خبر خبر

انقلاب نقش زن را در جامعه بازآفريني کرد
رئيس هيأت مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران در پيام خود خطاب در کارگاه آموزشي اجلاس ساليانه مشاوران امور بانوان و خانواده اين شرکت گفت: با وقوع رويداد مقدس انقلاب اسلامي ايران و بازآفريني نقش زن در جامعه توسط امام راحل بر اساس مباني اسلام ناب، در اواخر هزاره دوم، اسلام مجدداً به جنگ تفکر جاهليت و ويرايش مدرن آن رفت.

به گزارش روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، رحمت اله مهآبادی در پیام خود با ابراز امیدواری برای اینکه گردهمایی مذکور بتواند نقش موثر و مقدسی را در بهبود اداره خانواده، شرکت و جامعه اسلامی‌مان داشته باشد، آورده است: متاسفانه واقعیت این است که عدم توجه به شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی بانوان سبب شده، تا هم اصل الهی عدالت هم در مورد "جنسی از انسان" خدشهدار شود و هم با زیرپا گذاشته شدن این اصل، اجتماع در مسیر تکاملی خود از این موهبت و سرمایه ازلی بهره‌برداری حداکثری نکند.

وی ادامه داده است: واقعیت این است که این بی‌عدالتی چه در دوران پیش از اسلام و حتی در عصر مدرنیته تداوم داشته و ریشه آن بیش از هر چیز به تفکر جاهلیت باز می‌گردد که هیچ حقی از جمله حقوق مالکانه و حتی حق حیات برای بانوان قایل نبود. تفکری که صورت خشن و به عبارتی سیرت آن را در دوران پیش از اسلام و در زنده به گور کردن دختران نمایان شده است.

مهآبادی با بیان اینکه با آمدن اسلام، کلام وحی، مفهوم و معنی زن را در جامعه تبیین کرد و به عبارتی مفهوم، ابعاد وجودی و شخصیت زن از نظر تنها آفریننده زن و مرد و حق و عدالت مطلق، تعریف و تبیین شد، ادامه داده است: حضرت حق و شارع مقدس اسلام فرمودند زن انسان است. مشابه مرد است با همان حقوق تعریف شده برای مرد. هم مالک است و هم وارث. این تعابیر عجیب در عهد خداوندگان جاهلیت، کوچکترین تعابیری بود که اسلام از مفهوم زن داشت و تعابیر اصلی اسلام، زن را آفریننده شکلی انسان، حافظ انسان، پرورش دهنده انسان و بستر عروج انسان به آسمان معرفت و کمال معرفی کرد.

رئیس هیأت مدیره شرکت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه در گذر زمان و در عصر کنونی یعنی عصر جاهلیت مدرن، چه در کشورهای غربی و شرقی و متأسفانه چه در کشورهای به اصطلاح اسلامی، بار دیگر و البته به شکلی جدید و مزورانه، باز هم زنان از حقوق انسانى و اجتماعی‌شان محروم شدند، بیان کرده است: در این دوره انواع موانع برای گام برداشتن زنان در مسیر تعالی مادی و غیرمادی ایجاد شد. از خانهنشینی اجباری گرفته تا نفی حقوق اقتصادی، تصدی مشاغل اجتماعی و حتی فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی، همه و همه با انواع توجیهات، به عنوان موانعی برای پیشرفت بانوان بنا شد.

وی با بیان اینکه برخی تفکرات سبب شدند که زن با بدترین شکل ممکن روانه اجتماع شود و با قرار دادن بانوان در کسوت‌های مختلف و نامتناسب، زن نقش‌افرین جامعه را معرفی کردند، ادامه داده است: تفکری که غایت آن به جدایی زن از خانواده و جدایی نگین از انگشتر خانواده یا روح از کالبد خانواده انجامید و لذا بیراه نیست اگر این تفکر را عامل اصلی و شاید به تعبیر بهتر، تنها عامل از هم پاشیدگی نظام خانواده در غرب دانست که متاسفانه آتش آن دامان شرق را هم گرفته است.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه وقوع رویداد مقدس انقلاب اسلامی ایران و بازآفرینی نقش زن در جامعه توسط امام راحل بر اساس مبانی اسلام ناب، در اواخر هزاره دوم، اسلام مجدداً به جنگ تفکر جاهلیت و ویرایش مدرن آن رفت، آورده است: در همین دوره سید قوم و امام راحل ما (ره)، موقعیت تاریخی زنان و جایگاه ایشان از نظر اسلام را اینچنین توصیف فرموده‌اند: «زن در دو دوره مظلوم بوده است؛ یکی در دوره جاهلیت. دورۀ جهالت پیش از پیدایش اسلام. زمانی که با زنان مانند حیوان و یا حتی بدتر از آن رفتار میکردند، این اسلام بود که زنان را از این لجنزار تاریخی بیرون آورد. اما دومین دوره در عصر ما بود که تحت عنوان آزادی به گونه ای ناعادلانه با آنان رفتار کردند و ارزش و منزلت روحی و حرمت وی را تنزل دادند.»

وی افزوده است: در جای دیگری هم می‌فرمایند: «اسلام می‌خواهد که زن و مرد رشد پیدا کنند و پیشرفت کنند. اسلام زن را از آنچه که در زمان جاهلیت بود، (نادانی، در زمان پیش از اسلام) رهانید. اسلام به زن تا آن اندازه خدمت کرده است که خدا عالم است که نسبت به مرد اینقدر خدمت نکرده است.»

مهآبادی با تاکید بر اینکه بر اساس این تفکر اسلام ناب بود که نقش‌بازی واقعی و مقدس زنان در جامعه ایرانی شتابی قابل ملاحظه یافت، ادامه داده است: اعطای حق انتخاب به زنان برای تعیین نقش خود در جامعه، یکی از اتفاقات مهم این دوران بود. حقی که بر اساس آن زن آزادانه، خانه، کارگاه، اداره، درمانگاه، بیمارستان و امثالهم را انتخاب کرد. حضور زنان در دانشگاه‌ها و در مقاطع و مدارج مختلف تحصیلی از جمله تحصیلات تکمیلی به طور چشمگیری افزایش یافت. این اتفاق در خانواده خود حضرت امام(ره) هم اتفاق افتاد.  

وی ادامه داده است: شاید برای شما مخاطبان محترم جالب باشد که بدانید؛ مجله زن روز در سال 1376 وقتی از خانم اشراقی سؤال می‌کند که آیا تحصیلات عالیۀ زنان در خانواده‌شان به خاطر دیدگاه امام بود، ایشان در پاسخ به "زن روز" میفرمایند: «این سؤال شما با خانوادههایی مناسبت دارد که بین پسر و دختر تفاوت قائل میشوند.» در هر حال، در خانوادۀ ایشان، این موضوع هرگز مورد بحث نبود. برای اینکه کارها را بر اساس دختر و پسر بودن تقسیم نمیکردند و وظایف و مسئولیتها براساس تواناییهای افراد انجام میشد. البته در نظر حضرت امام (ره)، نقش زن به عنوان همسر و مادر نیز از اهمیت والایی برخوردار است.به طوری که در این رابطه می‌فرمایند: «زنی که کودکی را می پروراند، بزرگترین مسئولیت و شریفترین شغل را دارد. حرفۀ مادری شرافتمندانه ترین کار روی زمین می باشد زیرا به معنای پروراندن یک کودک و تحویل یک بشر به جامعه است.»

وی ادامه داده است: به هر حال در این رهگذر زنان فرصت اعتراض، انتقاد و تلاش برای ارتقای جایگاه خود در جامعه را هم یافتند. انقلاب اسلامی، برای زنان فرصتی فراهم کرد تا توانایی‌های و مطالبه‌گری برای نقشآفرینی در جامعه و حاکمیت شایسته سالاری به جای مرد سالاری را بروز دهند. دورانی که زنان از حق رأی دادن عبور کرده و به حق رأی گرفتن و رقابت با مردان رشد کرده و زنان نماینده، زنان کارآفرین، زنان مدیر، زنان کارگزار و زنان سیاستمدار و به عبارتی زنان قدرتمند در جامعه ظهور کردند. زنان قدرتمند برای تقویت مطالبه‌گری و احقاق بیشتر حقوق خود و افزایش سهم خود در اداره کشور به تشکیل انجمن‌ها، جامعه‌ها، احزاب، فراکسیون‌ها و انواع تشکل‌های اجتماعی روی آوردند.

مهآبادی افزوده است: این تحولات در آخرین فاز خود به جایی رسیده که افزایش نقش زنان در اداره کشور به مقررات تبدیل شده و دولت و رئیس جمهور محترم، دستوراتی را برای تحقق آن صادر کرده‌اند. مقررات و دستوراتی که همه دولتمردان برای تحقق آن باید عزم خود را جدی کنند. البته و متاسفانه علیرغم این تحولات، هنوز هم عده‌ای مخالف این روند هستند. هنوز هم افکار پنهانی در پشت انواع نقاب‌ها برای عدم تحقق این هدف در حال تلاشند. صورتک‌هایی که اگر آنها را کنار بزنیم؛ تفکر زن‌ستیزانه پنهان در پشت آنها نمایان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ورای شعارها، باید پذیرفت که تفکر زنستیزی در جامعه ما، تفکری برخواسته از همان تفکر جاهلیت است، بیان کرده است: تفکری که اسلام و پیامبر اکرم (ص) اولین ستیزگر با آن بود و بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران نیز ستیزگر با آن در عصر حاضر بوده و هستند. البته در پس تفکر زنستیزی، مشابه هر تفکر افراطی دیگر یک دیکتاتور کوچک پنهان است که فقط مترصد تحقق امیال خود است.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در بخش دوم پیام خود به موضوع توسعه حضور زنان در مناصب مدیریتی اشاره کرده و آورده است: باید این واقعیت را در نظر داشت که تحقق این هدف، با شعار و فشار ممکن نیست. بلکه باید برای یافتن مسیری مطمئن تلاش کرد. فارغ از هر حساسیت و افراط و تفریط باید بپذیریم که تحولات پیش‌گفته در عرایض بنده که زنان را از خانه‌داری به ظهور در کسوت‌های مهم کارگزاری و اداره کشور رساند؛ محصول یک مدل هرچند نانوشته است.

وی افزوده است: به نظر حقیر، تحقق این هدف و پایداری و استمرار دستاوردهای آن، فقط در طی مسیری محقق می‌شود که بر اساس شایستگی‌ها و اجرای الگوی شایسته‌سالاری، تعریف و طراحی شده باشد. کاری که ما در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حال انجام دادن آن هستیم.

مهآبادی ادامه داده است: بنده در مقام شخصی که اولین گام بلند را برای تحقق این هدف، حتی پیش از ابلاغیههای رسمی دولت محترم را برداشت و با انتخاب یکی از بانوان شایسته جهت قرارگرفتن در عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری بزرگترین، مهمترین، حساس‌ترین، تخصصی‌ترین و پیچیده‌ترین شرکت کشور اولین سدشکنی در صنعت هوانوردی و وزارت راه‌وشهرسازی در دولت تدبیر و امید را کرد؛ عرض می‌کنم که استمرار و تسریع و پایداری این حرکت مستلزم یک تلاش مشترک و جدی هر دو طرف است و سهم ما به عنوان مدیر یا دولتمرد، جدی بودن برای تحقق این هدف و انجام مجموعه اقدامات اعتمادساز برای اجرای عدالت در بکارگماری‌ها است.

وی در بیان مصادیق برای روشنتر شدن بحث آورده است: سالها است که در کشورمان شعار کادرسازی و همتاپروری و شعار شایسته‌سالاری داده می‌شود. سال‌هایی که توجهی به توسعه و بانوان و سرمایه‌گذاری روی آنها نداشته، مقررات جدید هم ابلاغ نشده و مردان برای استفاده از فرصت‌های مدیریتی بی‌رقیب بودند. آیا این خواسته و هدف محقق شد؟ متاسفانه نشد، اصلاً هم نشد. تقاضا دارم، به اتفاق هم مداقه کنیم که چرا نشد؟ چرا نمی‌شود؟ چرا این مسئله در حد شعار یا آرمان باقی مانده؟

مه آبادی بیان کرده است: ما در شرکت، این شکست و ناموفقیت‌ها را تحلیل و آسیب‌شناسی کردهایم. ما برای تحقق این رویای بزرگ، عزم خود را جدی کردیم و سرانجام طرحی نو درانداختیم که کشور و نظام مدیریتی آن از ما الگو گرفت. مسئله را باز می‌کنم. ما نگران آینده شرکت بودیم. نگران از اتفاقاتی که برای شرکت و همکارانمان می‌تواند در آینده بیافتد. وفاداری ما اقتضا می‌کرد تا از عدم وقوع اتفاقات بد یا به عبارتی حاکمیت ناشایستگان و به عکس از حاکمیت شایستگان اطمینان یابیم. مسئله‌ای که من آن را حداقل وفاداری نسبت به نظام و شرکت متبوع می‌دانم.

وی ضمن بیان اینکه هدف ما حاکمیت شایستگان در مناصب مدیریت شرکت بود. کار را از مناصب مدیریت فرودگاهی شروع کردیم، ادامه داده است: ما برای ساختن آینده شرکت و اطمینان از اداره درست و پایدار آن، طرحی را تحت عنوان تربیت نسل جدید مدیران آینده فرودگاهی در تراز جهانی یا اینگام را طراحی کردیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه در این مسیر پس از بحث و بررسی زیاد؛ ما دریافتیم که وظیفه‌مان چند چیز است، توضیح داده است: تدوین مدل شایستگی؛ مدلی که به ما بگوید مدیران آینده باید چه شایستگی‌هایی را باید داشته باشند تا بتوانند فرودگاه‌های کشور را به صورت حرفه‌ای و در طراز جهانی اداره کنند. برداشتن تمام موانع و ایجاد فرصت برابر برای همه کارکنان فارغ از جنسیت و واحد خدمتی جهت ارائه خود و شرکت در طرح، دومین وظیفه ما بود. وظیفه سوم خود را نیز ایجاد زمینه لازم برای شناسایی و گزینش عادلانه شایستگان و جلوگیری از تأثیر هرگونه بزه اداری از جمله اعمال نفوذ و پارتی‌بازی در فرایندها تعریف کردیم و سرانجام، آماده نمودن زمینه‌های و مقدمات لازم برای آموزش منتخبان شایسته و کسب مهارت‌های لازم توسط آنها در این مسیر وظیفه چهارمی بود که برای خود تعریف کردیم.

وی ادامه داده است: فرض فرمایید که ما در همین مرحله دنبال این هم بوده‌ایم تا که 10 یا 20 یا 30% مشاغل مدیریت فرودگاه‌ها به بانوان تعلق گیرد؛ ما کارها را مرحله به مرحله و در طول حدود دو سال و نیم جلو بردیم. اما در مسیر اجرا، واقعیت‌های تلخی برایمان پدیدارشد که یکی از آن موارد، به موضوع جلسه مربوط است.

وی به صورت آماری آورده است: 

طبق آمار، تعداد بانوان شرکت 857 نفر از کل 5970 نفر یعنی 14% است.

تعداد نفرات حائز شرایط در طرح اینگام: 92 نفر از مجموع 857 نفر کل کارکنان زن شرکت یعنی 11%

تعداد بانوان شرکتکننده آزمون اولیه 73 نفر از تعداد 716 نفر کل شرکتکنندگان یعنی حدود 10%

تعداد بانوان منتخب در 300 نفر پذیرفته شده در آزمون 18 نفر یا 6%

تعداد بانوان منتخب در 79 نفر پذیرفته شده نهایی: 2 نفر یا 2/. %

تعداد بانوانی که آمادگی خود را برای حضور در دوره اعلام نمودند: 0 نفر

اما متاسفانه محدودیت‌هایی که خود شایستگان برای خویش وضع کردند؛ سبب شد تا هیچ بانویی در جمع این منتخبان نهایی برای اعزام قرار نگیرد. این یک واقعیت است که اخیراً ما به آن رسیدیم. واقعیتی بسیار تلخ.

وی با بیان اینکه اجازه دهید از آن به راحتی نگذریم، ادامه داده است: سؤالی از محضرتان دارم: اگر بیاییم و فقط شعار بدهیم که 10 یا 20 یا 30% مشاغل مدیریت فرودگاه‌ها به بانوان تعلق گیرد؛ همه هم اراده و همراهی کنند؛ این هدف و این شعارها، تحقق یافتنی است؟ آیا می‌شود مدیران شرکت را متهم نمود که برای اجرای اهداف دولت و اجرای مقررات کوتاهی کرده‌اند؟ پس باید اندیشه کرد. باید طرحی نو درانداخت و باید برای ساختن آینده بر اساس هر ایده‌ و خواسته‌ای پسندیده، سناریوهای تحققپذیر طراحی کرد. باید بپذیریم که برای سالاری زنان شایسته، باید مدل شایستگی مناسب طراحی کرد. باید شایستگان را شناخت. باید شایستگی‌ها را تا رسیدن به شایستگی‌های استاندارد و تعریف شده، ارتقا داد. در این صورت گزینش و بکارگماری بانوان شایسته نه تنها شدنی است؛ بلکه سهل‌الوصول بوده و می‌توان برای استمرار آن هم یک جریان‌سازی قوی و قابل دفاع و گریز ناپذیر کرد.

رحمتاله مهآبادی بیان کرده است: در پایان هم باید این نکته راه از یاد نبریم که در نگاه اسلامی و انقلابی که هدف آن موفقیت زنان در ابعاد مختلف است؛ حضور زنان در پست‌ها و مسئولیتها و مدیریت کشور شرط لازم و کافی برای تحقق این هدف نیست. بلکه در کنار توجه به امر وسعت بخشیدن به فعالیتهای زنان و نقش‌آفرینی بیشتر ایشان در اداره کشور، نباید از حمایت زنان برای ایفای نقش مهم و غیرقابل جایگزین ایشان در امور خانواده از جمله تربیت فرزندان و همسرداری که می‌تواند به طور توامان، پیشرفت مادی و معنوی زنان و جامعه را مهیا سازد؛ غافل شد. آنچه عرض شد؛ نظر بنده به عنوان فردی است که توانایی و شایستگی بانوان را باور دارد. شما در اینگونه جلسات اندیشه فرموده و به ما بفرمایید؛ بهترین راه کدام است.

گفتنی است این همایش با حضور معصومه ابراهیمی، عضو هیأت مدیره، راهبر امور حقوقی و مشاور مديرعامل در امور زنان و خانواده شرکت، علی قاسم زاده، مدیرکل فرودگاه های استان کرمان، فاطمه سادات حسینی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان و تعدادی از مسئولان استانی و مشاوران امور بانوان و خانواده فرودگاه های کشور در، 14 آذر در فرودگاه کرمان برگزار شد.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری