوم ارائه خدمات ایمن به مردم ایران و همچنین جهانیان و حفظ استاندارد‌ها دوران ویژه‌یی را سپری کرد.

مه‌آبادی گفت: شركت فرودگاه‌هاي كشور با پايبندي به اصول مديريت اخلاق محور پس از وقايع اوكراين و بروز ناامني‌ها در آسمان عراق و سوريه، رفتاري متعهدانه و مسئولانه در مقابل جامعه جهاني داشته و فضاي هوايي ايمن خود را با سطح بالاي خدمات و بدون تبعيض به روي همه كشورها باز گذاشت و درخواست‌های نهادهای بین‌المللی جهت ایجاد ظرفیت لازم برای پذیرش دو برابری ترافیک هوایی و عبور ایمن از فضای ایران پاسخ دوستانه و مثبت داد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي و بطور خاص از مقامات مسئول ICAO، ACI، CANSO و IATA و نمایندگانشان در این کنفرانس، خواست؛ به‌طور مسئولانه در حوزه گسترش و استقرار اخلاق حرفه‌اي متمرکز شده و بيشتر فعاليت كنند و نگذارند تجربه‌یي را که ملت، دولت و صنعت هوانوردی ایران با خویشتن‌داری، صلابت و موفقیت آن را پشت سرگذاشت؛ بار ديگر توسط سایر ملت‌ها تجربه شود.

وی در این راستا آمادگي خود را براي هرگونه همكاري در اين زمينه اعلام کرد.

مه‌آبادی با بیان اینکه ايران در طول تاريخ پرشکوه خود، با قرار داشتن در چهار راه ارتباطي جهان و راه ابريشم، محل عبور و مرور مردم و بازرگانان كشورهاي مختلف جهان بوده است؛ گفت: امروز نيز با افتخار در بخش هوايي، اين نقش را حفظ كرده و در پي ارتقاي آن است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: موقعيت ژئوپولتيك، ژئواستراتژيك و ژئواكونوميك ایران از جمله، قرار داشتن كشورمان به عنوان حلقه اتصال دو منطقه پرترافیک آسیا- پاسفیک و اروپا از یک سو و رشد بالای پیش‌بینی شده برای افزایش پروازهای بین‌المللی، ترانزیت هوایی و همچنين ظرفيت بسيار بالا و پيش‌بيني افزايش شتابان پروازهای داخلی ايران در دهه 2030، از سوي ديگر، فرصت‌های جذابی را برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل مسافر و بار هوایی ايران و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ايجاد كرده است.

وی با اشاره به سابقه بيش از 70 ساله شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: ماموريت اصلي این شرکت ایجاد، بهره‌برداري، نگهداري و توسعه فرودگاه‌ها و همچنین ارائه خدمات ناوبري هوايي به کلیه پروازها بصورت انحصاری در سراسر فضاي كشور پهناور جمهوری اسلامی ایران است.

مه‌آبادی اظهار داشت: شركت ما مالكيت و مديريت 54 فرودگاه غيرنظامي را در اختيار داشته و به 6 فرودگاه متعلق به ساير سازمان‌ها و 4 فرودگاه در حال ساخت نيز خدمات ارائه مي‌كند.

وی با بیان اینکه شركت مادر تخصصي فرودگاه‌هاي كشور در قالب يك هولدينگ تخصصي پايه‌گذاري شده است٬ گفت: سال گذشته فرودگاه بزرگ امام خميني(ره) به عنوان اولين شركت زير مجموعه اين هولدينگ به ثبت رسيد و در آينده نيز تبدیل تعدادی از فرودگاه‌ها به شرکت‌های فرودگاهي در برنامه ما قرار دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر، سالانه قریب به 45 ميليون نفر مسافر هوايي شامل حدود 11 ميليون مسافر بين‌المللي و 34 ميليون مسافر داخلي در فرودگاه‌هاي اين شركت اعزام و پذيرش شده و بيش از 340 هزار پرواز شامل بيش از 270 هزار پرواز داخلي و بيش از 70 هزار پرواز بين‌المللي در فرودگاه‌های اين شركت نشست و برخاست انجام مي‌دهند. البته 80% پروازها در 8 فرودگاه مهرآباد تهران، مشهد، امام خميني، شيراز، جزيره كيش، اصفهان، اهواز و تبريز انجام مي‌شود.

وی با بیان اینکه دو فرودگاه اهواز و بوشهر تقريباً اشباع شده و ساخت فرودگاه هاي جديد در اين دو شهر در دست مطالعه است٬ افزود: اين نشان مي‌دهد كه 44 فرودگاه ديگر ما ظرفيت بسيار زيادي براي پذيرش پرواز و مسافر دارند.

مه‌آبادی همچنین خاطرنشان کرد: سالانه بيش از 270 هزار پرواز عبوري با دريافت خدمات استاندارد و دريافت سرويس‌هاي راداري، از فضاي كشور ما عبور مي‌كنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها همچنین از تغییر نام این شرکت خبر داد و گفت: براساس مصوبه شب گذشته هیات وزیران نام این شرکت به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی تغییر کرد.

وی گفت: شركت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران با وقوف به مسئوليت اجتماعي خود، تلاش مستمر و موثر برای توسعه پايدار كشور، گسترش عدالت جغرافيايي و ايجاد فرصت‌هاي برابر براي آحاد جامعه و تمامی اقوام ایرانی و همچنین توسعه تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی برای افزايش رفاه و بهروزي ملت ایران و تمامی ملت‌های منطقه و جهان و دسترسی بیشتر و بهره‌مندی موثرتر آنها از خدمات حمل‌ونقل هوایی را وظیفه خود می‌داند.

مه‌آبادی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه صنعت هوانوردی در اولویت برنامه‌هاي توسعه كشور از سوی رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی قرار داده شده گفت: متعاقب آغاز اجرای قانون مقررات‌‌زدايي و آزادسازی حمل‌ونقل هوایی، مجلس شوراي اسلامي نیز براي حمایت‌های قانونی بیشتر از توسعه صنعت هوانوردی در ايران وارد فعاليت شده و در حال وضع قوانيني است که در کنار اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، ما را به ايجاد زمینه‌های مناسب برای توسعه شتابان صنعت فرودگاهي و ناوبري هوايي، بسیار امیدوارتر از قبل کرده است.

وی در پایان اهم جهت‌گیری‌ها و برنامه‌های اصلی توسعه صنعت فرودگاهی ایران را برای آشنایی بیشتر با هدف معرفی زمینه‌های توسعه همکاری‌های فی‌مابین، کوتاه‌سازی مسیر و تسریع آهنگ توسعه فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به شرح ذیل اعلام کرد:

1- ايجاد هاب‌ منطقه‌اي مسافر و بار هوایی در مناطق مرکزی، شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ایران.

2-  سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي فرودگاهي شامل توسعه ترمينال مسافري و باري، تجهيزات فرودگاهي و ساير زيرساخت‌ها  به ارزش 5 ميليارد دلار، در قالب طرح‌های BOT ،BLT و EPCF  طي 8 الي 10 سال آينده.

 3-  نوسازی و ارتقاي تكنولوژيك سامانه‌های کنترل ترافیک هوایی به ارزش 250 ميليون دلار.

4-  ایجاد و توسعه زیرساخت‌های تجاری مانند هتل فرودگاهی، خدمات رفاهي و پارکینگ.

5- اجرای طرح‌های معطوف به توسعه شبكه پروازي و شبکه فرودگاه‌های کم‌هزینه واقتصادي كردن فعالیت فرودگاه‌هاي كوچك و كم ترافيك.

6- اجرای طرح‌های افزايش ظرفيت، ارتقای بهره‌وری و بهره‌برداری ایمن و اقتصادی از فضاي ایران با تأکید بر باز مهندسي ساختار كريدورهاي هوايي.

7- همکاری‌های مشاوره فنی به منظور افزایش سهم ایران از پروازهاي عبوري و پروازهاي ارتباطي (كانكشن) با توجه به قرار داشتن بين دو قطب عظيم تقاضاي حمل و نقل هوايي يعني اروپا و آسيا پاسيفيك.

8- استقبال از اتحادهای فرودگاهی.

9- استفاده از انرژي هاي پاك و تجديدپذير در فرودگاه‌ها با هدف کنترل و كاهش آلاینده‌ها در راستاي اجراي مسوليت هاي اجتماعي شركت.

10- همکاری‌های مشاوره فنی در زمینه‌های افزايش كيفيت و عمر مفيد زيرساخت‌ها و کاهش هزینه‌های فرودگاهی.

11- توسعه همکاری‌های آموزشی با هدف ارتقاي توانمندي حرفه‌ای و افزایش سطح دانش منابع انساني و مدیریت.

 

-------------------------------------
نظرات
ترابي() :
سلام
واقعاً لذت بردم. افتخار ميکنم که هم شرکت ما برگزارکننده چنين رويداد بزرگي در تاريخ صنعت بود و هم افتخار ميکنم به چنين مدير عاملي که به نظرم کوتاه ترين, جامع ترين, پرمحتواترين و قابل استفاده ترين پيام را داد.
خدا حفظش کند که بي ادعا و متواضعانه و بي سرو صدا آينده شرکت را مي سازد.

درج نظر درج نظر

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری