خبر خبر

گزارش کامل بیست و سومین برنامه مهمان هفته با حضور مديركل تجهيزات و تسهيلات فرودگاهی
تابلوی ورود ممنوع صفی‎نیا در یلدای مهمان هفته/قرار نيست در اداره كل فنی کسی كاسب باشد
بيست و سومین برنامه مهمان هفته؛ میزبان میرسعید صفی‌نيا؛ مديركل تجهيزات و تسهيلات فرودگاهی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران بود، مدیری که به گفته خود هیچ‌گاه دروغ نگفته و صداقت را سرلوحه کار خود قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی؛ میرسعید صفی‌نيا مهمان بيست و سومین برنامه مهمان هفته بود، برنامه‌ای که به دلیل طولانی شدن؛ یلدای برنامه مهمان هفته لقب گرفت؛ یلدایی که خواندن سخنان رد و بدل شده در آن، یقینا خالی از لطف نخواهد بود.

 

صفی‌نیا از زبان صفی‌نیا

من متولد 1344 در يكی از روستاهای بابل هستم. پدر من از دو همسرش، 14 فرزند داشت. 7فرزند پدرم مدرک PHD دارند. دو تا هم دانشجو هستيم. من دو پسر و يك عروس دارم. پسر بزرگ من مهندسی ICT دارد و متاهل است. پسر دوم نیز I.T می‌خواند و عروس من هم فيزيوتراپ است.

28سال سابقه در پرونده من درج شده است. من فوق‌ديپلم الكترونيك را از دانشگاه صنعت هوانوردی گرفتم. ليسانس مديريت اجرايی و ليسانس برق گرايش الكترونيك نیز در کارنامه من درج شده است. موفق به کسب فوق ليسانس مديريت صنايع و فوق ليسانس مديريت اجرايی شدم.‌اکنون نیز دانشجوی دكترای مديريت اجرايی دانشگاه اصفهان هستم و همسرم نیز فوق ليسانس روانشناسی دارد.

زندگی من جز با صداقت و راستی نبوده است. توسط از يكی مدیران یا بهتر بگویم استادان خودم یعنی آقای ميرجليلی (که در این برنامه حضور یافته است) 25 سال  پيش به عنوان مدیر فرودگاه یزد انتخاب کرد. باید خودم را نشان می‌دادم و این موفقيت و پيروزی كاری را بعد از خداوند مديون ايشان هستم. صادقانه بگویم که كار كردن با من خيلی سخت است، زيرا اگر من مسئوليتی را بر عهده داشته باشم و آن مسئوليت من را راضی نكند، جرأت این را دارم تا بگويم که اين كار به درد من نمی‌خورد و من نمی‌توانم اين كار را انجام دهم و بايد شخص قوی‌تری بيايد. من آقای میرجلیلی را سكوی پرتاب خودم می‌دانم زیرا در 25سالگی مرا به عنوان رياست يك اداره تعیین کرد، در حالی که عده زيادی به اين كار اعتراض داشتند. اولين مديركل من آقای مير‌جليلی و آخرين مديركل آقای نصر بودند كه بعد از او خودم مديركل شدم.

شرح کامل این برنامه را با هم می‎خوانیم:

اداره كل تجهيزات و تأسيسات فرودگاهی چه زمانی متولد شد؟

ابتدا بگیویم که من 26 سال در حوزه معاونت عمليات هوانوردی مشغول بودم و بعد از آن در حوزه معاونت عمليات فرودگاهی فعاليت کردم. اداره كل تجهيزات و تأسيسات همان اداره فنی عملياتی سابق است. "معاونت خدمات فرودگاهی" نام سابق "معاونت عمليات فرودگاهی" بود. بر اساس مصوبه آن زمان شركت، چند اداره را تجمیع كردند و بنا بر دستور آقای گل‌محمدی، اسم اداره كل جديد كه فشرده شده چند اداره قبلی بود، اداره كل تجهيزات و تأسيسات فرودگاهی گذاشته شد.

همه ادارات کل در مجموعه فرودگاهی و صنعت هوانوردی فقط به سازمان هوانوردی كشوری پاسخگو هستند، اما اداره كل تجهيزات و تأسيسات بايد به دو گروه مردم و صنعت پاسخگو باشد. برای مثال، اگر در ورودی فرودگاه مهرآباد باز نشود يا آب‌سرد‌كن خراب باشد، ما مستقيما با مردم روبه‎رو می‌شویم. از كانتر تا ايربريج كه به هواپيما وصل می‌شود تا خرابی ترازو  و پله‌برقی ما را موظف می‌كند كه به مردم پاسخگو باشیم.

تجهيزات فرودگاهی از اپرون و روشنايی باند، ران‌وی و تاكسیوی و سمپل اپروج و و سيستم‌های الكتريكی باند؛ از جمله زيرساخت‌هایی است كه برای آن بايد به مردم و صنعت پاسخگو باشيم. اگر زمانی اداره كل الكترونيك و اطلاعات ناوبری بخواهد در بالای كوه سايت يا رادرای را نصب كند، همكاران ما بايد تمامی زيرساخت‌های آب، برق، گاز، كمك‌ژنراتور  و تجهيزات مكانيكی را فراهم كنند تا آنها بتوانند سيستم را نصب كنند.

70 درصد از تجهيزات الكتريكی و مكانيكی فرودگاه‌های كشور به جز تجهيزات كمكناوبری در اداره كل تجهيزات و تسهيلات فرودگاهی است. من مدیری عملياتی بودم و با ديدگاه عمليات هوانوردی به عمليات فرودگاهی آمدم و آن را بيشتر از اداره كل تجهيزات و تسهيلات می‌شناختم. بنده 14 سال در معاونت عمليات فرودگاهی بودم و كسی كه كمتر از اين هم سابقه كار در حوزه‌های فرودگاهی را دارد، به مشكلات و درد فرودگاه آگاه می‌شود. امروز به جرأت می‌گويم كه 70 تا 75 درصد تجهيزات فرودگاهی و 30 تا 35 درصد پرسنل در چند گروه از اين اداره كل هستند.

 من در هر جایی که خدمت کردم فرودگاههای يزد، كرمانشاه يا مهرآباد، روش كارم کار زیاد و پرتلاش است، چون بچه روستا بودم.

از چه زمانی و از چه طريقی وارد اين صنعت شديد؟

سال 63 ديپلم را در دبيرستان شهيد چمران بابل گرفتم و دنبال جايی بودم كه بعد از دانشگاه بورسيه كاری باشد. من سال 1365 رشته مهندسی نرم‌افزار كامپيوتر دانشكده سازمان صنايع دفاع قبول شدم. 4 ترم در رشته سخت مهندسی كامپيوتر درس خواندم. پدرم ما را از بچگی با خدا آشنا كرد و هميشه ما را آموزش می‌داد. او از رشته تحصیلی من ناراضی بود و بارها تکرار می‌کرد که بايد از صنايع دفاع بيرون بيايی. در دانشگاه صنعت هوانوردی، رشته الكترونيك هواپيما قبول شدم، اما نتوانستم پدرم را راضی کنم. در سال 1367 وارد دانشگاه صنعت هوانوردی شدم و پس از فارغ‌التحصيل شدن حدود یک سال در مركز كنترل هوايی كشور مشغول كار شدم و بعد به فرودگاه يزد رفتم.

بهترين دوران كاری شما در كجا بوده است؟

بهترين و بيشترين دوران كاری من در يزد بود. شش ماه آنجا كارشناس مسئول بودم و بعد رئيس اداره شدم. سپس معاون عمليات هوانوردی شدم. چهل يا پنجاه درصد پرسنل فنی فرودگاه يزد با من كار كردند. من از كابل‌كشی شروع كردم و امروز مديركل هستم. امروز فكر می‌‌كنم كه در زندگی خصوصی و كار و تحصيلات موفق هستم. مورد ديگری كه به دلیل آن به يزد علاقه داشتم، تأثير مردم يزد بر گرايشات مذهبی و تدين فرزندانم بود. اگر شما چشم مرا ببنديد و به فرودگاه يزد ببريد، تمام نقاط آن را می‌شناسم.

شما 21 آبان 1393به اين سمت منصوب شديد. الان به چند درصد از برنامه‌هايی كه آن زمان قول داديد يا در ذهنتان داشتيد، عمل كرديد؟

برنامه‌های ما به دو قسمت تقسيم می‌شود. يكی؛ قسمت اداری که دارای شرح وظايف تخصصی است و من بايد به همكارانم پاسخگو باشم. در این بخش حدود 70تا 75 درصد برنامه‌ريزی‌های انجام شده را عملی کردیم  و به هيأت مديره ارائه داديم.

دوم؛ قسمت غيراداری است كه مربوط به اداری و رفاهی و كاغذبازی‌هاست. ما می‌دانيم كه مملكت قانون دارد و تفسير قانون با شورای نگهبان است. دولت هم اجرا می‌كند. اگر من به کسی بگويم فوق‌العاده‌ شغل شما را از 60 درصد به 80 درصد می‌رسانم، دروغ می‌گويم. در این بخش، 50 درصد کار انجام شده است. ما تا جایی که توانستیم و در حیطه وظایف یک مدیر بود؛ اضافه كار را افزايش داديم.

بهترين دوران كاری من در ستاد شرکت، در اداره كل فنی بوده است. چون جوانان بسيار پرتلاش و صادقی آنجا وجود دارد. من حساب اعتبارات خارج از شمول را هم صادقانه به اين بچه‌ها گفتم. روزی در حال نوشتن ليست خارج از شمول بودم که رئيس دفترم گفت که اسم خودتان چه می‌شود؟ گفتم: اسم مرا بايستی بالادستی من بنويسد، من نمی‌توانم اسم خودم را بنويسم.

در حکم انتصاب شما، بخشی بود با عنوان "بهره‌گيری از توان بخش خصوصی و برون‌سپاری ارائه خدمات" چه میزان در اين زمينه كار كرديد و چقدر موفق بوديد؟

من اعتقاد دارم كه هر مدير موفقی يك بخش خصوصی قوی، درستكار و سالم دارد. اين حرف بدون غرض است. بر اساس قانون 44 قانون اساسی بايد قسمتی از كارها توسط بخش خصوصی انجام شود. ما در اين حدود سه سال در 80 درصد موارد موفق بوديم. ممكن است پيمانكاری بگويد از زمانی كه صفی‌نيا آمده است، من يك ريال در اداره كل فنی كاسب نبودم! من نیز می‌گویم قرار نيست در اداره كل فنی کسی كاسب باشد؛ قرار است اینجا كار كنيم.

چه میزان از كارها برون‌سپاری می‌شوند؟

کارمندان ما حُسن نظارت عاليه دارند. تنها بخشی كه برون‌سپاری نشده، بخش روشنايی باند است، چون تخصص خاصی را می‌طلبد. باید متذکر شوم که در دنيا سه نوع ناوبری داريم؛ ناوبری بصری كه در اختیار همكاران روشنايی باند ماست، ناوبری راديويی كه همكاران الكترونيك ما آن را انجام می‌دهند و دیگر ناوبری مهم، بحث ماركينگ است كه اداره ماشين‌آلات آن را انجام می‌دهد. در زمان مهندس رضوی، ماركينگ را خودمان اجرا میكرديم، اما امروز این بخش كاملا به بخش خصوصی واگذار شده است. اکنون بچه‌های ما فقط بر كارها نظارت می‌كنند. باید بگویم بحث لاستيك‌زدايی فرودگاه‌ها را نیز اجرا به وسیله بخش خصوصی اجرا كرديم.

این را هم بگویم که اداره كل فنی، بخشی است كه كار زيادی به دوش می‌کشد و در عین حال چالش‌هايی زیادی دارد. به دلیل اختلاف سليقه‌ها، من تمام هفته را به ديوان محاسبات، سازمان بازرسی كل كشور يا وزارت صنايع می‌روم و در بحث‌هايی مثل برنامه بودجه پاسخگو هستم.

من 6 سال مدير كل اداره فنی بودم و بالای 600ميليارد تومان تجهيزات خريداری كردم. در این حدود سه سال که مدير كل هستم؛ 386 ميليارد تومان تجهيزات سرمايه‌ای خريداری شده است. ما از هر كسی كمك نمی‌گيريم و با هر کسی همكاری نمی‌كنيم كه این موضوع گاهی چالش‌ساز می‌شود. البته حل چالش‌ها وظيفه مدير است. من مسئولیت همه کارهای کارمندانم را بر عهده می‌گیریم.

خيلی خوب است كه يك مدير تمام قد پشت نيروهايش بايستد. در يكی از مصاحبه‌هايتان گفته بوديد می‌خواهيد در اداره كل تجهيزات و تسهيلات فرودگاهی بحث مديريت مشاركتی را اعمال كنيد. آيا اين كار را انجام داديد؟

بله، 100درصد این کار انجام شده است. سيستم كار من مشاركتی و چاقويی است.

پس شما جانشين‌پروری هم كرده‌ايد؟

بله، همين آقای حاتمی(یکی از حضار در سال اجتماعات) حاصل جانشين‌پروری ماست. من زمانی كه مديركل ايمنی بودم، 17نفر از كاركنان ايمنی‌زمينی را وارد حوزه مديريت كردم. در اين اداره كل فعلی نیز 13 نفر را وارد حوزه مديريت كردم.

برگردیم به سال گذشته. 25مرداد ماه 95 بود كه در مصاحبه‌ای گفتيد تا پايان امسال تجهيزات و تسهيلات فرودگاهی را به تمامی فرودگاه‌های بين‌المللی ارائه خواهيم داد. چه خبر از این وعده شما؟

این وعده را سر وقت و تا پایان سال انجام دادیم. جالب است که بگویم؛ وقتی مدير كل فنی شدم، فرودگاه مهرآباد 800 چرخ‌دستی داشت كه 382 عدد از آنها خراب بود. من قول دادم كه 600 چرخ‌دستی با مدل جديد را تا 20 اسفند به مهرآباد ببريم و همین کار را هم کردیم. ما خواستيم موتور ‌برق مهرآباد را عوض كنيم که برخی آقایان اعتراض كردند. از بازرسی مرا خواستند و گفتند "به ما گزارش شده شخصی آمده و آتش به بيت‌المال كشيده است! شما چرا می‌خواهید موتوربرق سالم را تعویض کنید؟" سرانجام اين كار انجام شد؛ اما چند سال بعد از تعویض موتور برق مرا به جرم اينكه چرا موتور برق مهرآباد را تا  60سالگی عوض نکردی مواخذه کردند!

همه می‌دانيم كه برخی از تجهيزات فرودگاه خيلی وقت است كه بايد نوسازی شوند.  امكان دارد در اين زمينه غفلت شده باشد يا اين وضعيت به خاطر وضعيت حساس پس از انقلاب و جنگ و تحريم بوده است؟

تمام اين عوامل درست است، اما مهمترين موضوع از نظر من، قدرت ريسك‌پذيری مدير است. صادقانه بگويم در بعضی از مديران قدرت ريسك‌پذيری وجود ندارد و آنها خودشان را درگير سر و كله زدن با ارگان‌ها و ادارات مختلف نمی‌كنند. من اداره كل تسهيلات و تجهيزات را با 24 ميليارد تومان بدهكاری تحويل گرفتم، ولی امروز مي‌گويم من 400 ميليارد تومان سرمايه‌ای هزينه كردم. ما نوسازی، بهسازی و بازسازی را همراه هم شروع كرديم که همكاران تداركات در این مسیر خيلی زحمت كشيدند.

سطح‌بندی یا همان ریتینگ کارمندان شما چگونه صورت می‌گیرد؟

حدود 200 نفر از كاركنان ما در آذرماه سال گذشته اصطلاحا ريتينگ شدند، اما مشكلی که با سازمان هواپيمايی كشوری داشتيم، این بود که سازمان دستورالعمل خود را عوض كرد. خوشبختانه بعد از تلاش‌های بسیار من و همکارانم، مدير استانداردهای فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد كه كارت افرادی كه ريتینگ شدند را صادر می‌کنند و طبق دستورالعمل جديد ريتينگ سایر کارمندان نیز انجام می‌شود. ما حتی دنبال اين هستيم كه برای كارگران پيمانی هم گواهی صلاحيت شغلی صادر شود.

چه خبر از آموزش خارج از کشور کارکنان در اداره کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی چه مراحلی دارد؟

يكی از موفقيت‌های كاری من اعزام هشتمين گروه بورسيه آموزش كشور  بود كه انجام شد. اين موضوع در سال‌های اخير سابقه نداشت.

اگر به 25 سال پيش برگرديد، همين كار را انتخاب می‌كنيد؟

بله، حتما همین مسیر را دوباره می‌آیم.

نظر شما درباره برنامه مهمان هفته چيست؟

از همكاران روابط عمومی بسيار تشكر و قدردانی می‌كنم. بدون اغراق خوب كار می‌كنيد.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری