خبر خبر

بخش نخست گزارش سيزدهمين برنامه مهمان هفته با حضور مشاور وزير راه‌وشهرسازي
عصر خاطره‌انگيز پاييز و مردي از جنس فردا
يكشنبه پرماجرا، يكشنبه صميمي، بعد از ظهر فراموش‌نشدني پاييزي، گردهمايي دوستانه و البته رسمي و يك سينه سخن. تو خوشحالي كه اكنون در ميان اين جمعي و دلخوشي‌هايت هم كم نيست؛ همين عصر پاييزي، همين يكشنبه صميمي و همين چشم‌اندازهايي كه در آينه فردا به نظاره مي‌نشيني. مطمئنم تو نيز سيزدهمين برنامه مهمان هفته را فراموش نخواهي كرد.

روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ بعد از ظهر يكشنبه(16 آبان ماه 1395) در سالن همايش شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران نشسته‌اي و با همه اطلاع‌رساني‌هاي كه انجام شده، شايد هنوز بسياري از حاضران در سالن تو را نشناسند و مثلا ندانند كه علاوه بر اين‌كه مشاور در امور حسابداري، حسابرسي و اصول حاكميت شركتي هستي، از رهبران حرفه حسابداری در ایران نيز محسوب مي‌شوي و به عنوان "چهره ماندگار حسابداری ایران" برگزيده شده‌اي يا اين‌كه در چهار دهه گذشته رئیس شورای عالی و بیش از ۲۵ سال عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران بوده‌اي، یکی از نخستین اعضای جامعه حسابداران رسمی ایراني و سال ۱۳۹۳ به عنوان یکی از نخستین اعضای شوراي راهبردي نظام مالياتي کشور منصوب شده‌اي... و تو بازهم بدون كوچكترين دغدغه براي شناسانده شدن؛ فقط و فقط براي خدمت‌رساني به ايران عزيز به ويژه صنعت فرودگاهي در چنين جلسه‌اي نشسته‌اي. براي همه اين تواضع‌ و خضوع است كه در يادها مي‌ماني.

پيشرفت تكنولوژي باعث شده تا صداي فشردن شاتر دوربين عكاسي توسط عكاسان حاضر در مراسم هم سكوت تو را بر هم نزند و ما نيز پس از احوالپرسي‌هاي نخستين، از تو، گذشته‌ات، نظرياتت براي بهبود وضعيت صنعت هوانوردي به ويژه فرودگاهي و خيلي از مسايل شنيدني ديگر باخبر شويم.

 شايد بهترين كار اين باشد كه در نخستين بخش گزارش سيزدهمين برنامه مهمان هفته، تو را بهتر بشاسيم و بعد از آن ساير سخنانت را مرور كنيم؛ آنجا كه درباره خودت مي‌گويي: "زاده تهرانم، اما اصالتا کازرونی هستم. دو پسر دارم و از زندگی به دلیل اینکه توقعی زیادی ندارم، همواره راضی هستم. فکر می‌کنم مهمترین چیزی که احساس رضایت ایجاد می‌کند، انجام کار مثبت در زندگی است. تا زمانی که کار در دولت نبود، کارم در انجمن حسابداران خبره جهان و حسابداری رسمی بود."

بعد هم مي‌گويي: " من مرکز آموزش بزرگ حسابداری را با كمك دوستانم ایجاد کردم كه سالانه چندین هزار نفر در آن در سطوح مختلف بین‌المللی، کوتاه‌مدت و میان‌مدت آموزش می‌بینند. دیدن رفت و آمد جوانان در این مرکز و ثمره آن رضایتبخش است. در وزارتخانه هم وجود دوستانی مثل شما که با اشتیاق حرف‌های من را می‌شنوند، بسیار خوشحالم می‌کند."

براي من كه تا اندازه زيادي از گذشته كاري  شما خبر دارم، جالب است كه بدانم چطور سمت مشاوره وزير راه و شهرسازي را پذيرفتي و تو مي گويي: "۷۰سال دارم و قاعدتا در این سن نباید کار می‌کردم. سابقه کار دولتی نداشتم؛ البته اوایل جوانی يك یا دو سال کار دولتی انجام دادم. پس از انقلاب اسلامی در زمینه مالی و مالیاتی نیز به دولت قدری کمک کردم. در زمینه‌های دعاوی ایران و آمریکا و در قانون تجارت، قانون مالیات و قانون بازار اوراق بهادار کمک کردم. تا اینکه دکتر عباس آخوندی، به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد و از من خواست تا کمک‌شان کنم. این تقاضا را با کمال میل پذیرفتم، زیرا آخوندی مرد شریف، درست و خوش‌فکری است و به قول مه‌آبادی، وزیر متفاوتی است. پیش از اینکه وارد وزارتخانه شویم، دکتر آخوندی یک موسسه غیرانتفاعی حقوق شهروندی را تاسیس کرده بود، زیرا به دسترسی مردم به اطلاعات و حفظ حقوق شهروندی به عنوان یک کل اعتقاد دارد و من خزانه‌دار این موسسه بودم. اکنون این موسسه وجود دارد، اما به دلیل مشغله‌های فراوان در وزارتخانه فرصت پرداختن به آن را نداریم

تو را مي‌شناسم و شهره هستي به اين صفت كه از اصولي كه به آنها معتقدي، گذر نخواهي كرد. خودت هم مي گويي: " من اختلاف سلیقه‌هایی هم با دوستان دارم. برای من فرقی نمی‌کند از مواضع اصولی که به آن پایبندم، کنار روم. دکتر آخوندی هم این موضوع را قبول دارد و حمایت می‌کند. در مواقعی وی مخالف نظر من است و به احترام من روی آن موضوع فکر می‌کند. در واقع، از نظر ارضاي خاطر، در موقعیتی که هستم، کاملا رضایت دارم اما موانع و مشکلات زیادی وجود دارد که از هر ۱۰۰ قدم، ۱۰ قدم به مقصد برسد، همه این کارها برای آینده است و فکر می‌کنم ملت ما استحقاق بهترین‌ها را دارد."

بعد از اين سخنان است كه تو ديگر درباره خودت حرف نمي‌زني و من مي‌دانم كه همين قدر را هم به احترام اين برنامه و بزرگان حاضر در اين سالن بر زبان آورده‌اي. پس سوالات و جواب‌هاي كاري را با تو آغاز مي‌كنم.

اكنون و در روزهاي پاياني آبان ماه گفتمان داغ در يك عصر پاييزي را با تو؛ مردي كه 70 بهار را پشت سر گذاشته‌اي و همچنان زيبا مي‌بيني و زيبا ترسيم مي‌كني، تايپ مي‌كنم.

بهتر است صحبت را از پرسش درباره نگاه شما به مجموعه افرادي كه در شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران كار مي كنند، شروع كنيم. موافق هستيد؟

بله، به نظرم آغاز خوبي است. از نگاه من، تمام افرادی که در این شرکت کار می‌کنند، با امنیت و جان مردم سر و کار دارند و با سختی‌های موجود در کشور به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، این ایثار را انجام می‌دهند. نتیجه کار نيز بیانگر فعالیت تمامي كاركنان به ويژه هیات مدیره با تمام وجود است و مطمئنا زیرمجموعه این شرکت نیز با عشق، علاقه و ایثار این کار را انجام می‌دهند. در واقع، کار در فرودگاه‌ها خطیر و شبانه‌روزی است و به گفته متخصصان از درجه اهمیت و ریسک بالایی برخوردار است.

هیات مدیره‌ فعلی این شرکت را دیدم و سوابق هیات مدیره‌های گذشته را هم مطالعه کردم. متاسفانه یکی از پرمشکل‌ترین شرکت‌های وزارتخانه در رده‌های مدیریت سطح بالا، این شرکت بوده است، زیرا در اداره آن اختلاف نظرها، عقیده‌ها، تشتت آرا و اختلاف منافع زیاد بود. البته با حضور هیات مدیره فعلی و به همراه کارکنانی که احساس می‌شود بدون چشمداشت مادی و جاه طلبی سازمانی کار می‌کنند، وضعيت كاملا تفاوت كرده است.

اگر شرکت فرودگاه‌ها یا وزیر مساله‌ای درباره صنعت فرودگاهي را ارجاع ‌دهند، همواره سعی مي كنم حتما آنچه را از دستم برمی‌آید، انجام دهم. از اینکه شرکت فرودگاه‌ها به این شرایط رسیده خوشحال هستم.

قانون برنامه ششم و برنامه تجمیع احکام دایمی بودجه، امتیازات خاصی برای شرکت فرودگاه‌ها قائل شده است. مسلما اینکه شرکت از آنچه که هست؛ خیلی بیشتر ارتقا پیدا کند، عمر خدمتی هیچ یک از مديران ارشد اجازه نمی‌دهد تا از ثمره این تلاش‌ها بخواهند استفاده شخصی کنند و تنها عشق خدمت به کشور، نیروی محرکه تلاش‌های آن‌هاست.

شما همواره يار و مددكار صنعت فرودگاهي بوده‌ايد.

من کار زیادی برای شرکت فرودگاه‌ها انجام نداده‌ام و هر کاری کرده‌ام، انجام وظیفه بوده است. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از شرکت‌هایی است که تا رده چندم مدیریتی، کارهای حساسی دارد. فلایت‌چک، تامین ایمنی، رسیدگی به رادارها و کار در برج مراقبت حساس است و کوچکترین غفلت بزرگترین مشکل را به بار می‌آورد. احساس تعهد کارکنان در این شرکت قابل قدرداني است.

نظر شما درباره ساختار نيروي انساني شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران چيست ؟

مديرعامل شركت شما به دنبال این است که رتبه شرکت را از سطح"ب" به سطح"الف" بالا ببرد و من هم پیگیر آن هستم که اين كار به نتیجه برسد. واقعيت اين است كه شما در مقایسه با خیلی از شرکتهای دیگر وزارت راه عملاً درجۀ بالاتری دارید. شما یکی از تخصصیترین شرکتهای وزارتخانه هستید و مشاغل‌تان عمدتاً تخصصی و گسترده است و همۀ آموزش‌های آن در ایران امکانپذیر نیست. صنعت هواپیمایی ما در 30-20 سال گذشته در بخش آموزش بسیار ضعیف بوده است و باید به جدیت به آن توجه شود و جوانانی که جذب میشوند برای گذراندن دورههای تخصصی به کشورهای پیشرفته در ناوبری هوایی اعزام شوند. باید نیروهای نیرومند را برای جایگزیني مدیران خوب کنونی تربیت کنید. این صنعت وسعت زیادی دارد و در آینده نیز گستردهتر میشود. با حضور امامی در معاونت منابع انسانی به نظرم این تدابیر در حال انجام است. مهمترين موضوع اين‌كه سرمایۀ شرکت شما نیروی انسانی است و با وجود تجهیزاتی که دارید اما دانش و تخصص نیروی انسانی شرکت به آنها میچربد و نه تنها باید آنها را حفظ کرد که باید توسعه هم پیدا کند.

-  بودجۀ شرکت حدود 1400 ميليارد تومان است؛ آن هم با يك دنيا كار و البته حقوق كاركنان. نظرتان چيست؟

به نظر من بودجۀ شما از محل منابع داخلی در دو سه سال آینده میتواند تا دو هزار میلیارد تومان افزایش یابد. در این باره از دولت تقاضاهایی کردهایم که اگر تصویب شود، اثر زیادی خواهد داشت. برای مثال، درخواست کردیم در پروازهای خارجی دریافتی از هر مسافر از 35 هزار تومان به 50 هزار تومان و برای پروازهای داخلی از هفت هزار تومان به 15 هزار تومان افزایش پیدا کند.همچنين با افزایش پروازهای خارجی و کاهش نرخ تعرفهها میتوانیم به ایجاد درآمدی پایدار از این محل امیدوار باشیم. طرح بازسازی فرودگاه مهرآباد با توجه به طرحهای جدید و مفصلی که دارید میتواند به یک مرکز درآمد خوب تبدیل شود. فرودگاههای مشهد، کرمان، شیراز، تبریز و بندرعباس هم فرودگاههایی هستند که میتوانند منابع مالی خوبی برای شرکت ایجاد کنند. باید دولت را متقاعد کرد كه حالا که قرار نیست برای توسعۀ فرودگاهها بودجهای بپردازد، مانند بسیاری از کشورهای جهان به شرکت اجازه دهد که بتواند توسعۀ خود را از محل همین درآمدها تأمین کند.

به غیر از اینها، اگر ما از روشهای نوین تأمین سرمایه استفاده کنیم، بخشی از منافع برای شرکت فرودگاهها خواهد بود و بودجۀ شما را افزایش میدهد. فرض کنید اگر سرمایهگذار٬ یک ترمینال جدید در فرودگاهی تأسیس کند٬ با وجود بردن منفعت پس از چند سال، در نهایت بهرهبرداری به شرکت فرودگاهها خواهد رسید. ما سعی خواهیم کرد در جذب سرمایه از شیوهای استفاده کنیم تا در نهایت بهرهبردار اصلی خود شرکت فرودگاهها باشد و بتواند بخشهای مختلف فرودگاه را برای بهرهبرداری در اختیار سرمایهگذاران قرار دهد.

موضوع نرخ پارکینگ هم توسط مدیران در حال پیگیری است. تا قبل از مدیریت جدید شرکت، نرخ اجاره بهای غرفهها عادلانه نبود و گروهی از رانت استفاده میکردند. اکنون این بهتر شدهاست. البته نمیگوییم که فرودگاه مرکز تجاری شود و رفاه مردم فدای سود شوند، ولی عکس آن هم نباشد که به یک عده رانت داده شود؛ به این بهانه که نمیخواهیم از فرودگاه سود ببریم. باید درآمدی ایجاد شود که بتواند در ابتدا خود آن فرودگاه را توسعه دهد و خدماتش بهبود یابد یا فرودگاههای مناطق محروم را بسازیم. موضوع؛ افزایش ميزان ارائه خدمت خوب به مردم است. اگر به دنبال کسب سود باشیم و آن را به دولت تقسیم کنیم، این نقض غرض خواهد شد و خوشبختانه دولت و مجلس هم این را پذیرفتهاند.

خوشبختانه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از منابع خود برای پروژه‌های عمرانی بهره می‌برد و تلاش شده این منابع در آینده بیشتر شود، اما نگهداشتن این منابع درآمدی داخل شرکت مشکل است، زیرا هر فعال و سرمایه‌گذاری در این صنعت سهمی از آن را می‌خواهند. برای توسعه فرودگاه‌ها، علاوه بر منابع داخلی، راهکارهای دیگری اندیشیده شده است. به عنوان مثال، ترمینال فرودگاه کرمان به روش BLT ساخته می‌شود و احداث ترمینال سلام به روش BLT با بنیاد مستضعفان تا ۱۰ ماه دیگر به سرانجام می‌رسد. مسئولان شركت تصمیم دارند برای فرودگاه‌های کوچک و بزرگ به روش‌های  BLTو BUT منابع را جذب كنند تا فرودگاه‌های ما رونق بگیرند. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بسیار جای پیشرفت و گسترش دارد، زیرا ما فاصله زیادی با کشورهای دنیا در این زمینه داریم و باید این فاصله را طي مدت کوتاهی از بین ببریم.

- ایجاد صندوق توسعۀ حمل و نقل برای شرکت فرودگاهها میتواند چه مزایایی داشته باشد؟

صندوق توسعۀ حمل و نقل، صندوق خیلی بزرگی با سرمایۀ حدود 20 هزار میلیارد تومان است که میتواند تا 100 هزار میلیارد تومان هم افزایش یابد. این صندوق برای بنادر، راهها، راهآهن و فرودگاهها کارآیی خواهد داشت. خوشبختانه با توجه به این‌که وضعیت بنادر خوب است و تا حدی خودکفا هستند، شاید نیاز آنچنانی به این صندوق نداشته باشند، اما سیستم حمل و نقل ریلی و هوایی دولتی و همچنین خصوصی خیلی میتواند از آن بهرهبرداری کنند.

- تأسیس آن در چه مرحلهای قرار دارد؟

در مرحلۀ تجمیع احکام قرار دارد و هنوز از لایحه به قانون تبدیل نشده است.

- در مقاطع بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت چه برنامههای را برای توسعۀ شرکت پیشبینی کردهاید؟

از اعضاي هیات مدیرۀ شرکت خواهش می‌کنم که برای امسال، سند راهبردی شرکت را تدوین کنند تا این برنامهها در همان سند تعریف شود. باید چشمانداز، اهداف، اقدامات و نوع حرکت به سمت آن مشخص شود. فعلاً این سند در دیگر زیرمجموعههای وزارت راه و شهرسازی نیز وجود ندارد، چرا که باید ساختار وزارتخانه متحول میشد. دلیل تأخیر و رسیدن آن به سال پایانی دولت هم این است که وقتی در دولت یازدهم وزارتخانه تحویل گرفته شد، به دلیل مسائل پیچیدهای که از قبل در آن به وجود آمده بود، مدتها زمان صرف شد تا مدیران متوجه شوند که مشکلات در کجا است. تازه امروز تشکیلات جدید وزارتخانه مشخص شده و در آن مرکز توسعۀ راهبردی دیده شده است که میتواند کمک زیادی کند و همچنین معاونت حمل و نقل هم ایجاد شد که به این بخش نگاهی همه‌جانبه خواهد داشت. اکنون با کمک خود شرکتها باید سند راهبردی آنها تهیه شود و این کار باید در ماههای باقی مانده از دولت یازدهم نهایی شود. مهمترین چیزی که از ما به یادگار میماند، همین سند راهبردی در تمام زمینهها؛ چه در شهرسازی و چه در حمل و نقل، خواهد بود.

بخش دوم(پاياني) گزارش سيزدهمين برنامه مهمان هفته با حضور دكتر غلامرضا سلامي، مشاور وزير راه و شهرسازي در امور حسابداري، حسابرسي و اصول حاكميت شركت، متعاقبا منتشر خواهد شد.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری