خبر خبر

برنامه ريزي براي نصب 10 سامانه ADS-B در سايت هاي فرودگاهي/ ايمني و استفاده بهينه از فضا با پياده سازي سامانه نظارتي وابسته
رييس اداره مهندسي تجهيزات راداري و اتوماسيون هوانوردي از برنامه ريزي براي نصب 10 سامانه ADS-B در سايت هاي راداري فرودگاه ها براي کنترل و هدايت آسان تر هواپيماها خبر داد.

محسن ناصري در گفت و گو با روابط عمومي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با اعلام اين خبر عنوان كرد: این 10 دستگاه علاوه بر اینکهBACKUP سیستم اتوماسیون پیش بینی شده اند، در آینده می توانند کشور ما را با اهداف ASBU همسو کنند. اخيرا سامانه نظارتي وابسته (ADS-B) را در مركز كنترل فضاي كشور نصب كرده ايم كه به زودي به يكي از سايت هاي راداري منتقل خواهد شد. اين سامانه كه به كنترلرها در كنترل و هدايت آسان تر هواپيماها كمك مي كند در آينده نزديك و پس از نوسازي اتوماسيون مركز كنترل فضاي كشور به بهره برداري خواهد رسيد.

رييس اداره مهندسي تجهيزات راداري و اتوماسيون هوانوردي درباره آینده سیستم ADS-B توضيح داد: ترافیک هوایی با سرعت زیادی در حال افزایش است و تا سال 2020 تعداد مسافرانی که از فضای خاورمیانه عبور می کنند، دو برابر خواهد شد. افزایش تعداد مسافر به معنی افزایش تعداد هواپیما، نیروی کار و نيز درآمد و سودآوری ناخالص ملی است و رشد سهم بخش حمل و نقل هوایی در تولید ناخالص ملی خاورمیانه با یک افزایش باور نکردنی از 19 درصد به 32 درصد در سال 2020 پیش بینی می شود.

وي با بيان اينكه كشورهاي عضو ایکائو خصوصا کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی بايد سیاست گذاری و تمهیدات خاصی را تا پایان سال 2028 براي برخوردار شدن از فناوری های نوین ADS-B (سامانه نظارتي وابسته) انجام دهند، درباره مزایای پیاده سازی اين سامانه گفت: از جمله اين مزايا مي توان به افزايش ايمني با كاهش تعداد حوادث بزرگ و بالارفتن قابل توجه تراكم ترافيك هوايي با كاهش حداقل جدایی NM 3 یا 5NM  و استفاده بهینه از فضا(با کاهش تاثیر محدودیت دید در انجام پروازها بويژه VFR، امکان نظارت بر حرکت هواپیماها و وسایل نقلیه در سطح فرودگاه، کاهش موارد ورود غیر مجاز به باند، تسهیل در انجام فعالیت های Search and rescue، فراهم کردن امکان دنبال کردن جریان پرواز توسط شرکت های هواپیمایی، تسهیل در انجام Visual Approach، انجام تقرب و فرود در باندهای موازی و امکان برقراری پروازهای ایده آل Free Flight در ارتفاعات بالا) اشاره كرد. نگهداری آسان و هزینه کم نگهداری نسبت به رادار، قدرت فرستندگی کم، کاهش فضای سایت، ساختمان و تاسیسات و عدم وجود بخش چرخان در بخش آنتن از ديگر مزاياي اين سيستم است.

 

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری