خبر خبر

برگزاري دوره هاي مهارت محور مستقل مراقبت پرواز با دريافت گواهينامه ATO
رييس اداره آموزش و برنامه ريزي پرسنلي اداره کل کنترل ترافيک هوايي مزيت اصلي صدور گواهينامه ATO (مرکز آموزش مراقبت پرواز) را برگزاري دوره هاي مهارت محور مستقل و توانايي در برگزاري دوره هاي آموزشي اين حوزه براي ساير کشورهاي منطقه عنوان کرد.

حسن حسن پور در گفت و گو با روابط عمومي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با اعلام اين خبر عنوان كرد: با توجه به بالا بودن سرعت تحولات فناورانه در صنايع فرودگاهي و هوانوردي بايد آموزش در اين حوزه با سرعت همراه باشد.

رييس اداره آموزش و برنامه ريزي پرسنلي اداره كل كنترل ترافيك هوايي با بيان اينكه هر سال 53 دوره آموزشي پودماني براي 975 كنترلر شاغل در فرودگاه هاي كشور برگزار مي شود، گفت: سالانه 70 هزار نفر ساعت دوره آموزشي را از فروردين تا بهمن ماه برگزار مي كنيم.

وي افزود: كنترلرها پس از چند هفته آموزش و سپري كردن دوره هاي مهارت محور دوره OGT را در اداره ها و واحدهاي مراقبت پرواز سپري مي كنند و سپس در آزمون هاي مهارتي و كتبي شركت مي كنند.

حسن پور همچنين گفت: بخش از آموزش هاي طراحي شده ملي و بخش نيز بين المللي و بر اساس الزام هاي سازمان هواپيمايي كشوري زيرنظر ايكائو است.

رييس اداره آموزش و برنامه ريزي پرسنلي اداره كل كنترل ترافيك هوايي با اشاره به دريافت گواهينامه ATO (مركز آموزش مراقبت پرواز) از سازمان هواپيمايي كشوري عنوان كرد: اين گواهينامه ما را قادر كرده دوره هاي مهارت محور مستقل برگزار كنيم و بتوانيم فرايندهاي آموزشي را در مسيري مشخص در داخل مجموعه ساماندهي كنيم. همچنين از اين پس مي توانيم دوره هاي آموزشي موردنياز كشورهاي همسايه و خاورميانه را برگزار كنيم.

وي با اشاره به افتتاح مرکز آزمون­ های تخصصی نيز گفت: در این مرکز تمام آزمون­ های تخصصی کنترل ترافیک هوایی در سطوح مختلف برگزار مي شود و از ویژگی­های اساسی آن مي توان به برخورداری از فضای مناسب، تجهیزات سخت ­افزاری و نرم ­افزاری نوین براي تدوین و طراحی پرسش آزمون ­ها و امنیت بالای آن و مجهز به دوربین ­های مداربسته با قابلیت ضبط تصاویر اشاره كرد. انتخاب تصادفی از بانک پرسش ها و چیدمان تصادفی آنها و نيز تغییر اساسی در آرایش گزینه ­ها و فاصله استاندارد داوطلبان امکان هرگونه تخلف را از بین می ­برد. براساس برنامه­ زمان­بندی معين، هر سال دو آزمون پایه و تخصصی از سراسر فرودگاه­های کشور در این مرکز برگزار می­ شود كه پرسش ها به صورت ترکیبی تستی- چهارگزینه ­ای و تشریحی طراحی شده و نمره قبولی آزمون 70 از 100 است.

حسن پور از برنامه ريزي براي برگزاري دوره هاي آموزشي پيشرفته براي كنترلرها خبر داد و افزود: از جمله اين دوره ها مي توان به دوره هاي بازآموزي validation و  recurrent اشاره كرد.

وي درباره شبیه ­ساز تقرب پرواز عملیاتی(Approach Control Simulator) نيز توضيح داد: این شبیه­ ساز با دو موقعیت کاری در فضایی به مساحت 50 مترمربع در ساختمان جدید مرکز کنترل پرواز قرار دارد و ظرفیت آموزشی آن در هر دوره آموزشی حداقل شش تا هشت نفر است. طول دوره تقرب عملیاتی شش هفته و در هر روز شش ساعت آموزشی است و هر سال حدود 11 هزار و 520  نفر ساعت آموزش در شبیه ­ساز تقرب تهران و شیراز آموزش داده می­ شوند كه پس از گذراندن 180 ساعت در موقعیت کاری فرودگاه مربوط، تحت آموزش معلم آموزشی آماده شرکت در آزمون مهارتی و سپس آزمون کتبی خواهند شد.

حسن پور افزود: به دنبال توسعه نرم افزاري  و سخت افزاري شبيه سازهاي فرودگاه ها هستيم. به عنوان نمونه اكنون نرم افزار شبيه ساز برج دو بعدي است كه تلاش داريم آن را سه بعدي كنيم.

 

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری