خبر خبر

فرودگاه بيرجند آماده پذيرش پرواز همه شرکت هاست/ اجراي 400 ميليارد ريال پروژه در فرودگاه طي سال هاي اخير
به گفته مديرکل فرودگاه هاي خراسان جنوبي، فرودگاه بيرجند بر اساس استانداردهاي ايکائو آماده پذيرش پرواز همه شرکت هاي هواپيمايي است و براي افزايش پرواز و جلوگيري از لغو پروازها همه بايد دست به دست هم بدهند.

هادي سلامي اين مطلب را در گفت و گو با روابط عمومي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در پاسخ به خبر درج شده در خبرگزاري فارس ( مورخ نهم آبان با تيتر «خواب آسوده مديركل فرودگاه بيرجند/ چند سوال ساده از آقاي مديركل) عنوان كرد: حمل ونقل هوایی به دلیل گستردگی و تخصصی بودن و لزوم بالا بودن سطح ایمنی لازم،  دارای  سه رکن یا  وجه اساسی  و يك رکن تکمیلی است. رکن حاکمیتی و نظارتی شامل  سازمان هواپیمایی کشوری است و وظايف سازمان هواپيمايي كشوري به مثابه نماينده دولت در جهت اعمال حاكميت در صنعت حمل و نقل هوايي كشور شامل سیاستگذاری ها، صدور مجوزها و اعمال نظارت های عالی است. رکن زیرساختی  نيز شرکت مادر تخصصی فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را شامل مي شود كه براساس معيارها و مقررات ملي و بين المللي حاكم بر استمرار خدمت رساني مطلوب، ايمن و مطمئن در صنعت هوانوردي و حمل و نقل هوايي، راهبري، مديريت، نگهداري و توسعه فرودگاه ها، سامانه هاي هوانوردي كشور و مديريت ترافيك هوايي كشور را به عنوان مهمترين اركان زيرساختي اين صنعت در جمهوري اسلامي ايران برعهده دارد و يكي از شركت هاي اصلي وزارت راه و شهرسازي محسوب مي شود.

مديركل فرودگاه هاي خراسان جنوبي افزود: رکن اجرایی پرواز شامل شرکت های هواپیمایی است كه  مالکیت یا اجاره هواپیماها را برای اجرای خدمات حمل و نقل هوایی بر عهده دارند. حدود 15 تا 17 شرکت هواپیمایی فعال در كشور وجود دارد که برخی مانند شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی کاملا دولتی وبرخی شرکت های خصوصی هستند و همه از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز دریافت می کنند.

وي همچنين گفت: رکن تکمیلی شامل آژانس های هواپیمایی  است که عهده دار خرید و فروش بلیت و خدمات مسافر و تور هستند.

سلامي با بيان اينكه بر اساس استانداردهای ICAO  و قوانین داخلی، هر یک از ارکان حمل و نقل هوايي دارای اختیارات و وظایفی در حیطه کاری خود هستند که در قوانین به طور مشخص ذکر شده است، توضيح داد: اداره کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است که در زمینه راهبری، مدیریت، نگهداری و توسعه فرودگاه های بیرجند و طبس فعالیت می کند. احداث و توسعه باندهای پروازی ، نصب چراغ های باند، نصب و نگهداری سیستم های  کمک ناوبری و ارتباطی، توسعه و نگهداری ترمینال ها و اماکن فرودگاهی، ارايه خدمات کنترل ترافیک هوایی، نصب و نگهداری سیستم های امنیتی هوانوردی(دستگاه های ایکس ری، گیت وی و دوربین ها)، ارايه خدمات امداد و نجات و آتش نشانی فرودگاهی، ارايه پيام هاي هوانوردي، طراحي و نظارت و اجراي تجهیزات برودتي و حرارتي (شامل توليد، انتقال و توزيع سرمايش و گرمايش)، امور تاسيساتي، برق رسانی، سيستم آبرساني و گازرساني، تسهيلات ترمينالي، انتشار و عرضه نشريه اطلاعات هوانوردي، و نظارت بر همه پروژه هاي مربوط به طراحي، ساخت، توسعه، تعمير و نگهداري فرودگاه ها بر عهده این اداره کل است.

مديركل فرودگاه هاي خراسان جنوبي با بيان اينكه فرودگاه ها به دلیل درآمد-هزینه ای بودن، به دنبال افزایش پرواز هستند و هرچه تعداد پرواز در فرودگاه بیشتر باشد اعتبارات بیشتری را می توانند جذب كنند، گفت: براي تامین زیرساخت های فرودگاه بیرجند در طول سال های اخیر همه نیازمندی های فرودگاه در بخش های عملیاتی و تجهیزاتی توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تامین شده است که از آن جمله می توان به نصب دستگاه کمک ناوبری VOR (زاویه دهنده پروازها) جهت تردد ایمن در همه شرایط جوی، نصب چراغ های Simple Approach  و PAPI، احداث ساختمان CCTV و حراست، تصویب طرح جامع فرودگاهی به عنوان سند بالادستی تا افق1420، تصویب طرح اضطراری و سند فرودگاهی، قرار گرفتن فرودگاه بیرجند در نوبت دریافت گواهینامه فرودگاهی از ایکائو، تصویب طرح توسعه ترمینال داخلی به مساحت 3500 مترمربع، مطالعه و طراحی ترمینال بین المللی پروازهای خارجی، ارتقاي سطح درجه بندی فرودگاه  از B1 به  A3 در بین فرودگاه های کشور، ارتقاي سطح تشکیلات اداری فرودگاه به اداره کل، تامین شرایط پروازهای حج تمتع طی دو سال متوالی، مستند سازی اراضی و پرداخت حقوق مردم در خصوص اراضی فرودگاه، نصب سیستم های سوئیچینگ و ارتباطی جدید در برج کنترل، تکمیل ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی، احداث نمازخانه فرودگاه همراه با محوطه سازی ها، بازگشایی مسیر جدید فرودگاه از جاده کمربندی زاهدان، نصب دکل های و ستون های روشنایی معابر، گازرسانی به فرودگاه، احداث و آسفالت پارکینگ خودروها (افزایش تعداد مکان پارک به 3000 خودرو)، استانداردسازی مارکینگ باند و سطوح پروازی، اجرای سردرب و اتاقک نگهبانی ورودی فرودگاه، اجرای سیستم FIDS و اطلاعات پرواز و امکان نمایش روی مانیتورها و از طریق اینترنت، بهسازی ساختمان های برج، ترمینال، آتش نشانی، اداری و تمام ابنیه مرتبط، نصب کنسول های برج مراقبت پرواز با استفاده از محصول داخلی، نصب درب های اتوماتیک برای سایت جدید و قدیم فرودگاه، بهسازی  و به روز رسانی تاسیسات و سیستم های گرمایشی و سرمایشی فرودگاه، نصب  تابلو های فشار متوسط و فشار ضعیف  فرودگاه،  تعویض  و روکش صندلی های ترمینال، بازسازی و ارتقای فضای سبز و احداث گلخانه، ساخت هلی پد(محل نشستن هلیکوپتر)، استریپ سازی، پوشش کانال آبهای سطحی و ایمن سازی اطراف باند پروازی، احداث ساختمان RCAG در ارتفاعات تقی قنبر، پیگیری نصب سیستم کمک ناوبری ILS، پیگیری نصبRadar   در ارتفاعات باقران، ایجاد رواق جلوی ترمینال جهت رفاه حال مسافران، احداث کانال آدم رو تاسیسات برای توسعه ترمینال و پاویون، جذب نیروهای متخصص بومی، به روز رسانی طرح هاي نشست و برخاست پروازها، راه اندازی اتوماسیون های مختلف اداری، ارايه طرح بهسازی محوطه مقابل ترمینال و برنامه ریزی شروع عملیات اجرایی، مطالعه و پیگیری احداث پروژه ساختمان پاویون اشاره كرد.

وي افزود: فرودگاه بیرجند با صرف اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال طی چند سال اخیر یکی از آماده ترین فرودگاهها در سطح فرودگاههای مشابه است و آمادگی کامل برای پذیرش انواع هواپیماهای شرکت های هواپیمایی را دارد.

سلامي گفت: براي انجام پرواز توسط شرکت های هواپیمایی به یک منطقه، راه های مختلفی وجود دارد، يكي اينكه شركت هاي هواپيمايي بر اساس مطالعات بازار و بررسی Demand در یک استان یا منطقه اقدام به پروازهای برنامه ای مي كنند، يا فعالان گردشگری به همراهی آژانس های خدمات مسافری بستر لازم را براي حضور شركت هواپيمايي فراهم می كنند که این موضوع می تواند با اجاره صندلی ها(چارتر) و یا توافق هاي دیگر انجام شود. شيوه ديگر اين است كه شخصیت ها، مقام ها و مسوولان هر منطقه چه دولت و چه  نمایندگان مردم در مجلس، با رایزنی و ارتباط موثر با سیستم حمل و نقل هوایی شركت هاي هواپيمايي را برای پرواز به منطقه ترغیب می كنند که با توجه به ماهیت شركت هواپيمايي( دولتی یا خصوصی بودن) از راهکارهای مختلف مانند کمک از وزارتخانه و ایجاد وظیفه برای شركت هواپيمايي یا ترغیب های اقتصادی با استفاده از راهکارهای موجود قانونی استفاده می شود. متولی قانونی پروازهای زیارتی نیز سازمان حج و زیارت است که در خصوص پروازهای عتبات از طریق شرکت مرکزی حج و زیارت(شمسا) پیگیری و اجاره (چارتر) پرواز انجام می شود. افتخار فرودگاه بيرجند نيز میزبانی از حدود 3000 زاير بيت الله الحرام در سال جاری و 1600 زاير در سال 1396 است.

مديركل فرودگاه هاي خراسان جنوبي با اشاره به اينكه در شهرهاي كوچك براي انجام پرواز از روش سوم يععني رايزني مسوولان با شركت هاي هواپيمايي استفاده مي شود، افزود: در صورت لغو پروازها و عدم انجام تعهدهاي شرکت های هواپیمایی، با توجه به نحوه ورود شركت هواپيمايي به منطقه ، عکس العمل مرتبط توسط متولی  انجام می شود و اداره کل فرودگاه ها نیز تمام تلاش و پیگیری خود را در این زمینه انجام می دهد.

وي گفت: در ابتدای مهر سال جاری استاندار و نماینده مردم شریف شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی دیداری با مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) داشته اند که براساس اخبار درج شده در سایت رسمی  وزارت کشور، مدیرعامل شرکت هواپیمايي هما در اين ديدار در خصوص اضافه شدن يک پرواز ATR ۶۰ نفره به پروازهاي بيرجند – مشهد و برعكس و هندلينگ ساير شركت هاي هواپيمايي در فرودگاه بيرجند قول مساعد داده است. در عين حال فرایند بررسی و اجرای قول مذکور منوط به بررسی های فنی و عملیاتی در خصوص بیس شدن هواپیمای ATR در فرودگاه مشهد و انجام پرواز به بیرجند است که این امر نیز در حال پیگیری است و به زودی نتیجه مشخص خواهد شد.

سلامي عنوان كرد: در فرودگاه بیرجند فقط دو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و ماهان  پرواز دارند که براساس قانون موظفند برنامه های پروازی فصلی و فوق العاده خود را برای اداره کل فرودگاه ها ارسال  كنند. همچنین در صورت توافق برنامه پروازی برای مقام هاي دولتي در استان و حتی برای رسانه های اصلی مانند صداوسیما، جراید کثیر الانتشار و خبرگزاری ها از طریق شركت هواپيمايي مربوط ارسال می شود. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) سالیان متمادی در فرودگاه بیرجند پرواز داشته و طی چند سال اخیر در هر برنامه فصلی، براي افزایش پروازهای خود به استان خراسان جنوبی تلاش كرده است. در ابتدا با سه پرواز در هفته شروع کرده و سپس در سال گذشته 12 پرواز در هفته (24 پرواز رفت و برگشت) به فرودگاه بیرجند انجام می داده است. در عين حال به دلایل مختلف از جمله کمبود ناوگان و خارج شدن برخی هواپیماهای فعال خود در ابتدای سال 97 تعداد پرواز های اين شركت در فرودگاه بيرجند به 10 پرواز كاهش يافت و در برنامه زمستاني نيز ، به پنج پرواز در هفته رسيده است.

مديركل فرودگاه هاي خراسان جنوبي افزود: موضوع لغو و کاهش پروازهای مذکور به محض دریافت، به صورت شفاهي و سپس طی مکاتبات متعدد اطلاع رسانی کامل شده و از طريق هاي مختلف پیگیری شده است. در عين حال به دلیل نیاز به مذاکره و مکاتبه با مدیرعامل شرکت هواپيمايي مرتبط و لزوم  مکاتبه با وزیر راه وشهرسازی یا معاونان وي، نیاز به پیگیری ها در سطوح بالاتر بوده است. بنابراين پیش نویس مکاتبه ها برای ريیس سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شد و تمام مسوولان استان نيز از ابتدای امر با اهتمام ویژه مشکل را پیگیری كردند. پنجشنبه (دهم آبان) جلسه ای ویژه در دفتر مشاور عالی استاندار و مدیر کل ارزیابی عملکرد، بازرسی و امور حقوقی با حضور مدیر شعبه و رئیس ایستگاه ایران ایر و مدیر کل فرودگاه های استان (به عنوان مشاور) برگزار شد و تمام موارد پروازی از جمله تسهیل در امور مسافری و لغو پروزاهای مذکور مورد بررسی و دستور پیگیری قرار گرفت.

وي همچنين گفت: هرگونه نقل قول، جوابیه یا تحلیل درباره لغو پرواز که فاقد سربرگ و امضای این اداره کل است صرفا توسط افراد غیر مسوول بوده و فاقد ارزش قانونی است كه اداره کل فرودگاه هاي خراسان جنوبي مسوولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

 

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری