خبر خبر

سرپرست اداره‌کل املاک و مستغلات شركت در بيستمين برنامه مهمان هفته:
اقتدار در مقابله با پديده زمين‌خواري/ تماميت يك فرودگاه را مي‌خواستند!
بیستمين برنامه مهمان هفته، فرصتي را فراهم آورد تا موضوعات مهمي نظير حفاظت و صیانت از املاک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران مطرح شود. سرپرست اداره‌کل املاک و مستغلات شركت در اين برنامه ناگفته‌هاي زيادي را بيان كرد كه حكايت از تلاش خاموش و البته موفق او و همكارانش به همراه دفتر حقوقی شركت در زمينه مستندسازي و به‌ويژه مبارزه با پديده زمين‌خواري در عرصه فرودگاهي داشت.

به‌گزارش روابط‌عمومي شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران؛ بيستمين برنامه مهمان هفته با حضور حسين رفيعي، سرپرست اداره‌کل املاک و مستغلات در ساختمان ستاد شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران برگزار شد.

رفيعي اول مهرماه ۱۳۶۵ به خانواده بزرگ دولت پيوست و در سال ۱۳۷۲ به صنعت هوانوردی وارد شد. خودش در اين باره مي‌گويد: "در بدو ورود در شرکت هواپیمایی ایران‌ایر مشغول خدمت شدم و تا 31/6/1380 آنجا بودم. محیط خیلی خوبی برای کسب تجربه بود. در بخش‌های نظارتی و عضو کمیسیون مزایده- مناقصه بودم و در اداره نظارت حضور داشتم، به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی. بعد به شرکت هواپیمایی کشوری رفتم. بهمن ماه ۱۳۸۴ به شرکت فرودگاه‌های کشور آمدم و تاكنون در خدمت اين مجموعه هستم."

اينكه اداره‌کل املاک و مستغلات شركت چه اداره‌اي است و چگونه ايجاد شده و عمل مي‌كند، موضوعي است که رفيعي در مقدمه برنامه اين‌گونه به آن مي‌پردازد: "اگرچه اداره‌کل املاک و مستغلات به عنوان یک اداره‌کل جدید و تازه تأسیس مطرح شد، اما اين اداره‌کل در سایر دستگاه‌های اداری و اجرایی سابقه دیرینه دارد. در شرکت فرودگاه‌های کشور هم اینچنین نبوده که در حوزه املاک و مستغلات فعالیتی نباشد یا در چارت سازمانی دیده نشده باشد و پيش از آن نيز در حوزه دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‌های کشور به موضوع اسناد و املاک رسیدگی می‌کردند."

تمامی دستگاه‌های اجرایی از یک سال و نیم گذشته طبق قانون کاداستر موظف شدند که تمامی دارایی‌های غیرمنقول خود و دارایی‌های ثابت و املاک و اراضی خود را به ثبت برسانند. رفيعي در صحبت‌هاي مقدماتي خودش به اين موضوع هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد:"اهداف مختلفی برای این کار در قوانین گفته شده است؛ از جمله اينکه دارایی‌ها و ثروت ملی کشور ثبت شود. موضوع دیگر که ما در صنعت هوانوردی به آن تأکید داریم، جنبه ایمنی است. مهم‌ترین شعار صنعت، حفظ ایمنی و امنیت است. این ایمنی فقط پرواز و انجام فعالیت‌هاي فرودگاهي نیست، بلكه در سایر قسمت‌ها هم باید ایمنی حفظ شود. همچنان که در حوزه نیروی انسانی باید این اتفاق بیفتد. در واقع، امنیت یک دستگاه در حیطه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود که یکی از حیطه‌های مهم آن در حوزه املاک و مستغلات است که ثروت‌ یک سازمان باید محفوظ بماند و از خدشه وارد شدن به آن جلوگیری شود. متاسفانه در 10 سال گذشته پدیده زمین‌خواری در کشور ما توسعه پیدا کرد و مقام معظم رهبری هم براي مبارزه با اين پديده، دستورات مؤکد را صادر فرمودند. شرکت فرودگاه‌های کشور هم در سنوات گذشته از طرف اين پديده ناپسند دچار آسیب شد. لذا مسئولان شرکت تصمیم گرفتند تا به‌طور ویژه به این موضوع بپردازند تا بتوانند توفیقات بهتری را برای انجام تکالیف قانونی داشته باشد. دفتر حقوقی شركت نيز در اين باره فعال بوده و هست. شاید حجم بالای کار اين دفتر سبب این شد تا هیأت مدیره و مدیر تصمیم بگيرند كه این اداره‌كل را از ساختار دفتر حقوقي جدا کنند تا آنها با فراغت بیشتری به کارشان برسند و این بخش هم به طور مستقل به مستندسازی و ساماندهی املاک و فضاهای فرودگاهی بپردازد."

گفت‌وگوي صريح كارشناس رسانه روابط عمومي با حسين رفيعي، سرپرست اداره‌کل املاک و مستغلات شركت را با هم مي‌خوانيم:

شما چهارم خرداد ماه 1395 به‌عنوان سرپرست اين اداره‌کل منصوب شديد. شما بر اساس بند "الف" حكم انتصابتان (شناسایی املاک تحت تصرف و در مالکیت شرکت و ایجاد بانک اطلاعاتی املاک) بايد بانك اطلاعاتي املاك شركت را تهيه مي‌كرديد. آيا اكنون ما این بانک را داریم؟

-ما کار تهيه این بانک را شروع کرده‌ایم. از سال گذشته نيز بیشتر در حوزه مستندسازی گام برداشتیم و به موازات آن فایل‌ها را تشکیل دادیم، پوشه‌های اطلاعاتی را تدوین کردیم و اكنون با ورود یک نیروی تخصصی در این حوزه، بانک اطلاعاتی مرتبا سامان بیشتری می‌یابد و در آینده نه چندان دور انشالله اعلام می‌کنیم که این بانک شکل گرفته و قابل بهره‌برداری در حوزه‌های لازم است.

ضرب العجلی را هم براي تكميل اين بانك تعیین کرده‌اید ؟

- چون بستر و شاید نرم‌افزار خاصی را نیاز داریم، ضرب‌العجل خاصي را تعيين نكرده‌ايم، زيرا می‌خواستيم زیربناهایش را بیشتر و خود موضوع را پخته‌تر رصد كنيم و بعد در زمان مناسب، این کار را انجام دهیم.

بر اساس این بانک، دقيقا چه اقداماتی را انجام خواهيد داد؟

-در دستگاهی مثل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري ايران که یک شركت صددرصد دولتی است، به اراضی و املاک زیادی نیاز داریم. این املاک در کشور ما از ویژگی‌های خصوصی برخوردار است. برای مثال، فرودگاهی را در نظر بگیرید که در آن اراضی مربوط به سازمان منابع طبیعی هست يا زمین‌هایی که مربوط به سازمان ملی مسکن است، يا به مستثنیات می‌رسیم که متعلق افراد بوده است و مالک دارد يا به قسمتی می‌رسیم که مالک داشته و آن مالک ملک را وقف کرده است. لذا با هر کدام از آنها باید یک نوع تعامل برقرار کنیم و هر کدام هم مقررات خاص خود را دارد. اگر ما بانک اطلاعاتی خوبی داشته باشیم و تقسیم‌بندی‌ها انجام شده باشد، زمانی که با امور مربوط به املاک ارتباط برقرار می‌کنیم، مستندسازی اطلاعات آنها قابلیت بهره‌گیری بیشتری را به وجود می‌آورد.

یکی از بندهای قرارداد شما، مربوط به "انجام اقدامات لازم جهت رفع تعارضات املاک و اراضی با اشخاص حقیقی یا حقوقی" است. آيا آماری در اين باره دارید؟

- در بحث تعارضات و موضوعاتی که وجهه قضایی و حقوقی پیدا می‌کند، همكاران حقوقی شركت در محاکم حضور پیدا و دفاع می‌کنند. من مکلفم در این زمینه به آنها کمک کنم و پیگیر باشم که سرانجام پرونده‌ها به کجا می‌رسد تا با کنار هم بودن، بهتر بتوانیم از حق و حقوق شرکت دفاع کنیم. در بخشی که ما با دستگاه‌های حقوقی مشکل داشتیم، موردي بوده است که حتی به تمامیت یک فرودگاه ما تعرض شده و قصد این را داشتند تمام قسمت‌های یک فرودگاه را با عناوین مختلف از پیکره شرکت جدا كنند! در حوزه اشخاص حقیقی هم تعارضات زيادي داشتیم. یکی از بخش‌های بسیار مهمی که ما می‌توانیم در کنار دفاعیات حقوقی در آن تأثیرگذاری خوبی داشته باشیم، بخش برخورد تخصصی با موضوعات است. ما اگر ابعاد فنی تخصصی را تقویت کنیم، دفاعیات ما توفیقات بیشتری مي‌يابد. خوشبختانه ما مطمئنیم که دوستان ما در بخش حقوقی بهترین دفاعیات را به عمل می‌آورند.

شما گفتید که تمامیت یک فرودگاه زیر سوال رفت. بعد چه پیش آمد؟

- ما در این مسائل خيلي دقيق عمل مي‌كنيم. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، یک شرکت درآمد-هزینه است و ما به اصطلاح «آتاناموس» یا خودگردان هستیم. شرکت‌هایی که باید خودشان را مدیریت بکنند، سه جنبه خیلی مهم دارند: اول اين‌كه باید تا آنجا که می‌توانند حداكثر ظرفیت درآمدي را داشته باشند. یعنی از حداکثر ظرفیت خود استفاده کنند و حداکثر درآمد مشروع را طبق قانون داشته باشند که این موضوع بقا شرکت را تضمین می‌کند. دوم اين‌كه یک شرکت آتاناموس باید حداقل هزینه را داشته باشد و سوم هم اين موضوع حفظ دارایی‌هاست. بر اساس آخرین مطالعات مدیریتی نيز حفظ دارایی‌ها خیلی مهم است. در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران نيز به واسطه اقدامات ما و ماهیت کارمان مثل داشتن تجهیزات گرانقیمت مانند رادارها، ILS و خدمات ناوبری و کمک ناوبری خیلی مهم است. اين صنعت در کل دنیا هم خیلی گران است، اما می‌دانیم كه اگر ما یک دستگاه ILS را در یک فرودگاه نصب کنیم، یک ماه بعد اين دستگاه هیچ قیمتی ندارد و چه بسا در فرودگاه دیگر هم کاربرد نداشته باشد. خرید سیستم‌های الکتریکی هم گران است، اما اين سيستم‌ها بعد از بهره‌برداری و نصب قیمت خود را از دست می‌دهد. در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران تنها چیزی که قیمت خود را از دست نمی‌دهد و روز به روز باارزش‌تر می‌شود، همین املاک و اراضی است. درست است؛ من گفتم فرودگاه کامل را می‌خواستند از ما بگیرند و ما نگذاشتیم، زيرا وجنات و ماهيت وجودي ما اجازه نمی‌دهد. البته ناگفته نماند در آن ما موضوع ما به حق هستیم و حق هم با ما است.

شما سال 84 آمدید و سال 95 حکم به شما داده شد. آيا اساسا براي مواجهه قانوني با تعرض به تعدادی از املاک ما تعرض دیر انجام نشده است؟

- صنعت هوانوردی و فرودگاهی را نمی‌توانیم از پیکره کشور و جامعه جدا بدانیم. ما در فضای کلی کشور با تمامی جریانات فعالیت می‌کنیم. این موضوع اگرچه در صنعت هوانوردي و به‌ویژه بخش فرودگاهی دیر انجام شده اما شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران هنوز هم در این صنعت پیشتاز است. به‌طور کلی، در کشور ما به موضوع مستندسازی دیر پرداخته شده است. اين را هم بگويم كه در مواردي هم که ما باید حق مردم را پرداخت کنیم، از واژه ضرر و زیان استفاده نمی‌کنیم. آنجا باید بگوییم که حق مردم را با افتخار می‌دهیم.

یعنی موردي بوده است که حق با کسی بوده و آن را ادا كرده‌ايد؟

- بله. متعدد هم وجود داشته است. فراموش نكنيم كه ایجاد فرودگاه از طرح‌های ملی است. وقتي در یک استان باید فرودگاهی با آن استانداردهای خودش ايجاد شود، تعیین مي‌شود که فرودگاه با این اهداف باید چه میزان طول باند، پهنا و چه حریم‌هایی داشته باشد. لذا خود به خود به زمین قابل توجهی می‌رسیم. مثلا ما فرودگاهی می‌خواهیم که در 1000 هکتار ایجاد شود. این هزار هکتار باید تقسیم‌بندی‌ها را به خود اختصاص دهد. اكنون می‌بینید كه مقدار قابل توجهی منابع طبیعی است و قسمتی از زمین‌های مردم است که امكان دارد سند ثبتی نداشته باشند، ولی زراعی هستند و آنها از آبا و اجدادشان بر آن اراضی کار می‌کردند. در اين شرايط، ما باید با آنها ارتباط برقرار کنیم و اعتقاد من این است که زمانی که می‌خواهیم یک طرح ملی را اجرا کنیم، باید خودمان اراضي مربوطه را شناسایی و با صاحبان آنها تفاهم کنیم و به هر نحوی، رضایتشان را کسب کنیم. دخل و تصرف در اراضی مردم از مصادیق حق‌الناس است.

یکی از بندهای دیگر حکم انتصاب شما بر "حفاظت و صیانت از املاک شرکت برای جلوگیری از هر نوع سوء اقدام و پیگیری لازم به‌منظور حصول اطمینان از رعایت صرفه و صلاح کشور در حوزه املاک و مستغلات و ارائه گزارش لازم" تاكيد دارد. منظور از کلمات "حفاظت و صیانت" دقیقا چیست ؟

- اگر حفاظت و صیانت را با توجه به نفس عمل که املاک است؛ نگاه کنیم، متفاوت از حفظ و صیانت در حوزه‌های دیگر است. در اینجا مهم‌ترین مسأله که قانونگذار هم به آن پرداخته، این است که ما دارایی‌هایمان را مستندسازی کنیم. اگر ما برای املاک و دارایی‌هایمان در سطح کشور سند قانونی بگیریم و محدوده آنها را کامل مشخص کنیم، کل کشور به سمتی می‌رود که در جنبه حقوقی و حقیقی تمام املاک خود را به ثبت برسانند و براساس قانون کاداستر املاک و اراضی و حتی آپارتمان‌ها را بر روی کاداستر جای‌گذاری کنند. اگر این اتفاق بیفتد، حفظ و صیانت که شما گفتید، محقق می‌شود.

آيا تاكنون نمونه‌اي بوده است كه زمین‌خوارها سندسازی زمین‌های فرودگاهی را تصرف كنند؟

- تعداد دقیق تلاش‌هاي اين افراد را باید از همكاران حقوقی بپرسیم، اما دادگاه‌هایی وجود داشته و به خوبي هم از حق بیت‌المال و شرکت دفاع شده است.

موردی نبوده است که بتوانند به نتیجه برسند؟

-تصور می‌کنم کمتر توانسته‌اند توفیق پیدا کنند. البته با وجود مستندسازی، همين ميزان بسيار كم نيز به صفر خواهد رسید.

پس شما کاملا مصمم هستید که جلوی چنین سوءاستفاده‌هایی را بگیرید؟

-یقینا همین‌طور است. در واقع، فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری و مقابله با پديده زمین‌خواری در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به‌ویژه اداره املاک و مستغلات رعایت شده است. ما با تمام توان با زمين‌خواران و پديده زمين‌خواري مقابله مي‌كنيم.

قرار بود براي املاك و مستغلات شركت شناسنامه‌ تهیه بشود. چند درصد در اين راه موفق بودید؟ چه زمانی می‌توان گفت که تمامی املاک و مستغلات شرکت دارای شناسنامه شده‌اند؟

- ما سال 95 را کاملا به مستندسازی اختصاص دادیم و توفیقات خوبی هم حاصل شد. ما در تمامی استان‌های کشور فرودگاه داریم. در بعضی از استان‌ها بیش از چهار فرودگاه وجود دارد. جالب است كه معاون سازمان ثبت اسناد املاک کشور هم مي‌گفت كه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در یک سال به اندازه ده سال کار کرده است. این سخن بیانگر این موضوع است که دوستان و همکاران من در دفتر تلاش بی‌وقفه و خوبی را داشتند. برنامه‌ریزی ما این است که تمام مستغلات را ثبت کنیم؛ اگرچه در سازمان املاک ثبت نمی‌کنیم، ولی به‌صورت داخلی ثبت و شناسنامه‌دار می‌کنیم؛ شناسنامه خوب، قابل اعتماد و قابل بهره‌گیری. زمانی که چارت شرکت تکمیل شود و نفراتی به ما بپیوندند و کمک کنند، توفیقات ما هم بیشتر می‌شود.

شما بهمن ماه گذشته اعلام کردید که در جريان مستندسازی و جانمایی اراضی و املاک فرودگاه در لایه کالاستر یا همان حد‌نگاری، بیش از 70 درصد فرودگاه‌ها در این لایه استقرار دارند. آيا این رقم در این مدت تغییر کرده است؟

-بله. اتفاقا هفته پیش دو فرودگاه با وسعت زیاد را در لایه کالاستر جاگذاری کردیم و اين كار آمار ما را تغییر داد. اكنون استقرار فرودگاه‌ها در لايه كاداستر کامل شده است و ما اعلام نظر مکتوب رسمی مدیرکل ثبت استان را گرفته‌ایم. فرودگاه بجنورد و فرودگاه جدید اهواز هفته قبل روی لایه کاداستر نشست. حتی فرودگاه اهواز به عنوان لایه فرودگاهی جانمایی شد.

با اين حساب، شما جلوتر هم رفته‌اید؟ زمانی بود که می‌خواستید خسران‌ها را جبران كنيد و اكنون پيش هم افتاده‌ايد!

- ما نمی‌توانیم منتظر باشیم تا همه چیز پله پله سر جای خودش انجام شود. گاهي مجبور می‌شویم که شتابمان را زیاد کنیم. در رابطه با فرودگاه اهواز و منطقه مکران یا همان چابهار هم بحث توسعه و ایجاد فرودگاه را داریم. فرودگاه فعلی اگرچه با عنوان چابهار آن را می‌شناسیم، ولی در چابهار نیست و در کُنارک است که 40 تا 45 دقیقه با چابهار فاصله زمینی دارد. فرودگاه جدید در خود چابهار احداث خواهد شد تا به آب‌های آزاد دسترسی داشته باشیم و از سواحل چابهار استفاده کنیم. حتی دولت می‌خواهد در آینده صنعت ریلی را به آنجا متصل کند. ما درباره اراضی آنجا هم كارمان را شروع کرده‌ایم و درباره مشکلات موجود در حال مذاکره هستیم. هم استاندار و هم فرماندار ویژه و سایر مقامات محلی و غیرمحلی گفت‌وگو كرده‌ايم و اگر مشکلات وجود نداشت، آنجا را هم روی لایه کاداستر جانمایی می‌کردیم تا مقدمات کارهای دیگرمان انجام بشود. در احداث این دو فرودگاه می‌خواهیم از ظرفیت‌های بین‌المللی نيز استفاده بکنیم. به همين علت هزینه بسیار بالاست. سرمایه‌گذار در اين مورد هم مي‌خواهد بداند كه این هزینه را روي چه زمینی انجام دهم؟ مالکیت مهم است و اگر این مالکیت مشخص و مدون و به ثبت رسیده باشد، با اطمینان خاطر این کار را می‌کند. به همین دليل، فرودگاه اهواز یک قدم جلوتر است و فرودگاه چابهار همچنان مورد مطالعه قرار می‌گیرد و آمادگی برگزاری فراخوان آن وجود دارد. ما به این دلیل باید جلوتر می‌رفتیم و كارمان را زودتر انجام مي‌داديم.

با توجه به سابقه کاری حدود 30 ساله‌تان، برای جانشين‌پروری چه اقدامی کردید؟ با توجه به اين‌كه کار شما بسيار تخصصی است، كسي را براي جانشيني خودتان پرورش داده‌ايد؟

- جمع محدود و کوچک ما در اين اداره‌كل، يك جمع بسیار تخصصی است. در حوزه توپوگرافی همكاران‌ خوبی داریم که زحمت مي‌كشند و اكنون هم سهم بسیار زیادی را در کارهای ما دارند. در بخش حقوقی نيز همكاراني داریم که هم حقوق ثبت خوانده‌اند و هم بعد از اتمام تحصیلات هنوز مطالعات مي‌كنند و بعضي هم در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند در مجموع، نگراني خاصي درباره جانشين خودم ندارم.

- اگر بخواهید برنامه مهمان هفته را نقد کنید، چه خواهيد گفت؟

- اجازه دهید از کمی قبل و بعد از برنامه بگویم تا به آن برسم. همانطور که خود شما گفتید من در سه رکن صنعت هوانوردی کار کرده‌ام و شاید کسانی که در سه رکن یعنی سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین و شرکت فرودگاه‌ها کار کردند، کم باشند. من از ۳۰ سال بیشتر در اين صنعت کار کرده‌ام و به‌واسطه این تجربه کاری، مي‌توانم بگويم كه به معنای واقعی کلمه، واحد روابط‌عمومی مثل روابط‌عمومي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران را ندیده‌ام. بارها هم ديده‌ام كه مدیرعامل شركت گفته‌اند که ما از روابط عمومی عقب می‌مانیم و روابط‌عمومي شركت فعالیت کم‌نظیر یا بی‌نظیر دارد. سالیان سال شرکت در حوزه روابط‌عمومی پیشتاز کشور است و رتبه اول را کسب مي‌كند. در حوزه نماز هم این اتفاق چندین سال افتاد. درباره برنامه مهمان هفته هم بايد بگويم كه اين برنامه در حوزه فعالیت‌های روابط‌عمومی، فعاليتي خیلی بدیع است. حداقل من خبر ندارم دستگاه‌‌های دیگر این برنامه را داشته باشند. اين برنامه فرصت خوبی را ایجاد می‌کند که مهمانان برنامه مطالب و عملکردشان را توضیح می‌دهند. خود این برنامه همدلی‌ها را زیاد می‌کند. شناخت‌ها را بالا می‌برد. مثلا اگر برنامه بعدي به یکی از ادارات کل‌ دیگر اختصاص يابد، ما هم حضور پیدا می‌کنیم و اگر از ریز فعالیت‌های همكارانمان در شركت آگاه نباشیم، این برنامه به ما این امکان آشنایی را می‌دهد تا شناخت كافي را از يكديگر پيدا كنيم. در عين حال، فرصتي براي انتقال تجربه هم هست. من به سهم خودم از برگزاركنندگان اين برنامه تشکر می‌کنم، زيرا فعالیت بسیار خوبی است. امیدوارم مهمان هفته پویا و مستمر باشد.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری