خبر خبر

گزارش کامل سي و چهارمين برنامه مهمان هفته با حضور مديرکل دفتر بازرگاني و سرمايه گذاري
پيگير به روز کردن تعرفه هاي فرودگاهي هستيم/ضرورت تطبيق قوانين سرمايه گذاري با تغييرات بازار
رسول پوست فروشان، مديرکل دفتر بازرگاني و سرمايه گذاري شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران، در سي و چهارمين برنامه مهمان هفته با تاکيد بر ضرورت به روز شدن تعرفه هاي فرودگاهي، از پيگيري استفاده از مشاوران خارجي در اين زمينه خبر داد.

به گزارش روابط عمومي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران،  تنها برنامه ماه رمضان مهمان هفته به گفتگو رسول پوست فروشان، ‌مديركل دفتر بازرگاني و سرمايه گذاري شركت اختصاص يافت.

متن کامل پرسش و پاسخ کارشناس-مجری برنامه و همچنین حضار در سالن اجتماعات با پوست فروشان را با هم می خوانیم:

شما چه زمانی وارد صنعت فرودگاهي شديد و چه سمت هايي داشته ايد؟

من سال 1373 وارد سازمان هواپيمايي كشوري شدم. آن زمان برنامه اي مانند طرح تربيت مديران آينده فعلی پياده شد و ما اولين گروهي بوديم كه دراين طرح وارد شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران شديم. سازمان هواپيمايي مجوز برگزاري دوره كارشناسي ارشد را براي كاركنان خود درخواست كرد و سازمان مديريت برگزاري اين دوره را به صورت تركيبي با دانشجويان دانشگاه هاي كشور پذيرفت. پس از فارغ التحصيلي دراين دوره، كار خودم را در اداره درآمد به صورت پاره وقت آغاز كردم و نخستين دفاتر بدهكار و بستانكار را نوشتم. در آن زمان ديجيتالي كردن سيستم حقوق و درآمد را بر عهده گرفتم و پس از مدتي به دليل علاقه به مطالعه و تحقيق وارد مركز مطالعات شدم. دو سال به عنوان كارشناس مسئول اقتصاد درآنجا بودم و بعد تصميم گرفتم كه وارد فرودگاه شوم. فرودگاه امام (ره) هنوز ساخته نشده بود ولي چشم انداز روشني داشت. سال 84 وارد فرودگاه امام(ره) شدم و تا اواخر سال 86 درآنجا ماندم. ابتدا در حوزه اداره نگهداري و تجهيزات فني بودم.  بعد به من پيشنهاد شد تا در حوزه بازرگاني فعاليت كنم. در آن حوزه توانستم در تدوين استراتژي فرودگاه و عقد تفاهمنامه ها موثر باشم. سپس به ستاد شركت بازگشتم و پس از فعاليت كوتاهي در روابط بين الملل، رئيس اداره تسهيلات فرودگاهي شدم. درآن دوره توانستم با كمك همكارانم گام هاي خوبي را در حوزه ASQ  و طبقه بندي فرودگاه ها بردارم. سرانجام نيز توفيق يافتم وارد حوزه بازرگاني و سرمايه گذاري شدم. از اواخر سال 95 دراين حوزه مشغولم و دوره هايي از جمله ساخت فرودگاه را در ژاپن و مديريت فرودگاهي را در فرانسه گذرانده ام و عضو كارگروه موقت زيست محيطي ACI و عضو كميته دايمي فرودگاهي هستم.

كدام يك از مسئوليت ها برايتان جذاب تر بوده است؟

من هميشه ميان دو بخش فني و بازرگاني در تردد بوده ام. مقطعي كه در فرودگاه امام (ره) كار مي كردم، از نظر كسب دانش و نيز به روز بودن فرودگاه، برايم بسيار جالب و مفيد بود. فضاي آن دوره فرودگاه امام (ره) مانند جبهه بود كه كسي به پست و مقامش فكر نمي كرد و كار جهادي مي كردند. روزهاي سختي بود كه در هفته چند روز در فرودگاه مي مانديم ولي فضاي كار خوب بود و توانستم دانش زيادي را كسب كنم.

شما مرداد 95 مديركل دفتر بازرگاني و سرمايه گذاري شركت شديد. يكي از وظايف شما در حكم ابلاغي، تدوين سند راهبردي يا نقشه راه بود كه اگر اين سند نباشد، چشم اندازي وجود نخواهد داشت. براي تحقق اين اولويت چه كارهايي انجام داده ايد؟

از یک طرف، برخی معتقدند كه 70 درصد استراتژي هر سازمان را محيط آن مي سازد و استراتژي واكنش سازمان به محيط است. این را هم به یاد داشته باشیم که محيط كسب و كار من با تحريم و محدوديت هاي بين المللي همراه بوده است. اگر وارد جامعه شويد، مي بينيد كه وضعيت اقتصادي در چه سطحي است. اگر رونق اقتصادي داشته باشيم، تقاضا براي سرمايه گذاري افزايش مي يابد ولي امروز به دليل مشكلات اقتصادي، پروژه ها با مشكل روبه رو شده اند. در تدوين سند راهبردي بايد ابتدا محيط را بشناسيم و بتوانيم خود را با دنيا همسو كنيم. شاید باید از مدیریت کلینیکی در این برهه استفاده کنیم، همانطور که رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران از اصطلاح مديريت كلينيكي استفاده مي كند. به این معنا که امروز درحال حل مشكلات ديروز هستيم. حدود 70 درصد وقت من و همكارانم صرف رفع مشكلات پروژه هاي راكد مانده از گذشته می شود. وقتي يك سرمايه گذار و بهره بردار قرارداد مي بندد و بعد با تغيير نرخ ارز، افزايش دستمزد و عدم تطبيق قراردادش با موقعيت واقعي مواجه مي شود، مشخص می شود که  در شرايط سختي قرار مي گيرد.

یعنی شما وارث دردهايي هستيد كه درايجاد آنها نقشي نداشته ايد.

در هر پروژه اي كه وارد مي شويم، بايد هم حقوق بهره بردار و هم منافع دولت و بيت المال را درنظر بگيريم. در عين حال، نگاه به آينده را مورد توجه قرار مي دهيم. به عنوان نمونه، در قراردادهاي واگذاري مواردي مشكل داشته اند كه درحال اصلاح آنها هستيم. يكي از مسائل ما اين است كه تصور ما از فرودگاه با تصور جهان از فرودگاه متفاوت است. در دنياي امروز مي گويند فرودگاه مجموعه جاري است كه باند نيز دارد و بحث تجاري بودن فرودگاه را بارز مي كنند يا مي گويند فرودگاه مجموعه اي از تشكل هاي كسب  كار است كه ديتاي رادار به آن اضافه شده است.

دو سال كاري شما با زمان تصویب برجام نيز مصادف بوده است كه در آن شاهد اتفاق هاي خوبي مانند خريد هواپيماهاي جديد و توفيق هاي زيادي در صنعت فرودگاهي بوده ايم. بارها رئيس هيات مديره و ساير مديران شركت تاكيد كرده اند كه براي پسابرجام آماده اند. آيا مجموعه شما نيز برنامه اي دراين زمينه داشته است؟

ما در خط دوم برخورد با برجام هستيم. در خط اول حوزه هاي عملياتي هستند. البته با افزايش تعداد هواپيما و مسافران، سرمايه گذاران نيز جذب فرودگاه ها مي شوند. زماني كه در فرودگاه امام (ره) بودم، بحث واگذاري تبليغات مطرح بود كه دو شركت؛ يكي در داخل و يكي در بيرون فرودگاه برنده شدند. شركت داخل فرودگاه از كسادي بازارش ناله مي كرد تا اينكه با انتقال پروازهاي اروپايي به فرودگاه از وضعیت بسیار هم راضي شد و ساير شركت ها نيز درخواست كردند  تا وارد اين حوزه شوند.

یکی از موضوعات مهم این است كه بايد فرودگاه ها بنگاه اقتصادي شوند. آيا شرايط لازم براي تبدیل شدن فرودگاه هاي كشورمان به بنگاه اقتصادی فراهم است؟

بر اساس مطالعات ACI فردگاهي كه بيش از يك ميليون نفر مسافر دارد، ظرفیتاقتصادي شدن را دارد. اكنون شش يا هفت فرودگاه ما داراي اين شرط هستند. البته عوامل ديگري مانند نيروي انساني، مدیریت، منابع و ساختار سازماني نیز در اين زمينه تاثير دارند.

لطفا تعريفي از مفهوم ظرفيت شبكه اي فرودگاه هاي كشور ارائه كنيد.

ظرفيت، كمترين حلقه از زنجيره مواردي مانند تعداد نشست و برخاست هواپيما در ساعت، تعداد پارك هواپيما در يك اپرون و تعداد مسافرپذيرش شده در ترمينال است كه اين را مي توان در شبكه فرودگاهي نيز تعميم داد. به عنوان نمونه ،همه فرودگاه ها يك ظرفيت اسمي و يك ظرفيت واقعي دارند.

اگر در هر شرایطی با رونق اقتصادي همراه با افزايش پروازها روبه رو شويم، فرودگاه های ما این آمادگی را دارند که با تحولات جهاني همراه شوند؟

دراين زمينه مي توان فرودگاه را به سه دسته تقسيم كرد. دسته اي كه اشباع ظرفيت هستند مانند مهرآباد كه با داشتن ظرفيت اسمي 10 ميليون مسافر در سال، 15 ميليون مسافر را جابه جا مي كند و فرودگاه امام خميني (ره) كه با داشتن ظرفيت 4.5 ميليون مسافر، فقط شش ميليون مسافر بين المللي را پذيرش مي كند و اين امر، سطح خدمت رساني فرودگاه را كاهش مي دهد. در دسته ديگر، از فرودگاه ها مانند مشهد، تبريز و اصفهان نيز تقاضا را مديريت مي كنند ولي ظرفيت باز زيادي ندارند و ناچارند برخي پروازها را لغو كنند. دسته ديگري نيز ظرفيت باز زيادي دارند و تنها در هفته يك يا دو پرواز در آنها برقرار مي شود. براي دو دسته اول فرودگاه ها بايد چاره انديشي شود. فرودگاه مشهد سالانه 20 درصد رشد تعداد مسافر را داراست و طی پنج سال به رشد دو برابري خواهد رسيد و نمي تواند نيازهاي آتي را برآورده كند. از سوي ديگر، تقاضاي شركت هاي هواپيمايي متفاوت است و بيشتر آنها شهرهاي بزرگ را ترجيح مي دهند.

قدری درباره ميزان درآمدهاي غيرهوانوردي توضيح دهيد.

27 درصد درآمدهاي ما غيرهوانوردي و 73 درصد هوانوردي است كه با نُرم جهاني (46 درصد غيرهوانوردي و 54 درصد هوانوردي) فاصله دارد. هر اندازه كشوري پيشرفته تر باشد، به سمت درآمد غيرهوانوردي گرايش بيشتري دارد و وقتي درآمد هوانوردي به يك سطح مطلوب رسيد، رقابت براي سرمايه گذاري غيرهوانوردي افزايش مي يابد.

وضعيت اقتصادي فرودگاه های ما در منطقه چگونه است؟

تلورانس در منطقه بالاست. مثلا در دوبي بيشترين تراكنش مالي را داريم و در مقابل، كشورهايي مانند عراق و افغانستان قرار دارند و ما در سطح ميانه هستيم.

 درباره تغيير مبناي محاسبه تعرفه ها از دلار به يورو و اعمال تخفيف هاي هوشمند براي جلب پروازهاي عبوري بيشتر چه نظری دارید؟

محاسبه عوارض عبور از فضاي كشور بر اساس وزن هواپيما در طول مسير در دلار محاسبه می شود و تبديل دلار به يورو طبق بخشنامه هاي بانك مركزي قابل احصاست. درباره تخفيف ها نيز بايد پيشنهادها در مجمع تصويب و ابلاغ شوند. وزير نيز با پيشنهادهايي در اين باره موافقت كرده است ولي اعمال آن بايد مورد مطالعه كامل قرار گيرد. دراين زمينه نيز قرار شده از مشاوران خارجي براي به روز كردن تعرفه ها استفاده كنيم.

قدری درباره زندگی شخصی خودتا توضیح دهید.

53 ساله ام  و داراي دو فرزندم. پدرم كارگر يكي از كارخانه هاي بافندگي اصفهان بود. ما هفت خواهر و بردار هستیم و خودم هم با تلاش و توكل به خداوند توانسته ام مدارج تحصيلي و شغلي را يكي پس از ديگري پشت سربگذارم.

 اگر تمام اختيارات صنعت هوانوردي را داشتيد، چه مي كرديد؟

 من روي 10 فرودگاه شاخص تمركز مي كردم. همچنين ارتباط فرودگاه ها و شركت هاي هواپيمايي را تقويت مي كردم.

نظرتان را درباره برنامه مهمان هفته بیان کنید.

برنامه مهمان هفته فوايد و اثرهاي خوبي دارد. ازجمله اينكه فرصتي براي مديران فراهم مي شود كه به جمع بندي مهمترين اقدامات خود بپردازند. من دو سال است كه در دفتر بازرگاني و سرمايه گذاري فعاليت مي كنم. در این برنامه مهمان مجالي فراهم مي شود كه در حضور يك مرجع عمومي از زاويه ديگري كارنامه دفتر بازرگاني و سرمايه گذاري شركت بررسي شود.

-------------------------------------
نظرات
مهرداد سليم پور() :
همانطور که آقاي پوست فروشان نيز اشاره کردند برنامه ASQ يکي از مهم ترين اقدامات انجام شده در زمان مسئوليت ايشان در حوزه تسهيلات فرودگاهي بود. انشاالله کارشناسان اين دفتر نيز ايشان را در افزايش درآمدهاي غير هوانوردي شرکت ياري رسانند.
ثمانه توکلي کمکويي() :
با سلام و تشکر از برنامه مهمان هفته بنده پيشنهاد مي کنم سوالات با هماهنگي مهمان طرح شود تا داراي مفهوم و پاسخ در ست باشد. بهتر است اعضاي کليدي و بازوهاي مدير مثل معاونين و روساي ادارات و شرح فعاليتشون در قالب چند اسلايد به حضار معرفي گردند همچنين بد نيست چند جدول آمار و اطلاعات خلاصه از فعاليت و عملکردشون بصورت مصداقي ارائه کنند تا کلي صحبت نکنند
ميزان عکاسي و فيلمبرداري کاهش يابديا ناملموس باشد که از تمرکز حضار بر مطالب کاسته
نشودبهتر است متن اوليه و تکميلي قبل از انتشار به رويت مهمان يا نماينده ايشان برسد.
جهت هرچه پر شور برگزار شدن برنامه مي تونيد جايزه اي را براي بهترين سوال مطرح شده از سوي حضار با تشخيص(هيات 3 نفره مدير روابط عمومي،مهمان و بالاترين مقام حاضر در جلسه)اختصاص دهيد
همچنين پيشنهاد مي گردددرمراحل بعدي از معاونين حتي روساي ادارات و کارشناسان موفق هم دعوت بعمل آيد. موفق و پيروز باشيد

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری