خبر خبر

هشت فرودگاه ديگر به سامانه ATIS مجهز مي شود
رييس اداره رادار و اتوماسيون اداره کل کنترل ترافيک هوايي با اشاره به اينکه سال گذشته 12 فرودگاه کشور به سامانه دريافت و پخش خودکار اطلاعات فرودگاهي و هواشناسي (ATIS) مجهز شدند از راه اندازي اين سامانه در هشت فرودگاه ديگر تا پايان امسال خبر داد.

اصغر تبرائي در گفت و گو با روابط عمومي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با اعلام اين خبر عنوان كرد: اداره رادار و اتوماسيون اخيرا با هدف برقراري ارتباط ميان اداره كل كنترل ترافيك هوايي با اداره هاي كل ارتباطات و ناوبري هوايي و مخابرات و فناوري اطلاعات هوانوردي راه اندازي شده و پيگير مشكلات احتمالي سامانه آريا در فرودگاه ها و بررسي مشكلات و نواقص احتمالي رادار سيناي مركز كنترل فضاي كشور و نيز بررسي مشكلات احتمالي خطوط مايكروويو داخلي و بين المللي  FTN فرودگاه هاي كشور، به روز رساني نقشه هاي هوانوردي AMD، تهيه و تدوين نرم افزارهاي اتوماسيون  نيازمندي هاي سامانه سوئيچيينگ مركز كنترل و فرودگاه ها و همچنين تهيه و تدوين نيازمندي هاي شبييه سازهاي برج، تقرب و مراقبت پرواز است.

رييس اداره رادار و اتوماسيون اداره كل كنترل ترافيك هوايي با بيان اينكه راه اندازي طرح پرواز الكترونيكي فرودگاه هاي كشور و نيز تشكيل بريفينگ مركزي در اداره كل کنترل ترافيك هوايي توفيق هاي مهم اين اداره بوده است، گفت: براي یکسان سازی قوانین و مقررات خدمات طرح پرواز و با هدف استفاده بهینه و چابک سازی نیروی انسانی شاغل در فرودگاه ها و متمرکز سازی این خدمات در کشور، پیشنهاد ایجاد بریفینگ مرکزی (IFPS) توسط اداره کل مراقبت پرواز مطرح و با همکاری اداره کل مخابرات و فن­آوری اطلاعات هوانوردی، نرم افزار لازم تهیه و به مرحله بهره برداری رسید.

وي افزود: این پروژه از مهر ماه سال 1395 به صورت پایلوت در فرودگاه شیراز راه اندازی و مهر امسال به صورت رسمی به بهره برداری رسید. مرحله نخست شامل تبدیل فرم های FPL و پیام های مربوط از شکل کاغذی به فرمت الکترونیکی بر روی سرور شرکت فرودگاه­ها و ناوبري هوايي ايران است كه در این مرحله، تبادل اطلاعات بین شرکت ­های هواپیمایی و واحدهای مراقبت پرواز در بستر اینترنت انجام می شود و حضور فیزیکی دیسپچرها در واحدهای بریفینگ به تدریج حذف و FPL acceptance توسط مراقبت پرواز فرودگاه­ ها به صورت اینترنتی است. در این مرحله، هوشمندسازی فرم FPL به منظور جلوگیری از ورود اطلاعات مخدوش یا اشتباه صرف نظر از بررسی خودکار مسیر پرواز، تقریبا به صورت کامل انجام مي شود.

تبرائي همچنين گفت: در مرحله دوم نيز FPL acceptance/rejection به صورت متمرکز  و در مرکز IFPS کشور واقع در مرکز کنترل فضای کشور انجام مي شود و با تخصیص نشاني OIIXIFPSبه سامانه، تمام FPL ها از مبداهای داخلی و خارجی از دو بستر اینترنت یا AFTN به سامانه ارسال می شوند و امور بررسی و تایید/رد FPL ها در مرکز کنترل توسط كاركنان شیفت IFPS  انجام و سپس توسط AFTN به مقاصد مورد نیاز ارسال می شود.

 

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری