خبر خبر

گفت‌وگو با علي رستمي در هشتمين "برنامه مهمان" (بخش دوم)
سقوط آنتونوف ايران 140، سخت‌‌ترين روز كاري‌ام را رقم زد
در جريان برگزاري هشتمين برنامه مهمان هفته، گفتمان كارشناسان خبري با علي رستمي(مديركل فرودگاه بين‌المللي مهرآباد تهران) كمي حالت خودماني‌تر نسبت به ابتداي اين نشست گرفت.

به گزارش روابط‌عمومي شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران؛ رستمي در جريان اين گفتمان به موضوعات مختلفي اشاره كرد. او كه همواره جديت و صميمت را هنگام صحبت كردن، در كلام و چهره اش حفظ مي كند، در مقابل يك پرسش مجري برنامه، كاملا چهره‌اي متفكر و تا اندازه زيادي متاثر به خودش گرفت.

وقتي مجري برنامه از او پرسيد كه " سخت‌ترین کاری که در مهرآباد انجام دادید، چه بود؟"، فقط به واژه "سخت" فكر مي‌كرد و خاطره يك روز سخت را به ياد مي‌آورد، روزي كه ابتداي حضورش در فرودگاه مهرآباد بود و او در حالي كه در يك جلسه مهم كاري حضور داشت، با ورود ناگهاني يكی از همكارانش روبه رو شد و خبر بسيار ناگواري را شنيد...

با بخش دوم گفت‌وگوي انجام شده با علي رستمي، مديركل فرودگاه بين‌المللي مهرآباد، همراه باشيد:

به نظر شما همسایگی فرودگاه مهرآباد با شرکت فرودگاه‌ها حسن محسوب می‌شود یا عیب؟

همسایگی با شرکت فرودگاه‌ها از این منظر که بسیاری از همکاران و مدیران شرکت به خاطر دلسوزی‌شان از پروژه‌های مهرآباد انتقاد می‌کنند، سخت است. زیرا مدیران حس دلسوزانه دارند و ما نمی‌توانیم نسبت به انتقاد و پیشنهاد آن‌ها بی‌تفاوت باشیم. همین هم باعث  و قانع کردن فرد مورد نظر انرژی‌بر و سخت است.

اما نزدیک بودن به شرکت فرودگاه از این بابت که مقابل چشمان مدیران هستیم و آن‌ها فعالیت ما را می‌بینند، مطلوب است. البته در این فرودگاه بیش از یک ذره‌بین بر عملکرد نظارت وجود دارد.

رفت و آمد سران، اغلب از این فرودگاه صورت می‌گیرد، آیا تاثیری بر عملکرد شما دارد؟

قطعا قرار گرفتن این فرودگاه در پایتخت٬ میزبانی مقامات و مسئولان داخلی و خارجی را در پی دارد که ساماندهی این پروژه‌ها تعریف و هماهنگی خاص خود را دارد. در حقیقت در این رفت و آمدها، اگر برخوردها نامناسب باشند و برنامه‌ها نظم نداشته باشند٬ کشور زیر سوال می‌رود. بنابراین نیاز است برنامه‌ها دقیق بوده و تصمیمات ریزبینانه و مدبرانه باشد.

به‌طور مثال سفر پوتین، رییس جمهور روسیه به ایران جایگاه متفاوت مهم سیاسی داشت. تمام فعالیت‌های فرودگاه مهرآباد در آن روز زیر ذره‌بین رسانه‌ها بود. این موضوع به دلیل اهمیت سفر پوتین به ایران از جایگاه خاص ملی و بین‌المللی برخوردار بود.

سخت‌ترین کاری که در مهرآباد انجام دادید، چه بود؟

معمولا کارها و پروژه‌های سخت در مهرآباد زیاد است. به یاد دارم کار در فرودگاه مهرآباد را همزمان با وقوع سانحه سقوط آنتونف ۱۴۰ آغاز کردم. واقعا روز سختی برای ما بود زیرا تعدادی از هموطنان‌مان در این سانحه جان‌ باختند. امیدوارم با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها دیگر شاهد وقوع این‌گونه رخ‌دادها در کشور نباشیم.

چه اقداماتی برای افزایش انگیزش پرسنل در فرودگاه‌ مهرآباد انجام داده‌اید؟

امروز شاهد روان‌سازی ترافیک خیابان‌های اطراف و راه‌اندازی متروی این فرودگاه هستیم. نصب تابلوهای راهنمای مسافر و ایجاد کیوسک تاکسی از جمله اقداماتی است که در این مدت صورت گرفت و بازخوردهای بیرونی داشت به طوری که در سال ۱۳۹۴ فرودگاه مهرآباد رتبه نخست خدمات فرودگاهی را اخذ کرد. در واقع همه این اقدامات به دست همکاران و پرسنل این فرودگاه صورت گرفته است. از همه همکاران بابت همراهی و تلاش‌هایشان قدردانی می‌کنم. البته با هماهنگی‌های صورت گرفته اختصاص بخشی از پارکینگ طبقاتی فرودگاه به کارکنان این اداره‌کل محقق شد اما تاکید می‌کنم که استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به کمک مدیریت و احترام به شان مسافران می‌انجامد زیرا تعداد کثیری از مسافران با خودروی شخصی خود به فرودگاه مهرآباد می‌آیند، بنابراین کمک کنیم فضای بیشتری را در اختیار مسافران قرار دهیم.

برای نیروهای قراردادی در زمینه امنیت شغلی و درآمد چه برنامه‌ای دارید؟

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به این دغدغه همکاران توجه کرده است و همکاران قراردادی به هیچ وجه نگرانی درباره شغل‌شان را نداشته باشند. خوشبختانه امروز فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است. شرکت در دسته‌بندی‌ نیروها با آزمون‌ و ارزیابی پیش رفته است که در واقع معلومات افراد بر پایه نیازهای فرودگاهی را محک می‌زند که به یقین این اقدام موجب افزایش بهره‌وری پرسنل و سیستم می‌شود.

اگر به گذشته بازگردید، دوباره به مدیریت یک فرودگاه فکر می‌کنید؟

از گذشته علاقه زیادی به خدمت به مردم داشتم که زمینه آن در تبریز فراهم شد اکنون که در مهرآباد مشغول کارم شاهد فعالیت سخت همکارانم هستم زیرا هنوز زیرساخت‌های این فرودگاه آماده نشده است. استرس تاخیر پرواز، برخورد مسافران در رمپ و مواردی از این دست همگی دست به دست هم داده تا شرایط کار در این فرودگاه را دشوار کند، قطعا این سختی برای همکاران و خانواده‌هایشان محسوس است و فکر می‌کنم باید تدبیری اندیشیده شود چراکه همکاران با تمام توان کار می‌کنند و می‌بایست متناسب با آن هم دریافتی داشته باشند.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری