خبر خبر

گزارشي از هفدهمين برنامه مهمان هفته با حضور مديركل ايمني و آتش‌نشاني
آن مرد با حرف‌هايي از جنس عشق و ايثار آمد
دوشنبه(۱۱ بهمن ۱۳۹۵) نشست‌ «مهمان هفته» با رنگ و بویی متفاوت برگزار شد. مهمان این هفته، حمید حاجی‌بیگی، از جرگه آتش‌نشان‌ها با روحیه جان‌فشانی بود. وی انتخاب آتش‌نشان‌های فرودگاهی را علاوه بر استانداردهای بین‌المللی، در شاخصه‌ای ويژه به نام «ایثار» توصیف کرد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، هفدهمین جلسه از سلسله نشست‌های مهمان هفته همزمان با مراسم تدفین آتش‌نشان‌های شهید در حادثه پلاسکو برگزار شد و دعوت از حمید حاجی‌بیگی، مدیرکل ایمنی و آتش‌نشانی شرکت فرودگاه‌ها در چنین روزی، يك انتخاب خوب بود؛ آن هم در روزي كه دكلمه‌هاي احساسي و حماسي مجريان برنامه، فضاي سالن همايش شركت را لبريز از آنچه ساخت كه پس از فاجعه ساختمان پلاسكو در برابر عظمت اقدامات نيروهاي آتشنشاني شكل گرفت، وقتي كه چند تن از آتشنشانان فرودگاهي هم براي همدلي با همكارانشان، به چهار راه استانبول تهران رفته بودند. مهمان هفدهم، با حرف‌هايي از جنس عشق و ايثار به اين برنامه آمده بود و خدا مي‌داند كه چقدر حرف‌هايش به دل مي‌نشست.

حاجي‌بيگي كه مانند مجريان اين برنامه به ياد و پاسداشت شهداي آتش نشان در فاجعه ساختمان پلاسكوي تهران با لباس ارزشمند آتش‌نشاني پشت تريبون قرار گرفته بود، در آغاز سخنانش گفت: شهادت آتش‌نشان‌های حادثه پلاسکو را به جامع آتش‌نشانی و فرودگاهی کشور تسلیت می‌گویم. آتش‌نشان‌ها بر اساس استانداردهای بین‌المللی و برخی شاخص‌های نانوشته انتخاب می‌‌شوند. این شاخص‌های نانوشته تنها مختص آتش‌نشان‌هاست که ما مصداق بارز آن‌ها را در حادثه پلاسکو دیدیم. آن‌ها جان خود را به دست گرفتند تا جان دیگری را نجات دهند.

وي افزود: در واقع «ایثار» مهمترین موضوع برای‌ آتش‌نشان‌هاست. «ایثار» را جایی ننوشته است اما آتش‌نشان‌ها را از سایرین متمایز می‌کند. طبق فرمایش حضرت امیرالمومنین(ع) نقطه اوج خصلت‌های اخلاقی، ایثار است که دوستان ما در آتش‌نشانی شهری و فرودگاهی آن را دارند.

پس از اين مقدمه كوتاه، نوبت به سوال و جواب معمول برنامه مهمان هفته رسيد. با هم گفت و شنود انجام شده در هفدهمين برنامه مهمان هفته را با هم مي‌خوانيم:

شما چه زماني و از چه طريقي وارد عرصه صنعت فرودگاهي شديد و چه مسئوليت‌هايي را از ابتدا تاكنون بر عهده داشته‌ايد؟

سال ۱۳۷۸ از طریق کنکور وارد دانشکده صنعت هواپیمایی شدم و پس از حدود یک سال دوره فشرده راهی فرودگاه مهرآباد شدم و به‌عنوان اپراتور کارم را آغاز کردم. سپس سرکشیک هدایت زمینی مهرآباد، بعد به مدت ۵ سال معاون اداره ایمنی- زمینی فرودگاه امام خمینی(ره) و دوباره به مهرآباد بازگشتم این بار به مدت ۵ سال رییس اداره ایمنی زمینی این فرودگاه بودم. سپس حدود دو سال و نیم معاون مدیرکل فرودگاه امام‌خمینی(ره) در بخش اداری و مالی خدمت کردم. اکنون هم عهده‌دار اداره‌کل ایمنی و آتش‌نشانی هستم و افتخارم آتش‌نشانی است و خدا را شاکرم به واسطه شغلم فرصت خدمت به مردم و همنوعانم را فراهم کرد.

نقش ايمني و آتش‌نشاني در چرخه يك پرواز چيست؟

براساس استاندارد ایکائو یعنی داکیومنت ۹۱۳۷ و انکس ۱۴ کارکنان ایمنی آتش‌نشانی باید افرادی باشند که بتوانند در کمتر از سه دقیقه بر سر صحنه حاضر شوند و حریق را کنترل کنند. ماموریت آتش‌نشانی فرودگاهی باید کمتر از سه دقیقه باشد، نیروی انسانی و تجهیزات مورد استفاده در این ماموریت باید ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی داشته باشند. استاندارد تجهیزات نیز شامل شتاب و محرک بودن تمام چرخ‌های خودروهای آن است.

همچنین نیروی انسانی مهمترین سرمایه ما در حوزه آتش‌نشانی است. زیرا اگر نیروی انسانی آماده‌ای نداشته باشیم، تجهیزات هر قدر هم به روز باشند، کارآمد نخواهند بود. آتش‌نشان‌ها باید از هوش و دانش بالایی برخوردار باشند تا در شرایط سخت تصمیمات درستی را اتخاذ کنند. در واقع آتش‌نشانی یک علم است و آتش‌نشان‌ها باید فیزیک، ریاضی، برق و شیمی بدانند.

کارکنان این اداره‌کل باید مدیریت بلد باشند و در لحظه تصمیم بگیرند، قوای جسمانی خوبی داشته باشند و دستورالعمل‌های تعریف شده را مو به مو رعایت کنند تا حریق را اطفاء کرده و جان افراد را نجات دهند. بنابراین این شاخص‌ها وجه تمایز آتش‌نشان‌های فرودگاهی از آتش‌نشان‌های شهری است. با توجه به اینکه ۱۲۰ هزار لیتر سوخت در بال‌های هواپیما ذخیره می‌شود، تجهیزات اطفای حریق هواپیمایی خاصی نیاز است تا در اختیار آتش‌نشان‌های فرودگاهی قرار دهیم.

اگر آتش‌نشاني در فرودگاه‌ها را به دو بخش "نيروي انساني" و "تجهيزات" تقسيم كنيم، لطفا توضيح دهيد كه وضعيت ما در هر دو بخش چگونه است و چه نقاط ضعف و قوتي داريم؟

اکنون از کمبود شدید نیروی انسانی در این اداره‌کل رنج می‌بریم. البته این به معنای خروج از CAT فرودگاه نیست. در واقع CAT طبقه فرودگاه را نشان می‌دهد و تاثیر مستقیم بر نشست و برخاست هواپیماها دارد. میزان تجهیزات، خودروها و نیروی انسانی؛ تایپ هواپیما را تعیین می‌کند. برای جبران کمبود نیروی انسانی، از همکاران خارج از شیفت استفاده می‌کنیم. بنابراین CAT فرودگاه همواره حفظ می‌شود. اما کمبود نیروی انسانی در این اداره کل کاملا محسوس است.

تجهیزاتی هم که در فرودگاه‌ها وجود دارد مناسب است اکنون نیز اقدام به خرید تجهیزات و ماشین‌آلاتی کردیم که مشابه آن‌ها را در فرودگاه‌های بزرگ دنیا در اروپا و آمریکا استفاده می‌کنند.

نيروهايي كه جذب واحدهاي ايمني و آتش‌نشاني فرودگاهي مي‌شوند، بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشند؟

انتخاب آتش‌نشان‌ها ویژگی‌هایی مثل قد و وزن براساس دستورالعمل‌ها انجام می‌شود. البته مواردی هم مانند ایثار و شهامت وجود دارد که نانوشته است.

همچنین دانش نیروی انسانی موضوع مهمی است زیرا تجهیزات آتش‌نشانی همگام با تکنولوژی در حال پیشرفت است، آنان باید حداقل‌های رشته‌های برق، شیمی و کامپیوتر را بدانند و واحدهای آن را بگذرانند. اکنون برخی از خودروهای آتش‌نشانی کاملا کامپیوتری است. نیروهایی که در آینده جذب می‌کنیم حتما باید این دانش‌ها را داشته باشند.

فرودگاه‌های کشورمان از CAT‌های مختلفی برخوردارند، در این زمینه تا چه اندازه با استانداردهای دنیا نزدیک هستیم؟

در داکیومنت ۹۱۳۷ صراحتا گفته می‌شود چه رده‌ای از هواپیماها با چه CAT می‌تواند در فرودگاه‌ها نشست و برخاست داشته باشند. همچنین برای هر CAT میزان آب، تعداد ماشین، مواد خاموش کننده و نیروی انسانی تعریف شده است. این استانداردهای تعریف شده باید رعایت شوند در غیر این صورت هواپیما در فرودگاه نمی‌نشیند.

در سال ۱۳۹۴ چه تجهيزاتي خريداري كرديد و در سال ۱۳۹۵ چه اقداماتي در اين زمينه انجام داديد؟

سال گذشته برای ایمنی زمین ۱۵ دستگاه خودرو به ارزش ۶۰ میلیارد تومان خریداری کردیم. این رقم برای اداره‌کل ما خیلی نیست و نیازها بیش از این است. البته قرار نیست که ایمنی – زمینی را یک شبه متحول کنیم اما به همه فرودگاه‌ها باید توجه کرد.

سال آینده اعتباراتی برای خرید تجهیزات خواهیم گرفت اما بیشترین اصرار بر جذب و آموزش نیروی انسانی است.

نگاه آتش‌نشان‌ها در صنعت فرودگاهی تخصصی است یا خیر؟

مطمئنا باید نگاه تخصصی وجود داشته باشد. حرفه آتش‌نشانی در دنیا تخصصی است و قدیمی‌ترین NGO به آتش‌نشانی  اختصاص دارد.

تقریبا یک هزار نیروی ایمنی – آتش‌نشانی در فرودگاه‌های کشور داریم که ۶۳۶ نفر آن‌ها قراردادی اند که عمده مشکل ما علاوه بر کمبود نیرو، چندگانگی قراردادهای کارکنان این اداره‌کل است. امیدوارم با توجه به تصویب قانون خاص این مشکل نیز حل شود.

آتش‌نشانی شهری جزء مشاغل سخت محسوب می‌شود و از این رو از امتیازاتی برخوردار است، آیا آتش‌نشانی فرودگاهی هم از این موضوع بهره‌مند است؟

حدود ۱۰ روز قبل از وقوع حادثه پلاسکو این موضوع پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان سپرده شد که اگر تایید شود قطعا آتش‌نشان‌های فرودگاهی هم از این موضوع بهره‌مند می‌شوند. امیدواریم همکاران ما بتوانند از این مزایا استفاده کنند.

همكاري شما با آتش‌نشاني شهري چگونه است٬ به ويژه در سوانح فرودگاهي يا در خارج از فرودگاه به طور متقابل چه تعاملي داريد؟

برای سهولت در ماموریت‌های شهری و فرودگاهی، دستورالعملی بین سازمان آتش‌نشانی شهری و فرودگاهی نوشتیم که هر یک از طرفین موظف به همکاری با یکدیگر هستند. البته همکاری ما برای سوانح شهر منوط به رعایت استانداردهای فرودگاهی برای برقراری پروازهاست.

همچنین در این خصوص سابقه همکاری آتش‌نشان‌های فرودگاهی در حوادث شهری یزد و کرمان را به خاطر دارم که اگر کارکنان ما وارد صحنه نمی‌شدند خسارت زیادی وارد می‌شد و آتش مهار نمی‌شد زیرا تجهیزات فرودگاهی مدرن است و به نوعی مواد خاموش‌کننده و آب آن فراوان است و کارآیی زیادی در کتنرل حریق دارد.

عملکرد ایمنی-آتش‌نشانی درباره ابنيه و ساختمان‌هاي اداري مجموعه شركت نظير ساختمان ستاد يا ترمينال‌ها چگونه است و کارکنان این اداره چه وظايفي بر عهده دارند؟

حوزه فعالیت ما در ایرساید است. بر اساس دستورالعمل‌ها تخصص آتش‌نشان‌های ما در حوزه ایمنی زمینی خاص هواپیماست. به این معنا که اگر اتفاقی برای هواپیما رخ دهد قطعا آتش‌نشان‌های ما اطفای حریق آن را انجام می دهند. همچنین اگر در ترمینال‌ها یا اماکن فرودگاه اتفاقی رخ دهد، کارکنان این اداره‌کل وارد عمل می‌شوند تا آتش‌نشان‌های شهری به صحنه برسند و حریق را اطفا کنند. در واقع، اطفای حریق در ترمینال و اماکن فرودگاهی برعهده آتش‌نشان‌های شهری است.

همچنین باید متولی ایمنی ساختمان ستاد مشخص شود، اکنون تاسیسات و کپسول‌های اطفای حریق را به‌طور منظم بررسی می‌کنیم. سپردن مسئولیت ایمنی اماکن فرودگاهی به آتش‌نشان‌های شهری به این دلیل است که ماشین‌آلات اداره‌کل ایمنی-آتش‌نشانی شرکت فرودگاه‌ها از سرعت و پمپاژ بالایی برخوردار دارند و عملکرد آن‌ها مناسب ساختمان‌ها نیست. در واقع این خودروها ۱۰ هزار لیتر آب را در کمتر از ۳ دقیقه تخلیه می‌کنند؛‌ این حجم آب و فشار آن برای ساختمان اصلا مناسب نیست و باید آتش‌نشان‌های شهری وارد عمل شوند.

شما به عنوان کارشناس ایمنی-آتشنشانی فکر می‌کنید ساختمان بزرگ ستاد از ایمنی لازم برخوردار است؟

قدمت و نبود ایمنی ساختمان پلاسکو باعث بروز این حادثه شد در حالی که ساختمان فعلی ستاد حدود ۵ – ۶ سال عمر دارد. ما برای تجهیزات مورد نیاز ساختمان پیش‌بینی‌هایی داریم. در حقیقت این ساختمان باید متولی و پیمانکار داشته باشد تا اعلام حریق را نظارت کند.

چه برنامه‌ای برای افزایش توسعه سازمانی و اصلاح ساختاری چارت دارید؟

سال ۱۳۸۸ اتفاقی رخ داد و در پی آن ایمنی-آتش‌نشانی نیروهای قراردادی جذب کرد. بنابراین،‌ تعدادی از نیروهای چارت سازمانی را حذف کردند و پست‌های کارکنان رسمی را گرفتند. اکنون مقرر شده است چارت ستاد عوض شود و پس از آن چارت فرودگاهی تغییر می‌کند.

آیا در مدیریت اپرون از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌شود؟

در موضوع مدیریت اپرون به سمت تکنولوژی‌های روز دنیا می‌رویم، اکنون شاهد استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در فرودگاه پرترافیک مهرآباد هستیم. همچنین بخش‌هایی از این تکنولوژی هم شامل سایر حوزه‌های این اداره‌کل می‌شود البته قرار نیست برای همه فرودگاه‌های ایران این برنامه‌ریزی را داشته باشیم.

آموزش مدیریت اپرون برعهده کدام بخش است؟

تقریبا ۵ سال قبل این موضوع مطرح شد زیرا بخشی از این مدیریت را ایمنی- زمینی و مارشالرها که از کارکنان اداره‌کل ایمنی- آتش‌نشانی هستند برعهده دارند. در حقیقت هدایت زمینی هواپیماها در فرودگاه‌ها برعهده ایمنی زمینی است. با سازمان هواپیمایی کشوری صحبت‌هایی کردیم تا آموزش‌های لازم را برای این موضوع تدوین کند. پیش‌تر همین اقدامات در اپرون انجام می‌شد اما متولی برای آن تعیین نشده بود اکنون برای این موضوع اقدامات منسجم‌تری در حال اجراست.

 

يكي از همكارانتان پرسيده است كه "با توجه به بازنشستگی تعداد زیادی از همکاران تا 4 - 5 سال آینده با کمبود شدید نیرو مواجه میشویم. برای رفع این کمبود چه برنامهای دارید؟"

البته میانگین سنی همکاران ما در واحدهای ایمنی و آتشنشانی پایین و حدود ۱۲ و نیم سال است و خیلی بازنشسته نخواهیم داشت. اما برای کمبود نیرو با همراهی مهندس اکبری و جلساتی که با آقای دلوریانزاده داشتهایم به یک عدد مشخصی از کمبود نیرو رسیدهایم تا بتوانیم مجوز جذب نیروی جدید را از سازمان مدیریت بگیریم. البته اینکه ما کمبود نیرو داریم باعث نمیشود که کتگوری را حفظ نکنیم و از طریق نیرویهای غیر شیفت کمبود را جبران میکنیم.

چه برنامه اي برای مدیریت اپرون دارید؟

شرکتهای هواپیمایی باید در بحث پارک هواپیما ارتباط مستقیمی با مدیریت اپرون داشته باشند. در این زمینه دستورالعملهای موجود برای مدیریت اپرون وجود دارد و باید شرکتهای هواپیمایی را نیز توجیه کنیم.

برای تأمین تجهیزات در فرودگاهها به ویژه فرودگاههای پر ترافیک چه کارهایی کردهاید؟

دوستان میدانند که ما بهترین تجهیزات را با استانداردهای بالایی خریداری کردهایم و به نظر میآید آنچه مد نظر است افزودن ماشین آلات است که خدا را شکر موفق شدهایم 15 خوردوی آتشنشانی پیشرفته را برای فرودگاهها خریداری کنیم.

به عنوان مدیرکل ایمنی و آتشنشانی اگر هیچ مشکل مالیای نداشته باشید، چه اقداماتی در اولویت کارتان خواهدبود؟

اولویتم با آموزش است. البته فقط مشکل پول نیست و حمایتهای خوبی هم از سوی شرکت میشود و قرار هم نیست همه چیز خوب باشد تا بخواهیم کاری را انجام دهیم. ما در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ ایمنی- زمینی سه نفر از همکاران را فرستادیم به سنگاپور تا دوره مدیریت ایمنی- زمینی را ببینند و اکنون دارند در فرودگاههای مختلف آن را آموزش میدهند. اما برای آموزش استاندارد ایمنی-زمینی باید از سیمیلاتور استفاده کرد. اکنون که سیمیلاتور نداریم همکاران خلاقیتهایی را انجام داده‌اند و از روشهای مختلفی این کمبود را تا حدی رفع می‌کنند اما این استاندارد نیست و باید آموزشهایمان را استاندارد کنیم. باید یک مجموعه آموزشی دارای سیمیلاتور داشته باشیم که کارکنان به آنجا بروند و آموزش ببینند. امیدواریم که با حمایتهای آقایان مه‌آبادی و اکبری و دیگر دوستان به امیدخدا در سال آینده بتوانیم این را محقق کنیم.

آیا برنامهای برای تداوم آموزشهای خارج از کشور دارید و معیارتان برای انتخاب و اعزام افراد چیست؟

برای سال آینده برنامهریزی کرده‌ایم تا پنج نفر از همکاران را به سنگاپور بفرستیم و در این زمینه مکاتباتی داشتهایم. معیارمان هم در انتخاب این است که سابقه خدمتی آنها به قدری باشد که بتوانند حداقل 20 سال کار کنند و دارای ریتینگهای مناسب باشند و در زبان انگلیسی و تدریس و انتقال آموختههای خود توانمند باشند.

برای دعوت از استادان خارجی هم برنامه‌ای دارید؟

بله، اما براي حضور و آموزش استادان خارجی ضرورت داردكه ما سیمیلاتور(شبيه‌ساز) داشته باشيم. فعلا اگر هم بخواهیم دعوت کنیم باید در درسهایی که نیاز به سیمیلاتور ندارند این کار را بکنیم. از سویی خوشبختانه دوستانی که به سنگاپور رفته بودند هر سه بالاترین نمرات را کسب کردهاند و توانایی آموزش را دارند و با تهیه سیمیلاتور حتی میتوانیم امکان برگزاری دورههای آموزشی را برای کشورهای همسایه فراهم کنیم.

ما روزهایی را میگذرانیم که مردم ایران فارغ از هر جناح و خط فکری دردمند حادثه شهادت آتشنشانان هستند و امروز هم با شکوه زیادی آنها را تشییع کردند. شما به عنوان نماینده آتشنشانی فرودگاهی چه احساسی دارید؟

آتشنشان وقتی آتش ببیند درنگ نمیکند ما حتی در خودرو با خانواده هم که هستیم وقتی میبینیم ماشین آتشنشانی دارد جایی میرود به دنبال آن میرویم تا اگر لازم بود کمک کنیم. وقتی از این اتفاق افتاد به همکاران شهری اعلام آمادگی کردیم که در صورت نیاز کمکرسانی کنیم و به همکاران هم گفتیم که اگر کسی آماده است به آنجا بروند که آقای شهباز رفت. این یک فاجعه بود که 10 روز طول کشید و خانوادهها را چشم انتظار نگه داشت و به تعبیر مقام معظم رهبری مانند شب عملیات بود. پس از آن در جلساتی که با همکارانمان در مهرآباد داشتیم تاکید کردم که کار بسیار شریفی دارید و اهمیت آن زیاد است و مردم هم این را فهمیدهاند و باید ارزش آن را حفظ کنیم. جا دارد از مردم تشکر کنم میدیدم که به ایستگاهها میرفتند و گل میبردند و میگریستند و ابراز همدردی میکردند. فکر نمی‌کنم تاکنون چنین وسعت همدردی و ناراحتیای را دیده باشم. همچنین از شرکتهای هواپیمایی هم که با ما همدردی کردند تشکر میکنم چراکه این باعث ایجاد انسجام در این بخش میشود. درباره سختی کار آتشنشانی صحبتهایی شده است که واقعا هم اين چنین است. شما وقتی در ایستگاه باشید این یعنی سختی کار چراکه مدام آمادهاید و استرس دارید که قرار است یک اتفاقی بیفتد. رانندگی با استرس و آژیرکشان کار بسیار سختی است و دیدن صحنههای دلخراش همه بر ذهن و روح انسان اثر میگذارد. برای نمونه وقتی سانحه آنتونوف در مهرآباد رخ داد تا دو هفته بچهها افسرده بودند. این شغلی است که هم استرس بالا دارد و هم اینکه از عهده هر کسی ساخته نیست، ما هم خیلی به دنبال گفتن این جزئیات نیستیم چون میدانیم کارمان مقدس است. در پلاسکو 20 نفر کشته شدند تا 200 نفر نمیرند این رشادت و فداکاری آنها بود که افراد را با هر سختی که بود نجات دادند. من افتخار میکنم که با کسانی کار میکنم که این صفتها را دارند.

بعد از اینکه سانحهای رخ میدهد، برای ریکاوری همکاران چه میکنید؟

بعد از حادثه یکسری اقدامات تخصصی است که باید براساس آن مستندات انجام شود و بلافاصله بعد از بازگشت به ایستگاه باید برای پرواز بعد آماده باشیم اما دیگر از افرادی که در ماموریت بودهاند استفاده نمیکنیم و فراخوان میدهیم تا از همکاران خارج از شیفت استفاده کنیم.

گويا برخي از تجهیزات و اماکن آتشنشانی نقص دارد. برای رفع آن چه فکری کردهاید؟

کار ما دو قسمت است یکی تجهیزات که برعهده ماست و باید به آن رسیدگی کنیم و دیگری ساختمان است که برعهده ما نیست و برای بهسازی و رفع نواقص آنها نامهنگاری کردهایم تا اعتبار لازم تخصیص داده شود در این رابطه یکسری هشدار به مدیران فرودگاهها دادهایم که از جمله آن رفع نقص درهای ایستگاهها است.

آیا راهکاری برای جذب نیرو از میان همکارانی که در واحدهای دیگر فعالیت میکنند، دارید؟

این اتفاق همین الان هم افتاده است و وارد این موضوع شده‌ایم. اکنون در شیراز 20 نفر در حال آموزش هستند و گزارش عملکردمان را در یک فرصت مناسب خواهیم داد.

اگر کسی علاقهمند باشد که در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی فعالیت کند اداره‌کل شما بیاید، باید چه كار کند؟

اگر شرایط لازم را داشته باشد و واحد ستادی اش هم با انتقال او موافق باشد مشکلی نیست. ما طرحی هم با عنوان همیار آتشنشان داریم که در آن همه کارکنان آموزشهایی را ببیند که در مواقع اضطراری بتوانند حداقل کمکهایی را به ما کنند. اگر از این طرح حمایت شود میتواند کمک زیادی به کمبود نیروی مان کند.

با توجه به قراردادي بودن بسياري از آتشنشان‌ها، فرض كنيد كه اگر يك آتشنشان زمان اتمام قراردادش مثلا ساعت 12 شب باشد و در شیفت هم حضور داشته باشد و حادثهای رخ دهد، آیا باید برود یا خیر؟ مسلما يك آتشنشان سر صحنه سانحه حاضر خواهد شد، ولی اگر برایش اتفاقی بیفتد، تكليف چه خواهد بود، چون در آن زمان با شما هيچ قرارداد همكاري ندارد؟!  

موضوع چندگانگی جذب نیرو باعث بیانگیزگی شده است و  60 درصد کارکنان این واحد اینگونهاند. فرایند جذب نیرو از ابتدا اشتباه بوده و باید حاکمیتی دیده میشد. از سال 90 مصوب شد که حاکمیتی کنیم تا بتوانیم دوستان را تبدیل وضعیت کنیم. در قانون خاص هم پیشبینی شده است که یک قرارداد یکسان داشته باشیم به تدریج اشل حقوقی هم افزایش یابد. اصلاح پرداخت حق شیفت هم بر میگردد به اجرای قانون خاص. چراکه اکنون همه پرداختیها را ابتدا باید سازمان مدیریت تایید کند ولی اگر قانون خاص اجرا شود میتوانیم خودمان پرداخت کنیم. یکسری پرداختها هم هست که براساس مدرک تحصیلی انجام میشود که آقای مه‌آبادی هم آن موافق نیست و باید پرداخت بر اساس مهارتها باشد. اما اینها یک شبه اتفاق نمیافتد و باید در قانون تعریف شود. برای بیمه هم برنامه خوبی را پیش‌بینی کردهایم که حتی برای استفاده از اره موتوری هم بیمه خواهیم داشت.

تلخترین و زیباترین خاطرهای که در زمان خدمت دارید، چیست؟

تلخترین خاطرهام مربوط به سقوط هواپیمای ایلوشین ارتش در قرچک ورامین بود که در آنجا پیکر یک جناب سروان را بیرون آوردیم که اندام او به ۷۰ سانتیمتر رسیده بود و تا چند شب خوابم برد. بهترین خاطرهام هم زمانی بود که برای مهرآباد ایستگاه ایمنی- زمینی ساختیم.

كمي هم از زندگی شخصی‌تان بگویید.

من با 39 سال سن، جوانترین مدیر شرکت هستم. در 20 سالگی ازدواج کردم و یک دختر و یک پسر دارم.

اگر به سال 77 باز گردید، دوباره همین رشته و همین کار را انتخاب میکنید؟

در ابتدا دوست داشتم مارشالر بشوم ولی شرایط طوری شد که آمدم به آتشنشانی. اما این شغل را واقعا دوست دارم و دوباره هم آن را انتخاب میکنم. من زمانی هم که در پستهای دیگر خدمت میکردم همیشه از نگاه ایمنی و آتشنشانی به مسائل نگاه میکردم.

آیا به فرزندان خود این شغل را توصیه میکنید؟

باید بگويم كه برادرم هم آتشنشان است و پسرم نیز این شغل را دوست دارد. البته بعد از حادثه پلاسکو نظر پسرم کمی برگشته است!

این شغل روی زندگی شخصی آتشنشان‌ها هم ثأثیر دارد؟

بله، تأثیر زیادی دارد. افرادی که در شیفت هستند به دلیل محل قرارگیری ایستگاه آتشنشانی از آلودگی صوتی و زیست محیطی سطوح پروازی آزار میبینند و استرس بالایی دارند. من از دوستان دعوت میکنم که یک شب در ایستگاه آتشنشانی مهرآباد استراحت کنند صبح که بیدار شوند با سوزش چشم مواجه میشوند و این آلودگی در فرودگاههای بزرگ وجود دارد.

درباره برنامه مهمان هفته چه نظری دارید؟ نقاط قوت و ضعف آن را بگویید.

در چند مهمان هفته حضور داشتهام و از نزدیک دیدهام و باقی را از کانال شرکت دنبال میکنم. برنامه خوبی است که باعث میشود مدیران بیایند و نظراتشان را بگویند و پاسخگوی پرسشها و انتقاد دوستان باشند.

تشکر می‌کنم از دست‌اندرکاران این برنامه که از چند روز جلوتر برای برگزاری آن مشغول به کار میشوند. تا الان نمیدانستم که برگزاری این برنامه تا این میزان کار میبرد.

 

-------------------------------------
نظرات
رضا() :
طراحي ، بهره برداري و نگهداري سيستم هاي اعلان و اطفاء حريق ساختمانها يک تخصص مهندسي است که لازمه آن طي دوره هاي آموزشي تخصصي و رعايت الزامات نظام مهندسي مي باشد . چقدر خوب ميشد که کارکنان ايمني زميني فرودگاهها در اين خصوص آموزش ببينند.

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری