خبر خبر

گفت‌وگو با علي رستمي در هشتمين "برنامه مهمان" (بخش نخست)
95؛ سال طلايي و 96؛ نوروز متفاوت براي فرودگاه مهرآباد است
هشتمين قرعه برنامه "مهمان هفته" به نام علي رستمي، مديركل فرودگاه بين‌المللي مهرآباد تهران خورد تا او نخستين مدير فرودگاهي باشد كه در اين برنامه شركت مي‌كند، مردي خوش صحبت، صريح و البته بسيار خوش‌رفتار با خبرنگاران. رستمي يك روز پس از روز خبرنگار به اين برنامه آمد، اما پيش از هر كلامي، روز خبرنگار را تبريك گفت.

به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ رستمي با وجود همه مشغله‌هايي كه در پرترافيك ترين فرودگاه ايران دارد، دقيقا 15 دقیقه زودتر از زمان موعود هم آمد تا ثابت كند كه براي يك مدير خوب و موفق بودن، رعايت نظم شرط اصلي است.

جالب است كه بدانيد، رحمت‌اله مه‌آبادي؛ رئيس هيات مديره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، حسین اکرمیان؛ عضو هيات مديره و راهبر عمليات فرودگاهي و مجتبي توكليان؛ مشاور مديرعامل در امور پارلماني و هماهنگي امور دولت شركت، پيش از آغاز اين برنامه به سالن اجتماعات آمدند و دقايقي را به تماشاي مراسم آغازين اين برنامه نشستند.

در ادامه بخش نخست گفتگوی بي‌تكلف كارشناسان خبري پرتال روابط عمومي را با مديركل فرودگاه بين‌المللی تهران مي‌خوانيد:

شما پیش از مدیریت اداره‌کل فرودگاه مهرآباد، سکاندار اداره‌کل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی بودید، تصدی‌گری این فرودگاه‌ها چقدر با هم تفاوت داشت؟

۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۳ به عنوان مدیرکل فرودگاه مهرآباد منصوب شدم. نخستین روزی که کار در این فرودگاه را آغاز کردم، بستری فراهم شده بود تا بتوانم خدمت بیشتری به هم‌وطنانم ارایه دهم اما این فرودگاه بزرگ در دل پایتخت قرار داشت و باید تجارب زیادی در آن به دست می‌آوردم.

فرودگاه بین‌المللی تبریز نیز فرودگاه بزرگی است اما نسبت به فرودگاه مهرآباد ترافیک کم‌تری دارد. از جمله تجاربی که در فرودگاه مهرآباد کسب کردم می‌توانم به عملیاتی بودن پروازها و همزمان انجام پروژه‌های عمرانی در مهرآباد اشاره کنم. در واقع با پذیرش تعداد زیاد مسافر و هواپیما، زیرساخت‌های فرودگاهی را بهسازی و نوسازی کردیم.

اکنون پروژه‌های مختلفی در ترمینال، لندساید و ایرساید به سرانجام رسیده یا در حال انجام است. امیدواریم این پروژه‌ها را تا پایان امسال تمام کنیم که سال ۱۳۹۵ سال طلایی برای مهرآباد شود و با تلاش همکاران و حمایت مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها قطعا در نوروز ۹۶ نوروز متفاوتی را خواهیم داشت.

البته کار در فرودگاه مهرآباد به مراتب سخت‌تر از کار در فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی است اما این به معنا بی‌دغدغه و مشکل بودن فرودگاه‌های کوچک نیست بلکه هر فرودگاهی بسته به موقعیت استان، توپوگرافی، شرایط آب و هوایی و آداب و رسوم مشکلات خاص خود را دارد.

همچنین از لحاظ ترافیک هوایی فرودگاه مهرآباد سختی‌های خود را دارد و باید زیرساخت‌هایی را ایجاد کرد که طی سال‌های گذشته صورت نگرفته است. قطعا امروز فعالیت، اعزام و پذیرش فرودگاه مهرآباد از گذشته سخت‌تر است اما همکاری مدیران ستادی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و صمیمت و فضای کاری در فرودگاه مهرآباد و شرکت، سختی‌ها را کم کرده است.

جایگاه فرودگاه مهرآباد از لحاظ میزان مسافر، اقدامات در لندساید و ایرساید متفاوت است، اداره این فرودگاه با ۴ ترمینال چه دردسرهایی به همراه دارد؟

نخست باید از منظر اقتصادی به موقعیت و فعالیت فرودگاه‌ها توجه کرد. اقتصاد فرودگاه‌ها به درآمد و هزینه‌های آن مربوط می‌شود و باید در عین کاهش هزینه‌ها، به‌روزترین خدمات فرودگاهی مانند چرخ‌دستی، صندلی، نقاله و ... را ارایه داد.

در گام دوم، تعداد ترمینال‌هاست که اداره هر یک از آن‌ها برابر با مشغله‌های اداره یک فرودگاه است. شاید گفته شود که فردگاه مهرآباد با داشتن تعداد متعددی ترمینال اما اپرون و باندی مشترک برای این ترمینال ها دارد و کار در آن چندان هم دشوار نیست. این نگاه زمانی درست است که زیرساخت‌ها متناسب با ترافیک هوایی باشد. همکاران ما در مهرآباد برای پارکینگ هواپیما باید تدابیر ویژه‌ای کنند که سخت و وقت‌گیر است.

هنوز ظرفیت ما در فرودگاه مهرآباد به نقطه مطلوب نرسیده است و سختی هر ترمینال به اندازه یک فرودگاه مسئولیت به همراه دارد.

پروازهای شبانه فرودگاه مهرآباد در چه وضعیتی قرار دارد؟

فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۹۳ در اوج صحبت‌ها قرار گرفت. برخی که شاید به جایگاه حمل و نقل و فرودگاه از لحاظ سیاسی، گردشگری و اقتصادی توجهی نداشتند برای انتقال فرودگاه مهرآباد پافشاری کردند.

در این راستا با اعضای شورای شهر و شهرداری تهران صحبت کردیم تا فرودگاه در دو بخش فرودگاهی و ناوبری ساماندهی شود. به این ترتیب با دستور وزیر راه و شهرسازی پروازهای شبانه فرودگاه مهرآباد تعطیل شد و اکنون پروازهای برنامه‌ای در ساعات نخستین بامداد صورت نمی‌گیرد اما این بدان معنا نیست که فرودگاه تعطیل است. چراکه ممکن است در این مدت پروازهایی به دلیل نقص فنی، تاخیر به دلیل بدی آب و هوا، شرایط اضطراری و تشریفات در فرودگاه مهرآباد انجام ‌شود. در واقع ساماندهی پروازهای شبانه فرودگاه مهرآباد ارزش‌گذاری به همسایگان فرودگاهی است.

اگر شما هم مسافران هواپیمایی با تاخیر باشید و راه طولانی را در سفر پیموده باشید اصلا دوست ندارید که در نیمه‌های شب با تعطیلی فرودگاه مواجه شوید. بنابراین به هیچ وجه تعطیلی فرودگاه امکان‌پذیر نیست. البته باید طی برنامه‌ریزی پروازهای اقتصادی و مسافری را در این فرودگاه پذیرا باشیم و پروازهایی غیر از آن را به سایر فرودگاه‌ها انتقال دهیم. اکنون این موضوع به‌صورت کلان در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حال بررسی است.

مشکل تاکسی‌ها ترمینال و چرخ‌دستی‌های مسافران چه زمانی حل می‌شود‌ و با اجرای طرح تحول خدمات فرودگاهی فرودگاه مهرآباد از چه وضعیتی برخوردار شده است؟

از زمانی که طرح تحول خدمات فرودگاهی به دست مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها رقم خورد، شرایط در فرودگاه مهرآباد خیلی بهتر از گذشته شده است. مسئولان هم معتقدند که تقاضای مسافر تغییر کرده است.

در این راستا ناوگان تاکسی‌رانی این فرودگاه با همکاری دو پیمانکار به تعداد ۱۵۰ دستگاه تاکسی نوسازی شد و در حال حاضر هیچ تاکسی فرسوده اجازه ورود به فرودگاه را ندارد. همچنین برای ساماندهی نرخ تاکسی، سیستمهای جدید بر تاکسی‌ نصب شد تا مسافت یا زمان سفر بر اساس نرخ مصوب محاسبه می‌شود.

نکته دیگر اینکه تا چندی پیش نیروی انتظامی مجوزی برای برخورد با تاکسی‌های مسافرکش نداشت اما با همکاری رییس دادسرای فرودگاه مهرآباد مجوز برخورد با تاکسی‌های خاطی صادر شد.

همچنین در نظر داریم با همکاری اداره‌کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی برای چرخ‌دستی‌ها کاری مانند کشورهای مترقی انجام دهیم. این اقدام قدری طول می‌کشد اما شکل آزمایشی آن در ترمینال ۲ مستقر است که باید در همه ترمینال‌ها توسعه یابد. در واقع مسافر با پرداخت بهایی اندک به داخل دستگاه نصب شده، یک چرخ را آزاد کرده و سپس می‌تواند از آن استفاده کند.

از زمان مدیریت شما بر اداره‌کل مهرآباد تعداد چرخ‌ستی‌های این فروگاه به چه عددی رسیده است؟

 اکنون ۱۰۵۰ چرخ‌دستی در این فرودگاه وجود دارد که تعدادی آماده است و تعدادی در حالت بازسازی قرار دارند و اینک حدود ۸۰۰ چرخ‌دستی در ترمینال‌ها مورد استفاده مسافران است.

در واقع روزانه حدود ۴۰۰ پرواز از مسیرهای گوناگون در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست دارند که با توجه به اینکه مبدا کجاست، می توان میزان بار را حدس زد. بعضی از این سفرها آموزشی یا یک روزه‌اند، بعضی از مسافران هم از شهرهای نزدیک به تهران سفر می‌کنند که بار چندانی با خود حمل نمی‌کنند در حالی که اغلب مسیرهای توریستی و زیارتی بار زیادی به همراه دارد که در برخی پروازها حدود ۷۰ درصد مسافران و در پروازهای دیگر حدود ۱۵ درصد مسافران از چرخ‌دستی استفاده می‌کنند.

تعداد چرخ‌دستی‌ها مطابق با نیاز مسافران و استانداردهای بین‌المللی است؟

استانداردهای ترمینالی و تجهیزاتی با توجه به درجه و کلاس فرودگاه‌ها صورت می‌گیرد. چرخ‌دستی‌ها یکی از فاکتورهای کلاس فرودگاهی است. ما هم بر اساس خدمات فرودگاهی تلاش می‌کنیم هر مسافری که مراجعه می‌کند با کمبود چرخ مواجه نشود.

احیای واحد صیانت از حقوق شهروندی را هم در فرودگاه مهرآباد آغاز کردیم. اعضای این واحد به طور نامحسوس در بین مسافران تردد کرده و بازخورد مسافران را از سفرهای هوایی دریافت می‌کنند. همچنین این واحد برخورد رانندگان تاکسی با مسافران را ارزیابی می‌کند. اکنون کنترل نامحسوس خوبی در این فرودگاه وجود دارد.

چه چشم‌اندازی برای فرودگاه مهرآباد ترسیم کرده‌اید؟

فرودگاه‌‌داری قطعا باید با گذشته تمایز داشته باشد. امروز فرودگاه را باید در سطح اقتصاد کلان کشور تعریف کنیم. در واقع اگر به دنبال درآمدزایی و رسیدن به نقطه مطلوب هستیم باید مدیریت سنتی فرودگاه به مدیریت مدرن تغییر دهیم. فرودگاه اگر به نیاز مسافر، در سطوح ملی و بین‌المللی و مجموعه توجه کند یعنی درآمدزایی کرده است. تاخیر هواپیما را با تبیین نیازهای مسافران در قالب بین‌المللی می‌توانیم به یک فرصت تبدیل کنیم یعنی از این وقت بهره‌وری کردیم.

اغلب مسافران هوایی از استطاعت مالی برخوردارند که در پی آن مطالبات و خواسته‌های خود را هم دارند. اکنون نمی‌توانیم خیلی از درآمدهای فرودگاه‌ها را احصاء کنیم. بنابراین، باید این نیازها و خواسته‌های مسافران را به یک فرآیند تبدیل کنیم. اینک در ابتدای مسیر این فرآیند قرار داریم.

برای جایگاه نماز جماعت مسافران چه برنامه‌ای دارید؟

بر اساس احادیث و روایات عنوان شده که «اگر اعتقاد داریم که نماز ما درست است؛ همه کارهای ما درست است». اگر این کار را الگوی سایر اقداماتمان قرار دهیم، نتیجه آن همه کارهایمان را دربرمی‌گیرد. اکنون همه نمازخانه‌های فرودگاه مهرآباد به شکل خوبی بازسازی شده‌اند و اغلب مسافران از نمازخانه‌ها رضایت دارند. اکنون صد در صد پروژه‌های نمازخانه‌های مهرآباد به پایان رسیده و با اقدامی مشترک با ائمه جماعت این فرودگاه به دنبال تحقق برنامه‌های نرم‌افزاری مانند ایجاد انگیزش در همکاران‌مان هستیم.

دیگر داخل نمازخانه‌های ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد برای مسافران خسته‌کننده نیست و تهویه مناسب در آن به کار گرفته شده است.

چه تدابیری برای فرودگاه مهرآباد با هدف تبدیل به بنگاه اقتصادی اندیشیده شده است؟

باید قوانین را پالایش کنیم زیرا با قوانین موجود نمی‌توان این اندیشه را عملیاتی کرد. همچنین باید شفاف‌سازی صورت گیرد. در واقع قوانین باید انگیزش لازم را در بخش خصوصی ایجاد کند. البته تصویب قانون خاص برای شرکتی که پرسنل تخصصی‌اش بیش از پرسنل عمومی آن است، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در واقع متخصص را باید متخصصانه دید. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها برای تصویب قانون خاص تلاش‌های زیادی کرد که قطعا برای پرسنل و فرودگاه‌ها رونق به همراه خواهد داشت.

برای توسعه و گسترش حجاب در فرودگاه مهرآباد چه برنامه‌ای دارید؟

همه ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و قطعا رعایت حجاب وظیفه و تکلیف دینی و شرعی ماست. در این راستا علاوه بر اقداماتی که از سوی نیروهایی از پلیس و سپاه صورت می‌گیرد٬ ما نیز در فرودگاه کمیته‌یی به طور مستقل و فعال تشکیل دادیم که جلسات آن ماهانه برگزار می‌شود. خوشبختانه با همکاری ارگان‌ها هم در تلاشیم که به وسیله فرهنگسازی با موضوع بی‌توجهی به حجاب در فرودگاه مقابله کنیم. روزانه یکصد هزار نفر به فرودگاه مهرآباد مراجعه می‌کنند بنابراین باید موضوع توجه به حجاب میان این افراد فرهنگ‌سازی شود.

برای اخذ گواهینامه فرودگاهی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

سطوح پروازی این فرودگاه کاملا بازسازی شده است و افتتاح اپرون و ترمینال‌های فرودگاه‌ مهرآباد موجب ارتقای ایمنی در این فرودگاه می‌شود. امروز به دنبال برطرف کردن برخی یافته‌ها هستیم و پس از آماده‌سازی باند ۲۹ راست فرودگاه برای اخذ گواهینامه فرودگاهی اقدام می‌کنیم. احتمالا اوایل سال ۱۳۹۶ این گواهینامه برای فرودگاه مهرآباد اخذ شود.

مهمترین اقدام در زمان تصدی جنابعالی چه بوده است؟

به نظرم مهمترین و موثرترین اقدام در مدت تصدی‌گری‌ام افتتاح و راه‌اندازی ترمینال ۱ فرودگاه مهرآباد بوده است. این اقدام طی ۴۰ روز صورت گرفت. در واقع با این کار خاطرات خوب مردم و واقعه تاریخی ورود امام خمینی(ره) در تاریخ ۱۲ بهمن ۵۷ احیا شد و با احیای ترمینال یک٬ ثبت ملی آن نیز صورت گرفت.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری