خبر خبر

بخش دوم حضور كاشف عليپور در برنامه "مهمان هفته"
تبلور حقيقت فلايت‌چك در وراي بغض كاپيتان/آنها كارشناس نما هستند!
در جريان برگزاري ششمين برنامه از "مهمان هفته" هنگامي كه صحبت از خريد هواپيماي فلايت چك و قضاوت‌هاي به حق و ناحق درباره اين اقدام ملي قابل تحسين به ميان آمد، چهره سرپرست مرکز‌ آموزش فنون و خدمات هوایی جدي تر از هميشه شد، قدري ابروانش را به هم نزديك كرد و در قامت يك كارشناس زبده به بررسي موضوع پرداخت، آن هم بدون هيچ تعصب خاصي.

او مي‌گفت و دليل مي‌آورد و مجريان برنامه و حاضران در سالن اجتماعات شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران محو سخنان او بودند. گويي هر جمله‌اي كه از دهان عبدالرحيم كاشف عليپور خارج مي‌شد، مهر بطلاني بود بر انتقادات غرض‌ورزانه به خريد نخستين هواپيماي فلايت‌چك شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران. وقتي هم كه او با متانت و البته قاطعيت تمام، اين منتقدان سطحي‌نگر را "كارشناس‌نما" ناميد، گويي مي‌خواست ماه‌ها سكوت مديريت ارشد شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران را جبران كند؛ آن هم ه شكلي كاملا كارشناسانه.

سرپرست مرکز‌ آموزش فنون و خدمات هوایی با بیان اینکه بهترین هواپیمای فلایت‌چک موجود در دنیا را خریداری کرده‌ایم، مي‌گويد:"90 درصد فلایت‌چک‌های دنیا کینگ‌ایر هستند، زیرا هزینه هواپیمای کینگ‌ایر يك هشتم هواپیمای فالکن است. به نظرم افرادی که درباره این هواپیما اظهار نظر کردند، کارشناس‌نما بودند."

از نگاه كاشف عليپور خريد یک فروند هواپیمای فلایت‌چک کافی نیست، زیرا اولا ممکن است دستخوش موضوعات گوناگون و حتي گران شود و ثانيا حتما باید پشتیبان داشته باشد. 

واقعيت اين است كه در سال‌های گذشته به دلیل موضوع واگذاری اين مركز، بسیاری از پرسنل مرکز آموزش فنون و خدمات هوانوردی به بخش‌های مختلف شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یا بخش‌های هوایی دیگر رفتند و اين مركز اکنون با کمبود نیروی متخصص مواجه‌ است. به همين خاطر هم كاشف عليپور معتقد است كه "در صورتی که بخواهیم هوا‍پیمای فلایت‌چک دیگری بخریم یا 20 – 30 فروند هواپیمای دیگر این مرکز فعال شوند، با کمبود نیروی متخصص مواجه‌ خواهيم بود. البته برنامه ‌داریم تا با هماهنگی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران و با استفاده از روش‌های مختلف اداری بتوانیم نیروی مورد نظر را تامین کنیم یا نیروهای قدیمی این مرکز را دوباره به کار بگیریم."

كاشف عليپور توضيح مي‌دهد كه "هواپیماي فلايت‌چك KING AIR 350i  تولید سال 2013 و نسبت به بسياري از هواپيماهاي فلايت‌چك بسيار كم هزينه است. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص توسعه فعالیت‌های این مرکز می‌گوید: اكنون هم ۵ شعبه اصلی در شهرهاي ایران وجود دارد که برای همه آن‌ها مجوز پرواز صادر شده است و او مي‌افزايد:" ایران پهناور است و این 5 شهر در 5 نقطه متفاوت ایران قرار دارند. ما می‌توانیم در آینده از این شعبات با منطقه‌بندی کردن فرودگاه‌های کشور، نهايت بهره را ببریم و هزینه‌های فلایت‌چک را کاهش داده‌ایم. به این معنا که مثلا فرض کنید یک هواپیمای فلایت‌چک را در شیراز مستقر کنیم تا بتواند مناطق جنوبی کشور را پوشش دهد. اين اقدام هم بسیار منطقي است، زيرا حرکت هواپیما از تهران به سوی چابهار و شیراز هزینه‌های عملیاتی بیشتری را به دنبال دارد. 

 وقتي بغض كاپيتان مي تركد!

هنگامي كه مجري برنامه از كاپيتان كاشف عليپور مي‌پرسد كه " هزینه وارسی پروازی با هواپیمای فلایت‌چک چقدر است؟" او نيز پاسخ مي‌دهد كه "هنوز هزینه‌های فلایت‌چک را به طور کامل و دقیق محاسبه نکرده‌ایم."

بعد گویا به يكباره بغض او مي تركد و اينگونه سخنانش را پيگيري مي‌كند:" متاسفانه در رسانه‌ها علیه هواپیمای فلايت‌چك KING AIR 350i  تبلیغات نامناسبی شد. به نظر این سخنان را افرادی کارشناس‌نما گفتند، در حالی که طی تحقیق ساده می‌توان به نتيجه رسيد که حدود 90 درصد هواپیماهای فلایت‌چک دنیا کینگ‌ایر 350 یا کینگ‌ایر 200 هستند. کشور آمریکا به عنوان کشور پیشرو در فلایت‌چک، 23 فروند هواپیمای فلایت‌چک دارد که 17 فروند آن کینگ‌ایر است.اغلب کشورهای دنیا همه هواپیماهایشان کینگ‌ایر است. ما در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بهترین هواپیمای فلایت‌چک را خریداری کرده‌ایم و در این مرکز حدود دو سال برای خرید آن تحقیق شد."

حرف او حرف حساب است و همگي در سالن برگزاري برنامه "مهمان هفته" سراپا گوش مي‌شوند:"هواپیمای فالکن 2000 را که سازمان هواپیمایی کشوری برای فلایت‌چک خریداری کرد، هزینه پروازش حدود 6 تا 8 هزار دلار در ساعت است، در حالی که هزینه پرواز هواپیمای KING AIR 350i  یک هزار دلار در ساعت است. اکنون بسیاری افراد و رسانه‌ها دیگر نسبت به این موضوع سخنی ندارند که بگویند، زیرا دریافته‌اند که هواپیمای KING AIR 350i  بسیار کم هزینه‌تر است. شاید بهای خرید اولیه آن با بهای هواپیمای جت برابری کند كه علت این موضوع هم هزینه‌های جاری پایین آن است. این هواپیما از لحاظ اجرا چیزی از یک هواپیمای جت کم ندارد و در ارتفاع 35 هزار پا از سطح دریا پرواز می‌کند، در حالی که بسياري از هواپیماها مانند فوکر 50 و ATR قابلیت پرواز در این ارتفاع را ندارند. به روزترین سیستم‌ها روی آن نصب است. دستگاه فلایت‌چک آن برای سال 2014 و جدیدترین سیستم است. این هواپیما بر خلاف ظاهر کوچکش بسیار ارزشمند و قیمتی است.

بخش سوم(پاياني) سخنان كاپيتان كاشف عليپور در ششمين برنامه "مهمان هفته" به پرسش و پاسخ حاضران در سالن اجتماعات شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران اختصاص داشت كه متعاقبا روي خروجي پرتال روابط عمومي قرار داده خواهد شد.

-------------------------------------
نظرات
همکار() :
اي کاش در مورد زحمات نيروهاي متخصص الکترونيک در‌موردره اندازي کنسول هاي اين هواپيما نيز صحبت ميکرديد.متاسفانه تا امروز کسي از اين‌موضوع دم‌نزده.
همکار() :
کاپيتان کاشف ، موفق و پيروز باشيد
همکار() :
جناب کاپيتان کاشف موفق باشيد
معيني() :
کاشکي درباره خريد دومين و سومين فلايت چک هم مي گفتيد. قول آقاي وزري کي عملياتي مي‌شود؟؟
صفازاده() :
آفرين ، کاپيتان کارشناس نماها را ضربه فني کرد
حسيني() :
عالي بود.

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری