خبر خبر

در سي و ششمين برنامه مهمان هفته بيان شد
از سايت‎يابي نصب رادار براي پوشش فضاي غرب کشور تا تدوين طرح جامع فرودگاه آبادان
مدير فرودگاه آبادان با بيان اينکه اقدامات مفيدي براي توسعه اين فرودگاه انجام شده است عنوان کرد که اخيراً سايت‎يابي نصب رادار براي پشتيباني رادار فرودگاه اهواز جهت پوشش فضاي جنوب غرب کشور و تقرب در آبادان توسط اداره کل ارتباطات و ناوبري هوايي انجام شده است.
به گزارش روابط‎عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، سی و ششمين برنامه مهمان هفته به میزبانی فرودگاه آبادان و با حضور غلامرضا دهقاني‎زاده برگزار شد که مشروح این گفتگوی را با هم می‎خوانیم:
 
- اجازه دهيد بحث را با معرفي شما شروع كنيم، متولد چه سالي و كجا هستيد؟
 
من متولد ارديبهشت ماه 1351 در منطقه جي تهران هستم. سال 1370 وارد دانشكده هواپيمايي شدم و سال 73 كار خود را به عنوان كاردان الكترونيك در شركت فرودگاه‎ها آغاز كردم. سپس در سال 1380 كارشناس مسئول فرودگاه خرم آباد شدم و سال 83 رئیس عمليات هوانوردي آن فرودگاه شدم. از سال 87 تا 90 معاون عمليات هوانوردي فرودگاه كيش و از سال 90 معاون فرودگاه زنجان شدم. از سال 94 تاكنون نيز مدير فرودگاه آبادان هستم. بنده از بدو ورود به فرودگاه آبادان با توجه به اينكه اين فرودگاه در منطقه آزاد قرار دارد با كمك سازمان منطقه آزاد اروند و ستاد شركت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران توانستم اعتبار مورد نياز براي پروژه‎هاي توسعه‎اي فرودگاه را كسب كنم و رخدادهاي موفق سال‎هاي اخير نتيجه تعامل و همراهي اين دو نهاد است.
 
- درباره مسيرهاي پروازي فرودگاه و تعداد پروازهاي ماهانه و هفتگي توضيح دهيد.
 
فرودگاه آبادان رتبه نهم كشور را داراست و از جمله مسيرهاي هوايي داخلي اين فرودگاه مي‎توان به مسيرهاي تهران، مشهد، شيراز، اصفهان و بندرعباس اشاره كرد که در ايام نوروز در مسير كيش هم پرواز داريم. در مسير خارجي نيز دو پرواز شارجه و كويت را داشتیم كه به دليل تحولات نرخ ارز، از 40 روز پيش پروازهاي مسير شارجه به تعليق درآمده و از سه ماه پيش نیز پروازهاي مسير كويت به دليل كاهش تعداد مسافر، از سوی شركت هواپيمايي آسمان لغو شده است. اکنون به دنبال راه‎اندازي مسيرهاي جديد با همكاري شركت‎هاي هواپيمايي داخلي به مقاصدي از جمله تبريز،‌ كرمانشاه، شمال كشور و نيز پرواز خارجي به استانبول و آذربايجان هستيم. همچنين درخواست‎هايي براي راه‎اندازي مسير هوايي عمان- آبادان داريم.
 
- آيا زمان مشخصی براي راه‎اندازي مسيرهاي جديد داخلي تعیین کرده‎اید؟
 
قرار بود مرداد امسال پرواز آبادان به مقصد مازندران يا گيلان برقرار شود كه انجام نشد و اميدواريم تا پايان سال به نتيجه برسد. همچنين راه هوایی جدیدی را به مقصد عتبات عالیات، پیشنهاد کردیم که طرح آن توسط اداره کل کنترل ترافیک هوایی آماده شده و مجوزهای لازم نیز، گرفته شده است که در صورت اجرای آن حدود 100 مایل از مسیر پروازی کاسته خواهد شد و امکان برقراری پرواز در این مسیر افزایش خواهد یافت.
 
آمار تهیه شده برای فرودگاه آبادان نشان می‎دهد که سال 95 نسبت به سال 94 به رشد 25 درصدي پرواز و  افزايش 16 درصدي تعداد مسافران دست يافتيم، سال 96 تفاوت چندانی نداشتیم اما در پنج ماهه اول سال 97 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، 5.3 درصد رشد پرواز، 8.7 درصد رشد مسافر و 18.5درصد رشد بار داشته‎ایم که در اين مدت 2950 پرواز با 305 هزار مسافر انجام شده است.
 
- يكي از موضوعات مهم و مورد تأکید رئيس هيأت مديره و مديرعامل شركت ارتقای كيفيت خدمات فرودگاهی (ASQ) است. در اين حوزه چه فعاليت‎هايي كرده‎ايد؟
 
با توجه به تأكيدهاي مديرعامل و اعضاي هيأت مديره و نيز قائم مقام شركت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران، در راستاي ارتقاي خدمات فرودگاهي، نسبت به بهسازی ترمینال و نوسازي تجهيزات آن و ایجاد ميز خدمت براي استفاده از نظرها و انتقادهاي مسافران، اقدام کردیم.  همچنين شماره پيامك 10007069 را نيز معرفي كرده‎ايم كه نظرها و پيشنهادهاي مسافران را به طور مستقيم به بنده منتقل مي‎كند. در مجموع به منظور افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی (ASQ) و رفاه مسافران، فرودگاه آبادان اقدام به احداث بخش تجاری، فست فود و کافه، بهسازی سرویس‎های بهداشتی و نمازخانه‎ها، توسعه کانتر پذیرش مسافر و تسمه نقاله‎ها، ایجاد اتاق مادر و کودک، ایجاد اتاق سیگار و غیره کرده‎ایم. همچنين به منظور رعایت حال تاکسی‎ها و خودروهایی که قصد توقف و استفاده از پارکینگ فرودگاه را ندارند از دریافت عوارض پارکینگ از آنها خودداری می‎کنیم.
 
- براي دريافت گواهينامه فرودگاهي چه اقداماتي انجام داده‎ايد؟
 
پيگير دريافت گواهينامه فرودگاهي هستيم. البته در اين باره با يك مشكل مواجه هستيم كه اميدواريم به زودي با كمك فرمانداري و مديران منطقه آزاد اروند برطرف شود. براي دريافت گواهينامه و به منظور رعایت موارد امنیتی، بايد فرودگاه يك درب ورود و خروج داشته باشد ولي از سال 86 درب دانشكده علوم پزشكي به فرودگاه باز شده است كه براي ما مشكلات بسیاری از نظر امنیتی و ارائه خدمت به مسافران، به وجود آورده است. اكنون تعامل خوبي با ارگان‎هاي داخلي فرودگاه مانند پليس، سپاه، نمايندگي نهاد ریاست جمهوری، مرکز سوختگیری، گذرنامه و شركت‎هاي هواپيمايي داريم و در حوزه ارتباط‎هاي بيرون فرودگاهي نيز تعامل خوبی با سازمان منطقه آزاد اروند، فرمانداری و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در تأمين اعتبارها و دريافت پيشنهادهاي سازنده داریم. 
 
- مهمترين كارهايي را كه در سال‎هاي اخير براي توسعه فرودگاه انجام شده بيان كنيد.
 
فرودگاه آبادان در سال 1320 به بهره‎برداری رسیده است و با توجه به همسایگی صنعت نفت، شرکت‎های بزرگ هواپیمایی دنیا در آن نشست و برخاست داشتند. در دوران جنگ تحميلي عمليات پروازي اين فرودگاه متوقف شد و اما در سال‎هاي متمادي پس از دفاع مقدس، بودجه‎هايي براي نوسازي اين فرودگاه اختصاص يافت. در سال‎هاي اخير نيز توانسته‎ايم با همكاري میان شرکت فرودگاه‎ها و سازمان منطقه آزاد اروند، پروژه‎هاي نوسازي متعددي را اجرا كنيم و فرودگاه را توسعه دهيم. اکنون با توجه به تعاملات خوبی که میان ما و منطقه آزاد اروند وجود دارد، طرح‎های بهسازی و توسعه فرودگاه آبادان با مشارکت این دو مجموعه در حال اجرا است. در طرح بهسازی و نوسازی، فضای ترمینال فرودگاه از 6000 مترمربع به 9250 مترمربع افزایش یافته است و به نسبت آن امکانات رفاهی مسافران را نیز افزایش دادیم. در بحث طرح توسعه فرودگاه آبادان نيز فاز اول ساخت ترمینال جدید با 7350 مترمربع فضای ترمینالی به اتمام رسیده است و فاز دوم آن نیز حدود 33 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. از ديگر اقدامات انجام شده مي‎توان به تعويض سيستم روشنايي اپرون، تعویض 27 کیلومتر کابل قدرت روشنایی باند، ایجاد مسیر دسترسي آسان و سریع خودروهاي آتشنشاني به عوامل پروازي، درزگیری عوامل پروازی، بهسازي ساختمان‎هاي سپاه و پليس، بهسازي سيستم سرمايش و گرمايش و نيز نصب و راه‎اندازی سامانه ILS اشاره كرد كه حداقل ديد افقي برای فرود هواپیما را به 1200 متر کاهش داده است که با نصب چراغ‎های پرسیژن به طول 900 متر، حداقل دید به 800 متر کاهش خواهد یافت. دو خودروي آتشنشاني با استاندارد روز دنيا را خريداري كرده‎ايم و اخيراً سايت‎يابي نصب رادار براي پشتيباني رادار فرودگاه اهواز جهت پوشش فضاي جنوب غرب كشور و تقرب پرواز در فرودگاه آبادان، توسط اداره كل ارتباطات و ناوبري هوايي انجام شده است. در حوزه توسعه‎اي، با اختصاص 500 ميليارد ريال اعتبار، فاز نخست ساخت ترمينال جديد به پايان رسیده و فاز دوم 33 درصد رشد داشته است. از سوي ديگر توسعه و نوسازی ساختمان CIP فرودگاه به مساحت 730 متر مربع انجام شده است. يكي ديگر از اقدامات ما پيگيري تدوين طرح جامع فرودگاه است كه در آستانه عقد قرارداد است.
 
- تا چه اندازه با سازمان هواشناسي در ارتباط هستيد؟
 
براي تكميل کارایی سامانه ILS بايد بتوانيم از اطلاعات سيستم RVR استفاده كنيم كه در اين زمینه هماهنگي‎هايي را با سازمان هواشناسي و اداره كل كنترل ترافيك هوايي انجام داده‎ايم و اميدواريم بتوانيم با كمك منطقه آزاد اروند اعتبار مورد نياز را جذب و با نصب این سیستم، ایمنی ارتقا یابد.
 
- چه ضمانتي وجود دارد كه مدير پس از شما به طرح جامع فرودگاهي پايبند باشد؟
 
طرح جامع فرودگاه‎ها از الزام هاي مورد تأكيد است. از زماني كه مسئوليت فرودگاه آبادان را بر عهده گرفتم با توافق‎هايي كه بين شركت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران و سازمان منطقه آزاد اروند ايجاد شده است زمينه تدوين طرح جامع با در نظر گرفتن شاخص هاي مختلف فراهم و اعتبار مورد نياز نيز تصويب شده است و در آینده نزدیک شاهد عقد قرارداد خواهيم بود. هر مديري نيز كه بعد از من مسئوليت فرودگاه را بر عهده بگيرد بايد بر اساس طرح جامع به اجراي پروژه‎ها بپردازد تا به اهداف سند چشم‎انداز برسيم.
 
- كاربري ترمينال جديد چه خواهد بود؟
 
ترمينال جديد براي پوشش دادن 900 هزار مسافر در سال طراحي شده و كاربري داخلي دارد كه به امید خدا در ابتدای نیمه دوم سال آينده به اتمام خواهد رسید و از ترمينال موجود نيز براي پروازهاي خارجي استفاده خواهد شد. همچنين توسعه فضاي سبز فرودگاه را با همكاري سازمان منطقه آزاد اروند پيگيري مي‎كنيم.
 
- براي برطرف كردن مشكل كمبود نيروي انساني چه برنامه‎اي داريد؟
 
مشكل كمبود نيروي انساني در بيشتر فرودگاه‎هاي كشور بويژه فرودگاه‎های جنوب، جنوب غربي و شرقی وجود دارد. با توجه به اينكه فرودگاه آبادان 24 ساعته فعاليت مي‎كند و داراي كمبود محسوس نيرو در تمام قسمت‎ها هستيم، پیشنهادی برای افزایش بهره‎وری مطرح است که امیدواریم با هماهنگی معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‎ها، بتوانیم آن را اجرایی کنیم. در ضمن سال گذشته با مجوز مدیرعامل، پنج نيروي خدماتي جديد اضافه كرديم و پيگير جذب نيروي انساني در تمام بخش هاي مورد نياز هستيم.
 
- براي افزايش انگيزه كاركنان فرودگاه آبادان چه مي‎كنيد؟
 
با توجه به شرایط نامساعد جوی فرودگاه آبادان و فرودگاه‎های مشابه، باید برای کارکنان آن شرایط ویژه‎ای را در نظر گرفت تا رضایت شغلی آنها افزایش یابد و تشویق به ماندن شوند که خوشبختانه در قانون خاص شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران قرار است که به این موضوع توجه جدی شود.
 
- چه خبر از وصول مطالبات فرودگاه آبادان از شركت‎هاي هواپيمايي؟
 
فرودگاه آبادان از نظر وصول مطالبات خود از شرکت‎های هواپیمایی در وضعیت خوبی قرار دارد، البته يكي دوتا از شركت‎ها كم لطف هستند و بايد همكاري بيشتري داشته باشند زيرا فرودگاهي كه قادر به وصول مطالبات نباشد، با كاهش بودجه مواجه شده و طبیعتاً در ارائه خدمات آن، تأثیر منفی به وجود خواهد آمد.
 
- براي دريافت سند مالكيت فرودگاه چه اقداماتي انجام داده‎ايد؟
 
طی سه سال گذشته برای صدور سند مالکیت اراضی فرودگاه آبادان تلاش‎های زیادی شده است و اکنون نقشه کاداستر آن در سامانه اداره ثبت قرار گرفته است که با رفع چند اختلاف کوچک در نقشه آن،  به مرحله صدور سند خواهد رسید.
 
- شيرين‎ترين خاطره‎اي كه از دوران خدمت خود به ياد داريد چيست؟
 
روزي پيرمردي از طریق مسئول امور ترمینال با بنده تماس گرفت و با لهجه شيرين آباداني، نسبت به امور بهسازی و توسعه‎ای ترمینال و زیبا شدن آن از حقیر تشكر فراوان کرد که باعث شرمندگی و خوشحالی اینجانب شد.
 
- تلخ‎ترين خاطره تان؟
 
تلخ‎ترين خاطره، سانحه سال 1380 خرم آباد بود. آن زمان كارشناس مسئول الكترونيك فرودگاه خرم آباد بودم و هرگز خاطره تلخ از دست دادن 119 هموطن را از ياد نمي‎برم.
 
- اگر مدير فرودگاه نبوديد، چه شغلي را انتخاب مي‎كرديد؟
 
با توجه به محل تولد و زندگی که همجوار با فرودگاه مهرآباد بود، از کودکی شاهد نشست و برخاست هواپیماها بودم ولي فكر نمي‎كردم روزي در فرودگاه كار كنم که خداوند متعال توفیق آن را حاصل کرد.
 
- براي جانشين‎پروري اقداماتي كرده‎ايد؟
 
خوشبختانه همكاران خوبي دارم و تاكنون معاون اجرايي، رئيس عملیات فرودگاهی و مسئول مخابرات را از مجموعه داخلي همكاران انتخاب كرده‎ايم و معاونان من مي‎توانند راهبران خوبي براي اداره فرودگاه باشند.
 
- بهترين دوست دوران خدمت خود را معرفي كنيد.
 
همه همكارانم را دوست دارم و رفيق من هستند و حتي هنوز با همكارانم در فرودگاه خرم آباد ارتباط دارم.
 
- آيا دوست داريد فرزندتان وارد حوزه فرودگاهي شود؟
 
بله، شغل خوبي است و مي‎توان با حرفه‎هاي فرودگاهي، خدمات زيادي را به جامعه ارائه كرد. امیدوارم در صورت خیر و صلاح، فرزندم نيز وارد اين حرفه شود و پله‎هاي ترقي را ضابطه‎مند طي كند.
 
- اگر كارشناس فرودگاه بوديد چه انتظاري از مدير داشتيد؟
 
انتظارم از مدير اين بود كه با ایجاد رابطه صمیمانه و دوستانه، در حد توان و با خلوص نيت، پيگير رفاه بيشتر كاركنان باشد و برخوردي محترمانه با تمام همكاران داشته باشد.
 
- نظرتان را درباره مهمان هفته بيان كنيد.
 
مهمان هفته طرح جدید و اتفاق خوشایندی در صنعت فرودگاهی ایران است که بستر را برای انتقاد سازنده فراهم می‎کند.
-------------------------------------
نظرات
شهروندد() :
باسلام ، ازگروه مستند ساز روابط عمومي بخاطر اينکه به فرودگاههاي دور افتاده اهميت ميدهند تشکر ميکنم، ولي کاش اين مدير درصحبتهاشون بگن هنر کارشون در فرودگاه آبادان چه بوده؟تشکر ازگروه مستند ساز ومديريت فرودگاه آبادان
کرمي() :
واقعا ميشه تفاوت رو توي فرودگاه آبادان نسبت به قبل به چشم ديد. مخصوصا در مقايسه با چند سال پيش.
نظرمحمدي() :
کار کردن در وضعيت آب و هوايي آبادان واقعا سخته. اونم واسه يه مدير غيربومي. آقاي دهقان، واقعا دستتون درد نکنه. ما هميشه شما رو به خاطر مي سپريم
غبيشاوي() :
سلام. واقعا از مهندس دهقان و همکارانش تشکر مي کنم. انصافا ايشان زحمات زيادي براي اين فرودگاه کشيده اند.

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری