خبر خبر

پرده‌برداري از يك راز در هجدهمين برنامه مهمان هفته
خدا بايد به انسان عزت بدهد/بهاي محبوبيتم را پرداخته‌ام
هجدهمين برنامه مهمان هفته، فرصتي بود تا از روي يك راز زيبا و مهم پرده برداشته شود، رازي به نام محبوبيت؛ همان كه بسياري از افراد عرصه‌هاي مختلف در آروزي به دست آوردن آن مي‌مانند و اندك افرادي هم در كمال سادگي و صداقت به آن مي‌رسند. مديركل تداركات شركت فرودگاه‌ها و نابري هوايي ايران در روزي كه صداي تشويق صادقانه و خالصانه همكارانش قطع نمي‌شد، از اين راز پرده برداشت.

به‌گزارش روابط‌عمومي شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ایران؛ صمد محمدي كه بيش از 35 سال است در عرصه صنعت فرودگاهي ايران خدمت مي‌كند و سال‌هاست سكان هدايت اداره‌كل تداركات شركت را بر عهده دارد، به عنوان هجدهمين مدير روي صندلي برنامه مهمان هفته نشست.

اين برنامه ويژگي‌هايي داشت كه به يقين آن را به يكي از برنامه‌هاي جالب مهمان هفته تبديل مي‌كرد؛ از حضور پرشور و خودجوش بسياري از همكاران به‌ويژه كاركنان اداره‌كل تداركات گرفته تا تشويق‌هاي پي در پي محمدي از سوي حضار.

قدری درباره خودتان بفرمایید.

سال ۱۳۶۰ پس از فارغ‌التحصیلی از رشته مکانیک در دانشگاه تبریز در پی آگهی استخدام سازمان هواپیمایی کشوری، وارد صنعت هوانوردی ایران شدم. تقریبا اوایل جنگ تحمیلی بود که در سازمان هواپیمایی کشوری مشغول به کار شدم و البته همچنان خودم را کارمند آنجا می‌دانم.

از سال ۱۳۷۰ که شرکت فرودگاه‌ها از سازمان هواپیمایی کشوری منفک شد، من راهی شرکت فرودگاه‌ها شدم. پس از انقلاب فرهنگی با توجه به علاقه‌ای که به رشته و شغل فنی داشتم، در رشته مهندسی و تعمیر و نگهداری هواپیما درس خواندم. در سال ۱۳۸۱ ادامه فعالیتم در اداره‌کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی گذشت.

۹ سال در اداره‌کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی معاون آقای باقرزاده، مدیرکل وقت این اداره‌کل بودم. در این مدت بارها از من خواسته شد راهی شهرهای مختلف شوم تا ادامه کار را به عنوان مدیر فرودگاه بگذرانم اما با توجه به عدم تمایل خانواه‌ام برای مهاجرت به شهرهای دیگر، این پیشنهادها را نمی‌پذیرفتم.

پس از ۹ سال کار در اداره‌کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی، با اصرار آقایان آرامش؛ مدیرعامل وقت و شفیعی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی راهی اداره‌کل تدارکات شدم. با علاقه به این اداره نیامدم اما پس از چند ماه مطالعه در این زمینه به فعالیت در این اداره‌کل علاقه‌مند شدم. اکنون از انتخابم پشیمان نیستم و دوستان خوبی در این اداره‌کل به دست آوردم و نسبت به این اداره‌کل تعصب کامل دارم.

با این وصف اگر دوباره به آن دوران بازگردید٬ باز هم اداره‌کل تدراکات را انتخاب می‌کردید؟

همواره به دوستانم نیز می‌گویم کاری را بدون علاقه نپذیرید اما اگر پذیرفتید با صد در صد توان آن را انجام دهید. معتقدم کار عار نیست اما اگر مسئولیت کاری را قبول کردید آن را جانانه انجام دهید. تدارکات مانند سربازخانه است و اگر کسی کار نکند خود به خود حذف می‌شود.

این اداره‌کل با تمام ادارات شرکت فرودگاه‌ها به ویژه‌ ادارات‌کل ارتباطات و ناوبری، حراست و مراقبت پرواز تعامل مستقیم دارد. همچنین مشتریان ما خارج از شرکت و پیماکاران هستند. گفتنی است که کارکنان این اداره‌کل گمنام و با شرافت هستند و هر جا باشند٬ کارشناس و صاحبنظر خواهند بود.

درباره اداره‌کل تدارکات، وظایف و ماموریت‌های آن بگویید.

اداره‌کل تدارکات زیرمجموعه معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی است. اکنون این اداره‌کل متشکل از ۴ اداره خرید، انبارها، حسابداری و قراردادهاست.

در سال ۹۴ و ۹۵ با تلاش و زحمت همکاران موفق شدیم ۷۱۶ میلیارد تومان تجهیزات خریداری کنیم، این اقدامات در کنار فعالیت اداره مالیات انجام شد. شرایط کار در این اداره‌کل شامل قراردادها، تهیه و تنظیم اسناد، فرآیند مناقصه، تحویل جنس به انبارداری، ‌تحویل به بخش مورد نیاز می‌شود.

بزرگترین چالش یا مشکل این اداره کل چیست؟

بزرگترین چالش ما در ۱۰ سال اخیر، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بود. ما در خریدهایمان تابع قوانین و مقرراتی هستیم. در واقع این قوانین در قالب آیین‌نامه قانونی دولتی است و تبعیت از آن مانند انکس برای سایر بخش‌های تخصصی است. به این معنا که امکان سرپیچی از آن‌ها وجود ندارد.

در رعایت این قوانین با مشکلاتی نظیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و عدم حمایت از سوی مسئولان مواجه شدیم. در صنعت هوانوردی در حوزه‌های ارتباطات و فنی نمی‌توان قوانین را نادیده گرفت در حالی که قانونگذار در این زمینه شرکت تخصصی فرودگاه‌ها را دقیقا مانند شرکت دخانیات یا آموزش و پرورش دیده است. اما شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تخصصی و خاص است و استانداردهای ویژه‌ای برای تجهیزات ناوبری در آن وجود دارد. مثلا برای خرید ایکس‌ری گفته می‌شود از شرکت‌های ایرانی خریداری کنید در حالی که شرکت‌های داخلی آن را تولید نمی‌کنند و جنس ایرانی آن وجود ندارد.

هنگامی که برای خرید تجهیزات با بن بست مواجه شدیم به اتفاق هیات مدیره مجوز خاص برای خرید تجهیزات از هیات دولت گرفتیم با این وجود در خرید و تامین برخی قطعات مشکل داشتیم که خوشبختانه متخصصان اداره کل ارتباطات و ناوبری با دانش خود، ما را همراهی کردند.

در حال حاضر مجبوریم در خریدها، فرآیند مناقصه٬ خیلی از مباحث را رعایت کنیم. البته اعتقاد دارم دستگاه‌های نظارتی باید حضور داشته باشند اما در برخی سازمان‌ها، دید خاص داشته باشند و صنعت هوانوردی را با سایر صنایع یکی نبینند زیرا در بعضی مواقع عمل کردن در چارچوب قانون دشوار است.

فکر می‌کنید قانون خاص شرکت فرودگاه‌ها در این زمینه تاثیرگذار باشد؟

به نظر می‌رسد اگر قانون خاص در شرکت اجرا شود، شرایط خرید برای ما آسان‌تر می‌شود. البته دستگاه‌های نظارتی هم باید حضور داشته باشند. اکنون تمام مناقصات شفاف است و با حضور بازرس کل کشور و دستگاه‌های نظارتی برگزار می‌شود.

صنعت هوانوردی ایران در رده نخست تحریم‌ها توسط آمریکا بود، در آن زمان چگونه خریدهایتان را انجام می‌داد؟

پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، کشور آمریکا اعلام کرد که هیچ کشوری اجازه ندارد ایکس‌ری و گیت‌وی را در اختیار ایران قرار دهد. اما ما دست روی دست نگذاشتیم و تجهیزات را با نام کشورهای دیگر از شرکت‌های بین‌المللی خریداری می‌کردیم.

تحریم‌ها ما را اذیت کرد اما ما را از پای درنیاورد. همچنین در این مدت سایر ادارات همکاری خوبی داشتند بسیاری از تجهیزات را بازسازی کردند تا نیازهای فرودگاه‌ها در آن مقطع برطرف شود. همچنین از دانش مجموعه دانشگاه‌های صنعتی و دانش‌بنیان برای تامین نیازهای‌مان بهره بردیم. تلاش کردیم بسیاری از تجهیزات روشنایی باند را با توان مهندسان داخلی بسازیم. اکنون تسمه نقاله‌های مورد نیاز در ایران ساخته می‌شود.

شما با مدیر‌عاملان زیادی کار کردید، به نظر شما دوران شکوفایی اداره‌کل تدارکات چه زمانی بود؟

پاسخ به این سوال سخت است. اداره‌کل تدارکات بسیار اهمیت دارد و از این اداره‌کل مدیرانی مانند مه‌آبادی خارج شده است. قطعا در هر دوره‌ای در اداره‌کل تدارکات اقداماتی صورت گرفته است.

با قطعیت می‌گویم ۹۸ درصد تجهیزات فرودگاهی در ۱۰ سال اخیر خریداری شده است. فکر نمی‌کنم قبلا بیش از ۱۰ ایکس‌ری در فرودگاه‌ها وجود داشت اما اکنون بیش از ۴۰۰ ایکس‌ری وجود دارد. امروز همه فرودگاه‌ها ضمن افزایش ظرفیت برق اضطراری، از موتورهای جدید و نو بهره می‌ببرند، به طوری که برق در فرودگاهی مانند مهرآباد خاموشی ندارد.

در گذشته همه دوستان در این اداره‌کل زحمت کشیدند. به نظرم زمان خودمان بهترین دوره اداره کل تدارکات باشد؛ امیدوارم دلیل بر خودستایی نباشد.

در زمان خرید هواپیمای فلایت‌چک پشتیبان آقای مه‌آبادی بودید، نظرتان درباره این اقدام انجام گرفته در دوره ریاست آقای مه‌آبادی چیست؟

برای خرید این هواپیما طی مزایده‌ای در صربستان با عنوان شرکت دانمارکی حاضر شدیم و در مناقصه برنده شدیم سپس هواپیما به دانمارک منتقل شد. بعد از فرآیند انتقال بر اساس برنامه‌ریزی پیش رفت و فلایت چک به ایران رسید.

در واقع پس از سقوط هواپیمای فلایت‌چک، شرکت فرودگاه‌ها با گرفتاری‌های زیادی مواجه شد و مجبور شد از کشورهای دیگر آن را اجاره کند که با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می‌کرد. اما خرید هواپیمای فلایت‌چک با تدبیر وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری محقق شد.

ما از مه‌آبادی حمایت نکردیم بلکه او از ما حمایت کرد زیرا ریسک این کار برای ایشان بود. اکنون هواپیمای فلایت‌چک در فرودگاه‌ها به انجام ماموریت خود مشغول است اما نگرانی ما برای خرید دومین هواپیمای فلایت‌چک است.

جلوگیری از بروز هر اتفاقی برای نخستین هواپیمای فلایت‌چک و زمین‌گیر شدن آن، بازرسی هم نسبت به خرید دومین هواپیمای فلایت‌چک مصّر است. در همین راستا مناقصه بین‌المللی گذاشتیم اگر اقدامات صورت گیرد، احتمالا ظرف ۶ ماه نخست سال ۹۶ دومین هواپیما هم خریداری می‌شود.

شما از آن مدیرانی هستید که زیاد میگویند "نداریم"؟

تدارکات برای من نیست و این بودجه شرکت است پس نه حق دارم یک ریال به کسی ببخشم و نه ریالی از بیرون به داخل بیاورم. اما زمانی که پول داریم برای چه باید بگویم نداریم. من کارشکنی و ایجاد توقف در کار را دوست ندارم و همکاران میدانند که با کسی که بیدلیل بگوید نداریم برخورد میکنم. اعتقاد دارم باید اول بررسی کنیم و بعد پاسخ ارباب رجوع را بدهیم.

تا آنجا که مطلع شدهایم، امسال نسبت به سال گذشته در هزینهها صرفهجویی خوبی داشتهاید؟ كمي در اين باره توضيح دهيد؟

هزینههای ما در دو بخش تجهیزات و هزینههای جاری صرف میشوند. در هزینههای جاری مانند پرداخت آب و برق و تلفن و غیره باید براساس تعرفههای دولتی پرداخت کنیم که خوشبختانه در این زمینه برای کاهش مصرف انرژی و هزینه برقراری ارتباطات کارهای خوبی انجام شده است. اما در بحث خرید تجهیزات در آن بخشهایی که دستمان باز است و قانون اجازه میدهد سعی کردهایم با خروج از مناقصات محدود و انتشار مناقصههای عمومی و ایجاد رقابت تجهیزات مورد نظر خود را با قیمتی مناسبتر تهیه کنیم و در هزینهها صرفهجویی کنیم. در زمینه مناقصات سعی می‌کنیم از خود ادارات کل کمک بگیریم مثلا در ارتباط با خرید تجهیزات ایمنی و آتشنشانی با همکاری خود این اداره‌کل کار را پیش بردیم و توانستیم با قیمتهای خوبی تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنیم.

35 سال از عمر کاری شما در صنعت هوانوردی گذشته است. برای آینده چه برنامهای دارید؟

کسی از آینده خبری ندارد ولی خودم دوست دارم که بقيه عمرم را استراحت کنم. من به آقای مه‌آبادی و همچنين مدیرعامل پیشین گفتم که شما "آتش به اختیار هستید" و خودم هم همینطور، یعنی هر لحظه که خواستند یا خواستم، این سمت ترک میکنم اما به کارم علاقه و تعصب دارم و برای آن زحمت کشیدهام. اگر بگویند 10 سال دیگر هم بمان میمانم ولی به شخصه دنبال بیشتر ماندن نخواهم بود.

پس هنوز هم علاقهمندید در شرکت فعالیت کنید؟

این حق قانونی شرکت است که به من بگوید که دیگر نیایم و انتظاری هم ندارم. اگر کار کردهام دستمزد آن را گرفتهام و ارتقا یافتهام و کارکردن در شرکت برایم لذت بخش است. زمانی در دوران جنگ کار کردن ما با فشار بسیار زیاد و جهادی بود و پول وجود نداشت. الان شرکت شرایط خوبی دارد و کارکردن در آن منتی ندارد و افتخار میکنم که در آن کار میکنم. من به همکاران توصیه میکنم حالا که در شرکت کار میکنیم آن را از خود بدانیم و بپذیریم که خوشی و مشکلاتش مال ماست.

با توجه به برنامه شرکت برای جانشین پروری مدیران آیا شما به این موضوع توجه کردهاید و جانشینی برای خودتان آماده کردهاید؟

بله من همین الان چهار پنج نفر را در نظر دارم که میتوانند پس از من این سمت را برعهده بگیرند.

بهترین خاطره ای را که در طول سالهای خدمت داريد، تعريف كنيد.

خاطره خوب و بد زیادی دارم اما یکی که همین حالا به ذهنم آمد این است که زمانی که در بخش فنی فعالیت میکردم برای تعمیر موتور پس از باز کردن آن از گازوئیل برای تمیز کردن آن استفاده میکردیم. در زمستان گازوئیل بسیار سرد میشد و دستها را از کار میانداخت. برای رفع آن ترفندی داشتم که با حرارتی ناگهانی دمای گازوئیل را بدون مشتعل شدن افزایش دهم. یک روز دیدم کارگاه آتش گرفته است و پس از خاموش کردن آن فهمیدم که یکی از همکاران که میخواسته به تقلید از من دمای گازوئیل را افزایش دهد اشتباه کرده بود و آتشسوزی راه انداخته بود و باعث شده بود کل کارگاه گرم شود.

شهرت برای خیلی از افراد در رشته‌های کاری مختلف به وجود میآید و گاهی هم خیلی زود از بین میرود، اما محبوبیت چیزی ماندگار است که دست یافتن به آن دشوار است. شما نزد همکاران خود محبوب هستید راز این محبوبیت را در چه میدانید؟

اعتقاد دارم محبوبیت چیزی نیست که به خودی خود اتفاق بیفتد و باید خداوند بخواهد و افراد هم باید بهای آن را همواره بپردازند. من هم بهای محبوبیتم را پرداخته‌ام. اگر کسی لطف دارد و مرا دوست دارد به این خاطر است که بهای آن را پرداختهام و میتوانم در سه مورد به آن اشاره کنم. اول اینکه من به همکاران پیشکسوت و جوان خود همواره احترام گذاشتهام و سعی کردهام حتی در حین راه رفتن یک گام از بزرگترهایم عقبتر باشم. دوم اینکه همیشه به پدر و مادرم احترام گذاشتم و هرگز به آنها بی‌احترامی نکردهام و فکری میکنم دعای خیر آنها به من کمک کرده است. سوم اینکه هرگز وقتم را به بطالت نگذراندهام و سعی کردهام خود را به روز نگه دارم.

کمی هم درباره مسائل شخصیتر مانند سن و محل تولد و خانواده و غیره بگویید.

من متولد 7 مرداد 1336 در اردبیل هستم. در سال 64 ازدواج کردم و دو پسر دارم. پسر بزرگم مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دارد و در شرکت و زیر نظر مهندس اکبری مشغول به کار است و پسر دوم که 26 سال دارد دانشجوی سال دوم دکتری فیزیک در دانشگاه تبریز است.

مدیرکل تدارکات منزل شما کیست؟

من در خانه هم مدیرکل تدارکات هستم.

نظرتان درباره برنامه مهمان هفته چیست و چه پیشنهادی برای بهبود آن دارید؟

اول تشکر میکنم که افتخار دادید و من را دعوت کردید و البته من هم با کمال میل استقبال کردم. من همه گفتگوهای این برنامه را با مدیران دعوت شده، خواندهام و به شخصه اعتقاد دارم که خوب است. اما به نظرم اگر فقط بر مدیران متمرکز نباشد و از کارمندان و کارشناسان خبره و کلیدی و افراد شاخص شرکت که مدیر هم نیستند دعوت شود میتواند باعث افزایش انگیزه در کارکنان شود. همچنین از همکاران خواهش میکنم در زمان برگزاری این برنامه حضور پیدا کنند و با این کار باعث دلگرمی افراد مدعو شوند و انگیزه خدمت آنها را افزایش دهند.

 

-------------------------------------
نظرات
محمدپيمان مژدهي ازفرودگاه اردبيل() :
بنام خداباسلام آرزوي سلامتي دارم براي استوانه و اسطوره اداره تدارکات وفني خداوندپشت وپناهتان
وفني

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری