خبر خبر

بخش دوم گفتگوی صمیمی با نخستین بانوی عضو هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران
امسال آخرين فرصت براي ايرلاين‌هاي بدهكار است/فرصت سوزي نكنيد!
دکتر معصومه ابراهیمی، عضو هیات مدیره و مدیرکل دفترحقوقی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، به عنوان پنجمین مقام مسئول در برنامه "مهمان هفته، پاسخگوی سوالات كارشناسان خبري روابط عمومي درباره موضوعات مختلف بود.

در بخش نخست، سخنان ابراهيمي با محور جايگاه بانوان در شركت، توجه به مطالبات آنها و موضوعاتي در اين چارچوب منتشر شد. بخش دوم اين مصاحبه صميمي و البته صريح، درباره موضوعي است كه به مخاطبان خاص شركت مربوط مي‌شود، موضوعي به نام "وصول مطالبات شركت از ايرلاين‌هاي بدهكار" كه در آن مطالب بسيار جالبي گنجانده شده است، مطالبي كه علاوه بر مشخص كردن رويكرد شركت در وصول مطالبات، كلام صريح مديركل دفتر حقوقي شركت را به ايرلاين‌هاي بدهكار از زاويه‌اي كاملا قانوني بيان مي‌دارد، كلامي كه جاي هيچ تعارفي را باقي نمي‌گذارد، به ويژه آنجا كه ابراهيمي به صراحت مي‌گويد"ایرلاین‌ها، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را به ادامه راهکار قضایی سوق ندهند."

با هم بخش دوم گفت‌وگوي جذاب و صريح كارشناسان خبري روابط عمومي با خانم دکتر معصومه ابراهیمی، عضو هیات مدیره مدیرکل دفترحقوقی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را با هم مي‌خوانيم:

  • يكي از مباحثي كه مخاطبان خاص صنعت و به‌ويژه رسانه‌هاي فعال در حوزه صنعت هوانوردي به آن توجه ويژه‌اي دارند، موضوع طلب شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها و نحوه وصول آنهاست. نتيجه تلاش شما برای وصول طلب شرکت از اين ایرلاین‌ها به کجا انجامیده است؟

ما واقعا دوست داریم در فضایی تعاملی در کنار همکاران ایرلاین‌ها به بهترین شکل ممکن به مردم خدمت‌رسانی کنیم و قوانین و مقررات هم تکالیفی را برای ما تعیین کرده‌اند و ما مکلف به اجرای آن هستیم. یکی از تکالیف ایرلاین‌ها این است که به ازای فروش بلیط در پروازهای داخلی و بین‌المللی، مبلغی را که سهم شرکت فرودگاه‌هاست، دريافت و به حساب شركت واريز كنند که این موضوع در قانون تصریح شده است. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران هم باید بتواند از این درآمد برای توسعه و تجهیز فرودگاه‌ها استفاده کند. در واقع، ایرلاین‌ها با واریز نکردن به‌موقع بدهی خودشان، مرتکب جرم شده‌اند.

  •  آیا ایرلاین‌ها در این زمینه هیچ اقدامی نکرده‌اند؟

از سال 91 این مصوبه حالت اجرایی پیدا کرده، اما عملکرد ایرلاین‌ها در این زمینه متاسفانه راضی کننده نبوده است. بر اساس آمار، عملکرد مالی ایرلاین‌ها درباره پرداخت عوارض از سال 91 تا پایان سال 94 با نوسان زیادی روبه‌رو بوده است و ما در سال 94 مجبور شدیم به سمت اقدامات قضایی پیش برویم.

  • اكنون میزان بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها چقدر است؟

حدود 700 میلیارد تومان که از این مبلغ، بیشترین بدهی مربوط به سه ایرلاین كشور است.

  •  بیشترین پرداختی مربوط به کدام ایرلاین بوده است؟

بیشترین پرداخت مربوط به کیش‌ایر و فرازقشم بوده و تا حدودی هم هواپيمايي معراج. البته عدد بدهی این ایرلاین‌ها خیلی بالا نبوده است. در هر صورت، ما در ماه آخر سال 94 جلساتی را با ایرلاین‌ها برگزار کردیم و به آنها اعلام كرديم که شما تکلیف قانونی دارید که اگر انجام ندهید، مرتکب جرم شده‌اید و ما را در ایفای وظایفمان با مشکل روبه‌رو و مردم را هم از دریافت خدمات بهتر در فرودگاه‌ها محروم کرده‌اید. البته شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران تلاش دارد تا در هر شرایطی بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم.

  • گويا به تازگي مصوبه‌یی در مجلس موضوع تهاتر را با یکی از شرکت‌ها مطرح کرده است. تكليف این مصوبه چه شد؟

برای اجری چنین مصوباتی باید نخست راهکارهای لازم در مراجع ذیربط تدوین و ابلاع شود و سپس اجرایی شود. اجرای چنین مصوبه‌یی مستلزم مقدماتی است.

  •  آخرین پیام و راه‌حل پيشنهادي شما برای حل شدن مشکل بدهی ایرلاین‌ها به شركت چیست؟

اولا تشکر می‌کنم از ایرلاین‌هایی که برای تسویه بدهی خود اقدام کرده‌اند. البته با این کار به خودشان کمک کرده‌اند و اینک راحت‌تر فعالیت می‌کنند و محدودیتی هم در فرودگاه‌ها ندارند. به ایرلاین‌هایی هم که با وجود همه پیگیری‌ها، کم لطفی کرده‌اند، توصیه می‌کنم كه ما را به سمت راهکارهای قضایی سوق ندهند. راهکارهای قضایی پیش روی ما قرار دارد، اما راهکار مناسبی نیست، بلکه آخرین راه است. ما هیچوقت دوست نداریم آخرین راهکار را انتخاب کنیم، بلكه مايليم دوستانمان دست ما را بگیرند و کمک کنند. ما همه اعضای یک مجموعه هستیم و مردم ما را یکی می‌دانند. بنابراین بیایید اعتماد مردم را پاس بداریم و فرصت‌سوزی نکنیم . بنابراین ایرلاین‌ها اجازه ندهند تا آخرین راهکارها را پیگیری کنیم.

  • ایرلاین‌‌هایی هم وجود دارند که هیچ اقدامی برای پرداخت بدهی خودشان نکرده باشند؟

بله. يك ایرلاین با وجود همه تمهیدات، توقع ما را برآورده نکرده است. این ایرلاین که بنابر ملاحظاتی نام آن را نمی‌برم، کاملا بی‌توجه است، در حالی که ما در فرودگاه‌ها با آن تعامل داشته‌ایم و فضا و تسهیلات در اختیارش گذاشته‌ایم. مسئولان اين ايرلاين می‌دانند كه به لحاظ حقوقی دست ما برای اقدام قانونی کاملا باز است، اما نمی‌خواهیم از این راهکار استفاده کنیم. بنابراین به این‌گونه ایرلاین‌ها اعلام می‌کنیم كه امسال، آخرین فرصتي است که بیایند و تعیین تکلیف کنند. ما در حال تمهیداتی هستیم که وصول مطالبات در پروسه‌ای قرار بگیرد که دیگر از دست ما خارج خواهد شد. بنابراین توصیه می‌کنیم ایرلاین‌ها از این فرصت استفاده کنند.

  •  آیا پرونده‌های قضایی تشکیل‌ شده برای ایرلاین‌ها، همچنان باز است؟

بله، به‌زودی ممکن است منجر به صدور کیفرخواست شود. اكنون تفهیم اتهام شده و مرجع قضایی فرصتی را به ایرلاین‌های بدهکار داده است . یکی از این ایرلاین‌ها اقدام به تسویه کرده و ما به‌طور جدی پيگير به نتيجه رساندن پرونده‌هاي فوق هستيم.

بخش سوم گفت‌وگو با خانم دكتر ابراهیمي به موضوعي داخلي شركت مرتبط است، موضوعي به نام وضعيت كاري همکاران قراردادی. مديركل دفتر حقويق شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در اين باره نيز مطالب بسيار جذابي را گفت كه در بخش سوم ارائه مي شود.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری