خبر خبر

شرح کامل سخنان مديرکل مخابرات و فناوري اطلاعات هوانوردي در سي و سومين برنامه مهمان هفته
يک عصر فراموش نشدني همراه با 313 يار صميمي و صفر و يک هاي تماشايي
سي و سومين برنامه مهمان هفته را بايد براي هميشه به خاطر سپرد، جايي که شايد بهترين فرصت براي بررسي فراگير شرح وظايف و عملکرد اداره کل مخابرات و فناوري اطلاعات هوانوردي شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران پديد آمد و البته مسايلي مطرح شد که عصر يک روز بهاري را براي هميشه خاطره انگير کرد؛ به ويژه وقتي مديرکل مخابرات و فناوري اطلاعات هوانوردي از 313 همکار متخصص، دلسوز و خستگي ناپذيرش صحبت کرد. 313 عدد قشنگي است براي آن که آن عصر بهاري را در خاطرت جاودانه سازي.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران،  صمد آقاجانی، مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی، در گفت و گو با کارشناس- مجری برنامه مهمان هفته حرف هایی از جنس فوق تخصصی را به زبانی ساده بیان کرد و این گونه بود که در همان عصر بهاری دریچه ای رو به دریایی از اطلاعات پایان ناپذیر باز شد، به گونه ای که انگار رمز تمامی صفر و یک های هوانوردی به روی تو گشوده شده است.

با هم شرح کامل این گفت وگو را می خوانیم:

در کلام ساده، تعریفی از حوزه مدیریت خودتان را ارائه کنید.

حوزه مخابرات  فناوری اطلاعات هوانوردی یا ICTهوانوردی که به زبان تخصصی AREO ICT است،  زیرساخت‌های ارتباطی، نرم افزارهاي ارائه خدمات ارزش افزوده و مجموعه داده‌های هوانوردی و فرودگاهی را در یک جا برای مدیریت و بهینه سازی بهتر داده‌ها و جلوگیری از افزودگی داده و ارائه خدمات با سطوح مختلف شامل مي شود.

اگر قرار باشد مثلا یک جوان بخواهد در این حوزه فعالیت کند، باید در چه رشته‌ای تحصيل و چه مسیری را طی کند؟

درحوزه فناوری اطلاعات و به ويژه نرم افزار باید همه تخصص شغل‌ها ور شته‌های دانشگاهی را به نحوی کسب کنید، ولی برای جذب، کارشناس مخابرات، کارشناس IT و کارشناس نرم افزار در گرایش های مختلف می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

از فرمایش شما می‌شود فهمید که افراد کاملا متخصصی باید بیایند.

 در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران و بخش ICT هوانوردی که به همه حوزه ها به نحوی کمک می‌کند تا خدمات بهتری را ارائه دهند، نیروها باید هم متخصص باشند.

با این توضیحات کمبود نیرو در حوزه مدیریت جنابعالی خیلی دردسرساز می‌شود. اینطور نیست؟

بله؛ همین طور است اما من وارد آن موضوع نمی‌شوم چون ما تا جایی که می توانیم کارمان را به نحو احسن با حداکثر کارایی و کمترین هزینه انجام می دهیم. قانون مدیریت این است که هر شخصی یک ظرفیتی دارد و درهم افزایی این ظرفیت افزایش پیدا می‌کند. البته در مجموع ممکن است که پروژه‌ها تاخیر بخورد كه با گزینش و جذب نیروهای جدید ممکن است تا حد بسیار زیادی بتوانیم این موضوع را حل کنیم. اكنون نسبت به  چهارسال گذشته که اداره هاي کل مخابرات و دفتر نوسازی و فناوری اطلاعات با هم ادغام شدند، سطح خدماتمان و  تعداد  خدماتی که ارائه می‌دهیم، چندین برابر شده است، درحالي كه جذب نیرو صفر بوده است و تعدادی هم بازنشسته داشتیم.

احتمالا  شما هم مثل بقیه مدیران  فرودگاهی برای جذب نیرو چشم به قانون خاص دارید؟

-بله ولی پیش از اینکه به فکر افزایش نیرو بیفتیم، به فکر استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود هستیم. ما سعی کرده ایم نیروها را به طور مقتضی جا به جا کنیم تا بتوانیم از آنها استفاده بهینه کنیم. به عنوان مثال، ما تیم‌های کشوری را تشکیل دادیم. تعدادی از دوستان ما در فرودگاه‌های مختلف عضو یک تیم هستند و یک کار را با هم انجام می‌دهند. این از افتخارات دوستان من هست که يك تيم بدون هیچ ارتباط فیزیکی با هم می توانند یک پروژه را انجام دهند. اولین کار در این زمینه، پروژه اعلان پرواز بود که نصب و راه اندازی آن را انجام دادیم. شهریور 96 در حدود 20 فرودگاه سامانه اعلان پرواز نصب شد. همچنين از آن تاريخ تا امروز اين سامانه را در پنج فرودگاه دیگر هم نصب كرده ايم و براي فرودگاه هايي نيز كه امكان نصب وجود نداشت؛ كم كم امكان لازم را فراهم كرده ايم. تا اوایل امسال، قرارداد پشتیبانی برای این موضوع نداشتیم و كار نصب و پشتیبانی و حتی آموزش را تيم  20 نفره اي كه در هشت فرودگاه مستقرند، انجام مي دهند و حتی پروژه نصب و راه اندازی و آموزش آن در تهران نیست و ما تمرکززدایی کرده ایم. همین جا از مهندس حسینی در مشهد تشکر می‌کنم که تیم را مدیریت کرد. در زمینه‌های دیگر نيز در تدارک چنین تیم‌هایی هستیم و اكنون 15 نفر از همکاران در شهرهای مختلف به تهران آمده اند چون طرحي را در دست داریم که  پروژه‌های دیگری را استارت مي زند و دوستان من عضو تیم بزرگ برنامه نویسی می‌شوند. آنها در اين تيم، با زبان مشترک با يكديگر در فضای مجازی صحبت می‌کنند و فضای مجازی ما سیستمی است که با آن به مرکزی وصل می‌شوند و فرد قطعه اي از برنامه را که به وي سپرده شده، می‌نویسد و قسمت‌های مختلف به هم متصل می‌شوند. سپس به فازهای بعدی می‌رویم.

-فکر می‌کنم اگر در حوزه شما مشکلی پیش بیاید، خیلی زود خودش را نشان دهد.

بله و خیلی زود هم ریکاوری می‌شود ولي به دلیل اینکه کار را خیلی دقیق انجام می‌دهیم، مشکل با سرعت بسیار زیادي بروز می‌کند و قابل ریکاور شدن هم است. در حوزه امنیت از مهندس رنجبر تشکر می‌کنم. ایشان در پایان سال 96 مسئول امنیت سایبری ما شد. ما اوایل امسال تیم امنیت را تشکیل دادیم وکارشناسی را شناسایی کردیم که می‌تواند در این زمینه فعال باشد.

به غیر از اینکه اختلال در کارشان ایجاد می‌شود، ضرر مالی زیادی هم کل می گیرد. می‌توانید عدد و ارقامی برای ضریب سایبری ارائه دهید؟

-در حوزه امنیت LEVELهایی وجود دارد و هیچ وقت کسی جرأت نمی‌کند که امنیت را تضمین کند. می‌شود گفت؛ تدابیری دیدیم که حداقل خسارت را متحمل شويم. ما به طور متوسط بالای 2000 حمله سايبري در ساعت داریم. البته اين آمار حمله هاي ثبت شده است و نه Succesfull attack. حمله موفق اگر بخواهد 2000هزار مرتبه در ساعت باشد، ظرف سی ثانیه اول باید با امنیت خداحافظی کرد و رفت ولي با تدابیری که دوستان متخصص من در زیرساخت و شبکه دیده‌اند، بالای 2000 حمله سايبري را در ساعت دفاع می‌کنیم و تا این لحظه حمله سايبري موفق خاصی ثبت نشده است.

اجازه دهید به زمانی برگردم که شما ابلاغتان را دریافت کردید و درباره بندهایی از اين ابلاغ با هم صحبت می‌کنیم. بند اول ابلاغ جنابعالی درباره ایجاد بانک اطلاعاتی است. این کار به کجا رسیده است؟

این فعالیت در واقع یک فعالیت progressive است. نمی‌شود بگوییم انجام دادیم و تمام شد ولی کار را استارت زده ایم و تا حد زیادی هم پیش رفته ایم. اكنون دیتابیس‌های بسیار زیادی را در داخل کشور داریم و مهم ترین مساله که در آن بند ابلاغ به آن اشاره شده، این است که دیتابیس‌ها و اطلاعات بتوانند بین سیستم‌ها منتقل شوند و بتوانیم بین سیستم‌ها گفت و گو را ایجاد کنیم. اکنون در حال جمع آوري اطلاعات پرواز، فرودگاه، پرسنل، تجهزات و فرودگاه‌ها هستيم تا گزارش گیری كنيم، افزونگی‌ها را ببینیم و دیتابیس‌های پالوده شده‌ای را برای انجام گزارش‌های مختلف ایجاد کنیم كه تا حد زیادی هم موفق بوده ایم. تحلیلگر سیستم نرم افزاری ما علي رحمانی نيا، معاون من هستند که خیلی از ایشان هم تشکر می‌کنم.

خود شما از درصد پیشرفت خود در زمینه بانک اطلاعات راضی هستید؟ طبق برنامه پیش رفته اید؟

زمانی که ابلاغ را می‌دهند، نیازها شناسایی شده اند و این خودش قدم بسیار بزرگی است. وقتی مشغول به کار می‌شویم، باید ببینیم نیازهای زیادی برای رسیدن به آن هدف وجود دارند. یک کار خیلی بزرگ این است که ملزومات حرکت و در واقع، ابزار کار را فراهم کنیم كه این اتفاق افتاده است. البته ممکن است چالش‌های زیادی هم سر راه باشد كه حاشیه ساز باشد، کار رابه تعویق بیندازد یا گستره فعالیت را در بدو شروع تا حدی باز کند که حرکت به سمت جلو سخت شود. ما توانسته ایم به سمت هدف حرکت کنیم و  با وجود همه موانع، از پیشرفت کار راضی هستم.

درباره اتمام استقرار سامانه عوارض عبوری نشست و برخاست و اعلان پرواز هم قدری توضیح دهید.

سامانه عوارض عبوری به صورت کامل استقرار پیدا کرده و  از ژانویه 2017  روی سیستم جدید در حال فعالیت است. به جز مسائلی که در تسهیل  کاربری، مورد نظرعملیاتی نرم افزاراست و به زودي انجام  خواهيم داد،  بقیه کارها به پايان رسيده است. سیستم قبلی نرم افزار عوارض فرودگاهی هم سوییچ آف شده است و روی سیستم جدید که در بسترمدیریت فرآیند شرکت است، انجام وظیفه می‌کند. یک فاز سامانه اعلان پرواز نيز باید استارت بخورد و البته آن چیزی که قولش را داده ايم، هنوز انجام نشده است. آنچه انجام شده، این است كه در 25 فرودگاه کشور این سامانه به طور کامل نصب و دوره بهره برداری آزمایشی آن تمام شده است. اين سامانه  هشتم اردیبهشت با حضور دکتر ستاری، معاون رئيس جمهور بهره برداری رسمی شد و اکنون باید همه فرودگاه‌هايي که پرواز دارند، از نظر زیرساخت شبکه‌ای و تجهیزات تامین شوند و این امر مستلزم برنامه ریزی بودجه‌ای و قراردادی است. بخش زیادی از آن به فرودگاه مربوط است و بايد گلوبال پوينت هاي اين سيستم به تمام فرودگاه ها وصل شود. همه فرودگاه‌ها سرورها و دیتابیس‌های خاص خود را دارند و اكنون به صورت مستقل کار می‌کنند. قرار است زمانی که تمام فرودگاه‌ها به این سیستم مجهز شدند، همه سرورهای مستقل فرودگاهی به صورت سیمی آفلاین به سه گلوبال پوینت در کشور يعني تهران، اصفهان و مشهد وصل شوند. این سه با هم ارتباط دارند و دیتای ورودی چند فرودگاه دیگر را تامین مي کنند. قرار است که دیتای پرواز خروجی از یک فرودگاه به صورت دیتای ورودی فرودگاه مقصد به صورت اتوماتیک در داخل سیستم‌ها منتقل شود كه با اين كار رضایت مشتری و امكان برنامه ریزی مسافران برای حضور در ترمینال بیشتر می‌شود. همچنين مدیران فرودگاه‌ها روی حوزه فعالیت خودشان بهتر مدیریت می‌کنند.

برنامه زمان بندی شده‌ای هم برای این موضوع دارید؟

از میان  32 فرودگاه ما که پرواز دارند، حدود هشت فرودگاه باقي مانده است كه تعدادی از آنها نیاز به سخت افزار و نرم افزار دارند. اميدواريم تا آخر امسال بتوانیم همه  آنها را مجهز کنیم.

 یک زمان با شما صحبت می‌کردم و شما گفتید که آماده‌اید اینترنت داخل هواپیما را تامین کنیم. این خبر در گستره بسیار وسیعی پخش شد. اجازه دهید از طرف یک مسافر بپرسم که مگر قرار است در هواپیما از موبایل استفاده کنیم؛ در حالی که ‌‎مي گویند دستگاه موبایل را خاموش کنید؟

مسلما هر تسهیلاتی استانداردهای خودش را دارد. در هر هواپیمایی نمی‌شود این کار را کرد. هواپیماهایی که می‌شود داخل آنها اینترنت داشت، دسته بندی خاص خودشان را دارند  و استانداردهای خاصی در آنها رعایت شده است. 

الان هواپیمایی با این شرایط را داریم؟

-بله.

پس چرا در همه هواپیماها می‌گویند موبایلتان را خاموش کنید؟

 شاید با خاموش کردن موبایل بخواهیم استانداردهای مختلفی را رعایت کنیم. مثلا اگر موبایل شما روشن باشد، سیستم GSMروشن است ولی اگر پروازی باشد که داخل آن وای فای هست، شما باید سیستم GSM را خاموش کنید اما می‌توانید وای فای را روشن کنید، این یک چیز جدید در کشور ما نیست و در بسياري از کشورها راه اندازی شده و مورد استفاده است.

چه خدماتی دارید که مستقیم بهره بردارانش مسافران هوایی هستند؟

درباره خدمات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران به مسافرین فقط اعلان پرواز است ولي ما در داخل ترمینال‌های 15 فرودگاه کشور طبق تفاهم نامه‌ای که با شرکت‌های دیگر امضا شده است، اینترنت وای فای رایگان را ارائه می‌شود.

در این زمینه چه اقداماتی انجام دادید؟

 گستره اش وسیع است. در رابطه با خدمات تسهیلات فرودگاهی که به مشتری داده می‌شود، باید دقت کنیم که مشتری در کتگوری‌های مختلف فرق دارد. ما به فرودگاه این امکان را دادیم که به مسافر اینترنت رایگان بدهند. به شركت هواپيمايي امکان مدیریت بهتر مسافرگیری را می‌دهیم و با سامانه اشتراک پذیرش مسافر هم همکاری داریم که یکی از نتیجه‌های مهم آن، این است که مسافر مسیر کمتری را در ترمینال برود و زمان کمتری را داخل صف بایستد وبرنامه ریزی دقیق‌تری را داشته باشد. همچنین شرکت‌های مختلف بنا به اقتضای کار خودشان نیاز به این دیتاها داشتند وخواستند که به شبکه ثابت جهانی مخابرات هواپیمایی وصل شوند كه تعدادی از آنها وصل شدند و تعدادی هم در حال طی کردن مراحل اداری و مذاکرات و کارهای اداری هستند. این هم بخشی از خدمات ما است. به عنوان نمونه، شرکت هندلر نياز به دیتای پروازها دارد که از طریق ما به سیستم آنها خوراک داده می‌شود تا بتوانند خدمت بهتری به شركت هواپيمايي برسانند و ایرلاین هم خدمت بهتری به مسافر برسانند.

چه خبر از تدوین سند راهبردی حاکمیت فناوری اطلاعات؟ به نظر می‌آید که سندی راهبردی با چشم انداز وسیع باشد؟

این سند مربوط به مدیریت پیشرفت و مدیریت تغییر و پیاده سازی اسناد بالادستی مرتبط با فناوری اطلاعات در سازمان‌هاست. اسناد بالادستی طبق معمول باید احصا، شناسایی و تجمیع شود و درصد یکنواختی دربیاید و برنامه توسعه برای رسیدن به وضعیت مطلوب نوشته شود. از نتایج دیگر این قضیه، احصاي فرآیندها، شناسایی سیستم‌های موجود و سیستم‌های مورد نیاز است که بخش بسیار زیای از آن در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران انجام شده است. چندی پیش، بخش مهمی از این کارها در فرآیندهای اداره کل آموزش  توسعه نیروی انسانی بود. دکتر امامی نامه‌ای براي مديرعامل شركت نوشتند و در حوزه فناوری اطلاعات به این حوزه کمک کردند تا ما بتوانیم 16 فرآیند را سیستمی کنیم. این موضوع در پیاده سازی دولت الکترونیک و معماری سازمانی شرکت نقش بسزایی را ایفا کرد. بنابراین، از همکاران خودم در اداره کل آموزش  توسعه نیروی انسانی بابت اینکه همراهی در سيستمي شدن فرايندهايشان تشکر می‌کنم.

يکی از بحث‌های مهم می‌تواند طراحی مسیرهای توسعه شرکت در حوزه اطلاعات هوانوردی باشد. در اين زمينه توضیح دهيد.

در این قسمت اول باید نیازمندی ها را از نظر زیرساختی، نرم افزاری، تجمیع دیتاها وغيره تامين كنيم كه دراين زمينه باید از دوستان بررسی اقتصادی کمک بگیریم تا بتوانیم مدل قراردادی و یک بیزینس مدل را برای هر کدام از سرویس‌هایمان شناسایی، پیاده سازی و بعد اجرا کنیم. یکی از کارهایی که حوزه بررسی‌های اقتصادی انجام می‌دهد، بیزینس مدل خط‌های AFTN (ارتباطات راه دور هوانوردی) است. فکر می‌کنم به زودی کاملا مدل قراردادی عوض می‌شود. AFTN  مدل قراردادی موجود است که با تغییر سرویس می‌توانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم  و درآمد بيشتري داشته باشیم. در حوزه‌های دیگر نيز همین است.  به عنوان نمونه؛ با راه اندازی سامانه طرح پرواز الکترونیکی مشکل تردد برخي شركت هاي هواپيمايي را  به داخل سیستم تکنيكال بلاک فرودگاه کم کردیم. هچنین به اداره کل مراقبت پرواز کمک کردیم که بتوانند از نیروهایشان بهینه‌تر استفاده کنند. از مهندس صلح جو تشکر می‌کنم که به صورت بسیجی وار کار کردند. ما تلفن‌های بسیار طولانی داشتیم و تا دیروقت صحبت کردیم تا بتوانیم نرم افزار AFTN  را پیاده کنیم. از فاز پیشنهاد، طراحی، پیدا کردن نیازها آقای صلح جو کنار ما و مهندس نیکبخت بودند. به همه همکاران خسته نباشید می‌گویم.

یک بار در مصاحبه اي گفتید كه  زیرساخت‌های زیادی آماده شده و سال 97 قرار است روی پیاده سازی نرم افزار تمرکز کنید. اکنون یکی دو ماه از سال گذشته و خیلی نگذشته است. چقدر پیشرفت کرده اید و چه میزان از کار را تا آخر سال انجام می‌دهید؟

اعتراف می‌کنم که در دو ماه اول سال 96 موفق‌تر از دو ماه اول 97 بودیم. در سال 97 مجبور شدیم مدل کار را عوض کنیم.علاوه بر اینکه حوزه نرم افزار شاید نیاز به کنکاش بیشتری دارد چون یک چیز ناشناخته است. شما وقتی می‌خواهید برای جایی نرم افزاری را تهیه کنید، با تعداد زیادی ناشناخته رو به رو هستید. اول باید آنها  را شناسایی، تحلیل و پیاده سازی روی کاغذ کنید، بعد آن را اصلاح کنید و بقیه ماجرا. به این دلیل شروع كار سخت است. ما رشته‌های مختلفی مثل برنامه نویسی و طراحی و گرافیک داریم که 95درصد آن نشستن و فکر کردن است و پنج در صد آن اجرا کردن است. سال 96 باید کار می‌کردیم و اولین مناقصه امسال در 15 فروردین برگزار شد، ولی امسال به این شکل استارت نزدیم و زمان طولانی را برای نوشتن برنامه سال 97 گذاشتیم. د رسال 96 و 97 سامانه FIDS، عوارض عبوری، عوارض فرودگاهی، فرآیندهای اداری، فرآیندهای بودجه ریزی سرمایه‌ای، اتصال سیستم پرسنلی به سیستم مدیریت فرآیند، سامانه پایش یکپارچه داده‌های هوانوردی، سامانه electronic flight plan، سامانه استیمت و تله کام، سامانه مانیتورینگ سرویس‌ها، سامانه گیت هاب، سامانه مدیریت پروژه که در VPNS ارائه شده، پروژه امنیت شبکه و نرم افزار، پروژه مدیریت نشست و برخاست، طرح اجازه پروازها وغيره را داشتیم که اگر در سال 97 بتوانیم این تعداد پروژه را به سرانجام برسانیم، می‌توانیم ادعا کنیم که کارمان را انجام داده ایم. تعداد پروژه ها زیاد است و تنها 313 کارشناس متخصص داريم كه این تعداد  در سطح 50 فرودگاه است. چند وقت پیش که قائم مقام فرودگاه مونیخ به تهران آمد، از او پرسیدم شما چند نیروی ICTدارید که وی گفت: فقط در فرودگاه مونیخ 300نفردر این بخش داریم. او نیز از من پرسید که شما چند نفر نیرو دارید؟ من هم گفتم: 300نفر ولی در 50 فرودگاه!

فکر کنم حق هم داشت که تعجب کند!

-بله، خیلی تعجب کرد و گفت یا شما کاری انجام نمی‌دهید یا اینکه معجزه گر هستید! می‌خواهم پروژهBPMS را برایتان در دو جمله توضیح دهم. سامانه BPMSیک زیرساخت نرم افزاری بود که از دو سال پیش آن را پیاده سازی و 70 سیستم را با آن راه اندازی کردیم. هر سرور ما تعداد زیادی سرویس روی خودش دارد و تعداد سرورهای ما از تعداد كاركنان تمام کشور بیشتر است. ما در ستاد 400 سرور داریم، در حالی که فقط  313 نیرو داریم!

پس کار خوبی کردیم که بحث کمبود نیرو را مطرح کردیم؟

-بله ولی چون برنامه در آستانه روز روابط عمومی و فناوری اطلاعات برگزار می شود، خواستم با موضوعات خوشحال کننده صحبت هایمان را آغاز کنم.

آقاجاني درپايان اين گفت و گو به پرسش هاي حاضران جلسه نيز پاسخ داد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه تا چه حد برای بالابردن دانش همکارانتان تلاش می‌کنید، پاسخ داد: در حوزه تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی نمی‌شود فقط به دانش خودمان اتکا کنیم. به هر حال، اداره کل مخایرات و فناوری اطلاعات 313 نفر از 80 میلیون نفر است. بنابراین ما بخش خیلی کوچکی از کشور هستیم. بخشي از سیستم‌ها نمونه دیگری ندارند و نمی‌توان گفت که تولید ملی را بخریم یا خارجی. ما هیچ کدام را انتخاب نمی‌کنیم چون درگیر پشتیبانی، توسعه و به روز کردن می‌شویم. بنابراین، تلاش می‌کنیم در داخل مجموعه خودمان تولیدش کنیم. همین نرم افزار EFPLیک نمونه موفق است. از طريق اين نرم افزار در همه فرودگاه‌ها و شركت هاي هواپيمايي از مرکز مخابرات هوانوردی اطلاعات دریافت می شود. همه دوستان تخصص دارند. کارمان هم قیمت گذاری روی نرم افزارهاست كه اگر بخواهیم چنین نرم افزاری را تهیه کنیم، چه قدر هزینه باید بپردازیم. بر اساس بنچ مارک یا نمونه‌هایی که پيش از اين داشته ايم و بر مبنای ارزش گذاری که در شرکت‌های دیگر انجام می‌شود، تیمی در داخل شرکت تشکیل شد و بدون صرف هزینه این کار را انجام داديم. نرم افزار EFPL هم چنين وضعيتي دارد. قیمت آن را پنج میلیارد تومان تخمین زدیم و با صفر ریال هزینه انجامش دادیم. این را ما به حساب تولید ملی و اقتصاد مقاومتی و همه اهدافی که از حمایت کشور خود داریم، می‌گذاریم. ممکن است دانش های تکی در کشور وجود داشته باشد اما business rulesهای ما را نمی‌شناسند. آنها با متخصص ما تیم تشکیل می‌دهند و یک سامانه خارق العاده را ایجاد می‌کنند. من در یک نمایشگاه خارجی به نام  "اینتر ایرپورت یورو" شرکت کردم. آنجا غرفه ای از کشور هلند بود و من دیدم که یک FIDS کار می‌کند و بخش قابل توجهی از آن سخت افزار بود. از غرفه دار درباره مشخصات فنی و تخصصی آن FIDS سوال کردم که او نیز گفت: بله چه خوب می‌شناسید. آیا با این‌ها کار می‌کنید؟ گفتم: بله. در ادامه پرسیدم: سیستم شما چیست؟ او نیز توضیح داد. م گفتم: این FIDS این اشکال را دارد. موضوع برای مسئول غرفه جذاب شد و پرسید: شما از کجایید؟ گفتم : من از IAC ایران هستم. گفت: این موضوع را که به ما می‌گویید، می‌شناسید؟ گفتم: بله ما یک سیستمی را طراحی کردیم و همین FIDS را در آن سیستم استفاده کرده ایم و چیزهایی که شما نداشتید را هم داریم! از او پرسیدم: ما این FIDS را در چند فرودگاه اجرا کره اید؟ وي گفت: فقط در یک فردگاه به صورت پایلوت است.  من هم گفتم که در 20 فرودگاه ما عملیاتی شده است. وقتی این خاطره را براي دکتر باقریان، تعریف کردم ، ایشان گفت که شرکت فرانسوی که این کار را انجام می‌دهد، پایونی این قضیه است. این جزو طرح‌های دو سال آینده ما است. ما تعدادی از کارشناسان برنامه نویس خیلی زبده را که در رنکینگ جهانی بودند و ایرانی هستند، پیدا کردیم و همکاران اطلاعات پرواز مهرآباد، مشهد و تهران بیزینس رول‌ها را به آنها گفتند. خوشبختانه با مديريت مهندس رحماني نيا سيستمي ساخته شده است  که هنوز خیلی از کشورها در مرحله تحقیق درباره ساخت آن هستند.

ارتباط شما با مراکز علمی برتر کشور به چه نحو است؟

ابتدا باید بگویم که ما خودمان جزو مراکز علمی برتر کشور هستیم. ارتباط ما مراکز علمی برتر کشور هم خوب است. 

نظر شما درباره برنامه مهمان هفته چیست؟ اگر انتقادی دارید، بیان کنید.

اول که شنیدم قرار است چنین برنامه‌ای انجام شود، خیلی شوکه شدم. شاید خیلی از حرف‌ها به ذهن من نرسد که بگویم ولی شما در این برنامه از من بپرسید. من در طول روز از همکاران ستادی چه در تهران و شهرستان تشکر می‌کنم ولی اینکه روابط عمومی اسم این عزیزان را بیاورد و شناختی از کار آنها حاصل شود، یک نقطه برجسته در فعالیت‌های روابط عمومی است. متشکرم و خسته نباشید. ایده قشنگی بود و مدل اجرایی‌اش هم قشنگ است. 

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری