خبر خبر

گزارشي از دهمين برنامه مهمان هفته با حضور محمدرضا امامي-بخش نخست
ترسيم چشم‌اندازي چشم‌نواز در يك مهماني داغ!
دهمين برنامه "مهمان هفته" به پرمخاطب‌ترين برنامه تبديل شد، جايي كه محمدرضا امامي، معاون توسعه مديريت و منابع شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، در مقابل حجم زيادي از سوالات پرسنل شركت قرار گرفت.

به گزارش روابط‌عمومي شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، از زماني كه قرار شد اين برنامه با حضور امامي برگزار شود، سوالات متعددي از سوي همكاران با محور وضعيت شغلي و امكانات و رفاهيات از راه‌هاي مختلف به روابط عمومي ارسال شد و البته اين انتهاي كار نبود، زيرا بر خلاف رسم برنامه‌هاي پيشين مهمان هفته كه گفت‌وگومحور است، با توجه به درخواست فراوان همكاران براي مطرح كردن سوالات‌شان؛ آن هم توسط خودشان و همچنين موافقت معاون توسعه مديريت و منابع شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، 30 دقيقه به زمان يك و نيم ساعته اين برنامه افزوده شد و حاضران در سالن اجتماعات شركت سوالاتشان را از امامي پرسيدند و گاهي نيز اين گفتمان به ديالوگ‌هاي صریح تبديل شد و در حقيقت، يك مهماني گرم را شاهد بوديم.

بخش نخست گزارش دهمين برنامه مهمان هفته به انعكاس سخنان امامي درباره ماموريت‌هايش به عنوان معاون توسعه مديريت و منابع شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران اختصاص دارد، جايي كه وي به ترسيم آينده‌اي روشن و چشم اندازي چشم نواز براي شركت و پرسنل آن پرداخت.

در بخش دوم كه متعاقبا منتشر خواهد شد، سوالات همكاران و مجريان برنامه و همچنين پاسخ‌هاي امامی به اين سوالات را خواهيد خواند.

رده‌بندی کارکنان و پرداخت‌ها بر اساس فعالیت‌های افراد کلیدی

معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران درباره ماموریت‌هایش در این شرکت از جانشین‌پروری، پرورش یکصد مدیر، طراحی بانک اطلاعاتی فرودگاهی و کارکنان و رسیدگی به رفاهیات کارکنان این شرکت بزرگ به‌عنوان بخشی از ماموریت‌های خود یاد کرد.

امامی درباره انتقالش از سازمان بنادر و کشتیرانی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: شاید این انتقال و جابه‌جایی به دلیل نتایج کارهای گروهی که در سازمان کشتیرانی انجام دادیم، باشد و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از من خواست تا در خدمت همکاران شرکت فرودگاه‌ها باشم. امیدوارم با کمک همکاران، ماموریت‌هایی که برای معاونت توسعه مدیریت و منابع تعریف شده است، محقق شود.

وی یک بخش از این ماموریت‌های خود را نگاه جدی به آینده، شناسایی و تربیت یکصد همکار در رده مدیر، جانشین‌پروری و تشکیل باشگاه مدیریتی در راستای تعالی همکاران برای حضور در عرصه مدیریت کلان کشور یا شرکت با محوریت اخلاق حرفه‌‌ای و سازمانی توصیف کرد و گفت: خوشبختانه با لطف خداوند و همکاری همکاران، طرح پرورش مدیران آینده تقریبا نهایی شده است. در این راستا اخیرا آزمونی میان ۷۳۰ شرکت‌کننده واجد شرایط برگزار شد. یکصد نفر خانم و آقا از میان این شرکت‌کنندگان تعیین سطح شده و انتخاب می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع ادامه داد: این یکصد نفر منتخب با حضور در دوره‌های آموزشی عالی سازمانی، دوره‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، کارگاه‌های تخصصی داخلی و احتمالا خارجی و دوره‌های طراحی شده تخصصی با حضور استادان خارجی پرورش خواهند یافت.

 وی با اشاره به دیگر ماموریتش مبنی بر برقراری پیوند میان پرداخت‌ها و عملکرد افراد، افزود: همچنین رده‌بندی کارکنان و پرداخت‌ها بر اساس فعالیت‌های افراد کلیدی شرکت از دیگر اقداماتی بود که به عنوان ماموریت به من محول شده بود. در واقع افراد کلیدی کسانی‌اند که استخوان‌بندی شرکت فرودگاه‌ها بر روی آن‌ها استوار است و حول محور این استوانه فعالیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شکل می‌گیرد. این فرد کلیدی ممکن است در صدر یا ذیل باشد و فرقی نمی‌کند که در کدام حوزه و رده مشغول به کار تخصصی است.

به گفته امامی، افراد کلیدی از طریق سه کانال با خطای مثبت و منفی  ۵ تا ۱۰ درصد شناسایی شدند. در حقیقت افراد کلیدی الگویی برای حرکت سایر نیروها هستند و در اقتصاد کشور و شرکت فرودگاه‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند.

بانك اطلاعاتي كاركنان طراحي شد

وی طراحی بانک اطلاعاتی کارکنان شرکت فرودگاه‌ها در سراسر ایران را از جمله ماموریت‌های خود عنوان کرد و توضیح داد: پیش از این نه تنها در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بلکه در هیچ فرودگاهی، بانک اطلاعاتی کارکنان و فرودگاهی وجود نداشت. اکنون این بانک اطلاعاتی تهیه و تکمیل شده و از اواخر سال گذشته تمامی پرداخت‌های رفاهی به سیستم BPMS متصل شد و منافع زیادی را برای شرکت به همراه داشت. بنابراین اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری‌های مدیریت عالی مستدل شده و قابلیت پردازش دارند.

معاون توسعه مدیریت و منابع یادآور شد: همچنین طرح ارزیابی کیفی نیروهای قراردادی در دستور کار بود که این موضوع نیز با برگزاری آزمون ارزیابی انجام شد. اکنون رساندن این شرکت به سطح کیفی مد نظر و افق متعالی ۱۴۰۴ هدف قرار گرفته است و باید روز به روز به سمت تعالی روحی و اخلاقی سازمانی و حرفه‌ای شرکت گام برداشت و این مهم نیست که کارکنان از چه کانالی وارد شرکت شده‌اند مهم قرارگیری آن‌ها در این شرکت است. در این حوزه ما متولی منابع انسانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هستیم.

انتظار ما بيش از اين است!

وی افزود: همه کارکنان این شرکت در هر فرودگاه ایران، دور و نزدیک عائله ما هستند و عیال‌الله‌اند. خداوند می‌فرمایند که اگر به عائله من توجه و رسیدگی شود، من نیز نعمت‌های شما را اضافه می‌کنم.

وی درباره رفاهیات کارکنان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: استانداردهایی از امکانات جانبی وجود دارد. موضوع بیمه تکمیلی کارکنان به عنوان نخستین اقدام در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را رسیدگی کردیم. زیرا این بیمه مناسب نبود و خیلی از موارد در آن سقف داشت در حالی که معتقدیم که کارکنان نباید دغدغه تعداد آزمایش‌ها یا مسایل مربوط به دندانپزشکی را داشته باشند.

امامی ادامه داد: در جلساتی که با مشاوران بیمه‌ای داشتیم و از زاویه که بیمه‌گذارها با شرکت‌ها وارد بحث می‌شوند، با آن‌ها وارد مذاکره شدیم. بنابراین، طی آن قراردادی منعقد شد که گام مثبت رو به جلو محسوب می‌شود. در حال حاضر بسیاری از پوشش‌های بیمه‌ای این شرکت سقفی ندارند. در بخش دندانپزشکی نیز این پوشش از ۴۰۰ به ۶۰۰ هزار تومان ارتقا یافته است با این وصف که به تعداد اعضای خانواده می توان از این سهم استفاده کرد.

وی گفت:  البته انتظار ما بیش از این است اما فقط بخش ما مطرح نیست. اکنون محدودیت‌هایی وجود دارد که به حوزه ما بازنمی‌گردد، بنابراین باید کوشید تا به شرایط بهینه رسید.

باید به وضعيت مهمانسراها رسیدگی کرد

وي ادامه داد: ارتقای سطح آموزشی همکاران از دیگر مسئولیت‌های من به شمار می‌آید. در این زمینه دوره‌های آموزشی الکترونیکی به مباحث آموزشی شرکت اضافه شد و بخش آموزش ۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و همچنین نظام کارگاهی و آموزشی نیز در دست کار قرار دارد.

امامی با اشاره به مهمانسراهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان بخشی از رفاهیات کارکنان، تاکید کرد: طی نامه‌ای به مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شدیم که باید به وضعيت این مهمانسراها رسیدگی کرد تا امکانات و تجهیزات آن‌ها در شآن کارکنان باشند. در اسفند سال گذشته برآورد و اعلام آمادگی کردیم تا این مهمانسراها را تجهیز کنیم اما با محدودیت‌های بودجه مواجه شدیم و نتوانستیم اهداف تعیین شده را به سرانجام برسانیم. امیدواریم با تامین اعتبار به توانیم این اهداف را محقق کنیم.

وی ادامه داد: همکارانی که در فرودگاه‌های دور دست خدمت می‌کنند شاید امکانات ما را نداشته باشند یا در آب و هوای گرم و نامطلوب جنوب نیاز به سفر داشته باشند. همکاران ما در برخی مواقع نیز به دلیل شرایط کاری شدید باید مرخصی اجباری بگیرند تا آرامش خاطر و فکری لازم را به دست آورند تا خطای آن‌ها بر روی سیستم تقلیل یابد. بسیاری از همکاران شاید به دلیل فعالیت شدید تاثیر منفی بر روی خانواده آن‌ها حاکم باشد. بنابراین ضرورت رسیدگی به مهمانسراها افزایش می‌یابد. همچنین برگزاری دوره‌های کاهش استرس و روان‌شناسی خانواده‌ را نیز در برنامه‌های این معاونت گنجانده‌ایم.

وی اصلاح صدور احکام کارگزینی، سیستم مالی، دریافت سیستم وجوه ارزی، خرید بیش از ۷۰ دستگاه خودروی عملیاتی برای فرودگاه‌ها، خرید دستگاه‌های کمک ناوبری ILS، خرید رادار، خرید هواپیمای فلایت‌چک، خرید تجهیزات فرودگاهی و ناوبری و خرید تجهیزات آتش‌نشانی را از جمله اقدامات صورت گرفته در اداره‌کل تدارکات معاونت توسعه مدیریت و منابع در شرکت فرودگاه‌ها برشمرد و اضافه کرد: مهمترین اساس برای ایجاد بستر لازم در راستای جهش و توسعه، تلاش مدیریت در راستای تصویب قانون خاص در مجلس شورای اسلامی است. به وسیله این قانون٬ بسترهای جدید شرکت فرودگاه‌ها برای جهش در مسیر اهدافش فراهم می‌شود و سرعت حرکت‌اش افزایش خواهد یافت.

-------------------------------------
نظرات
آرام() :
جناب آقاي دکتر امامي
با عرض سلام و احترام
از جنابعالي خواهشمندم تصميم گيري براي شناسايي افراد کليدي رو از طريق عوامل انساني رو انجام ندهيد لذا درصد راستي آزمايي به شدت کاهش مي يابد فلذا پيشنهاد مي شود بر اساس گزارش عملکرد هر فرد که به صورت هفتگي و ماهانه و فصلي آن هم نه اينکه مسئول رسيدگي به تهيه و جمع آوري گزارشات عملکرد افراد، عملکرد افراد را براساس حب و بغض با آنها کم و زياد کند.با تشکر(به صورت سيستمي براي مدير کل هر مجموعه فرستاده شود نه به صورت دستي)
خمارلويي() :
سلام خواهش مي‌کنيم. برنامه خودتونه.
انشاله در برنامه‌هاي آينده هم مديران ديگر هم اينگونه پاسخ دهند
کارمند() :
سلام
اگر شناسايي افراد کليدي منظورتون از کانال مديران ستادي و به ويژه فرودگاهي ست ، بايد به جرات بگم که ميزان خطا خيلي بيشتر از 10 درصد و بالاي 50 درصد مي باشد چون در خيلي از فرودگاهها واقعا سليقه ايي انتخاب و معرفي صورت گرفته است لذا خواهشمند ايم در اين خصوص دقت نظر ويژه داشته باشيد
مصطفي() :
لطفا بخش دوم صحبت هاي اقاي دکتر امامي رو و پرسش و پاسخ همکاران محترم با اقاي دکتر امامي رو روي پرتال بزاريد.ممنون از شما
همکار شما() :
با سلام
اي کاش روند صحيحي براي انتخاب افراد کليدي بود تا حب و بغض ها در اين روند جايي نداشت مطمئن باشيد که خطا بيش از ده درصد است
سلامي() :
اقاي امامي مرسي. خدا شما را براي اين شرکت نگهداره انشاله
سلام() :
سلام و تشکر از زحمات شما انصافا در مورد بيمه تکميلي خيلي زحمت کشيديد و انشااله اجراشود هر چند دارند دبه در ميارن مثلا اندوسکوپي در مطب قبول نيست! در مورد رفاه فکر نمي کنم هيچ نهاد دولتي و خصوصي از شرکت فرودگاهها ضعيفتر باشه واقعا جاي رسيدگي داره واقعا در حق کارکنان خيلي خيلي اجحاف شده و داره ميشه
در مورد مديران اينده هم ايده و اقدام خوبي بود ولي از همين اول داره به بيراه ميره! چون حيلي از شرکت کنندگان و داوطلبان خودشون همين الان هم مسئوليت دارند!! خوب ادامه تفکر و تسلط خانمها و اقايان نتيجه فعلي شرکت رو خواهد داشت خوب بود اين گروه کامل حذف مي شدند. و از کنار گذاشته شده ها و نخبه ها که کناره گيري کردند دعوت ميکرديد تا ايده و طرحي نو در اندازند و تحولي اساسي ايجاد کنند البته با راهنمايي و رهبري شما.موفق باشيد
همکار شما() :
سلام از همه عزيزاني که اين نشست زيبا را انجام دادندممنونم

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری