خبر خبر

گفت و گوي خواندني با مديرکل فرودگاههاي استان سيستان و بلوچستان در سي و نهمين برنامه مهمان هفته
توجه بيشتر به کارکنان فرودگاه هاي مناطق کم برخوردار در کنار کسب حداکثر نمره ASQ
سي و نهمين برنامه مهمان هفته به ميزباني اداره کل فرودگاههاي استان سيستان و بلوچستان انجام شد، جايي که حسن اعرابي مقدم به عنوان مهمان سي و نهم به سوالات کارشناس- مجري برنامه پاسخ داد. مهمان سي و نهم علاوه بر تاکيد فراوان بر ضرورت افزايش کيفيت خدمات فرودگاهي، از ضرورت توجه بيشتر به کارکنان فرودگاه هاي مناطق کم برخوردار سخن گفت، موضوعي که هرگز نمي توان از آن به سادگي گذشت.

به گزارش روابط عمومي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران، اعرابي مقدم كه حدود شش سال است سكان هدايت اين اداره كل را در دست دارد، در اين برنامه از پروژه هاي در دست اجرا سخن گفت تا چالش هاي پيش روي فرودگاه زاهدان و تدابير در نظر گرفته شده براي ترغيب هرچه بيشتر كاركنان اين اداره كل براي ماندگاري در اين اداره كل.

با هم متن كامل گفت و گوي كارشناس- مجري اين برنامه را با سي و نهمين مهمان هفته مي خواهيم:

قدري درباره خودتان صحبت كنيد كه از چه سالي وارد صنعت فرودگاهي شديد و چه مراتبي را طي كرده ايد؟

من كارشناس كامپيوتر و داراي يك دختر و يك پسر هستم. سال 62 با آزمون وارد شركت فرودگاه ها شدم و 10 تا 11 سال نيز در فرودگاه مشهد كار مي كردم كه آخرين سمت من در آنجا سركشيك الكترونيك بود. سپس وارد فرودگاه زاهدان شدم كه ابتدا مسئول الكترونيك شدم و بعد معاون عملياتي. تاكنون هم شش سال مديركل فرودگاه هاي استان سيستان و بلوچستان هستم.

وضعيت فرودگاه هاي استان را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

فرودگاه هاي استان سيستان و بلوچستان با تلاش همكاران وضعيت خوبي دارند؛ به ويژه فرودگاه زاهدان كه مركزيت دارد و اعتبار بيشتري به آن اختصاص مي يابد، در حوزه زيرساخت رشد خوبي داشته است و اميدواريم با برنامه هاي پيش رو، در يكي دو سال آتي وضعيت بهتري نيز پيدا كند.

اكنون چند پرواز و به چه مقاصدي داريد و آيا برنامه اي براي افزايش پرواز داريد؟

در هفته 84 پرواز به هشت مقصد داخلي شامل تهران، مشهد، شيراز، چابهار، گرگان، اصفهان و كرمان داريم كه بيشترين پرواز به تهران و سپس شيراز اختصاص دارد. تمام مقاصد نيز به صرفه هستند. براي افزايش پروازها نيز درنظر داريم تا فرودگاه زاهدان "بيس" هواپيمايي زاگرس باشد و هواپيماي اين ايرلاين شب در زاهدان بماند و صبح اول وقت از زاهدان پرواز كند. همچنين در حال پيگيري پروازهاي خارجي به افغانستان و پاكستان هستيم.

به تازگي وزير راه و شهرسازي در هم انديشي مديران ستادي و فرودگاهي كشور بر ارتقاي خدمت رساني به مسافران تاكيد كرد و گفت كه فلسفه وجود ما خدمت به مردم است، در راستاي افزايش كيفيت خدمات ارائه شده به مسافران هوايي چه اقداماتي انجام داده ايد؟

افزايش كيفيت خدمات فرودگاهي به مسافران هوايي، يكي از اهداف اصلي ما و ديگري افزايش پروازهاي امن است. فرودگاه زاهدان از پنج نمره بازرسان طرح ASQ نمره 3.5  را گرفته است و ما به دنبال افزايش كيفيت خدمات براي كسب حداكثر نمره هستيم. براي برقراري پروازهاي امن نيز امسال باند دوم فرودگاه زاهدان به بهره برداري مي رسانيم. همچنين باند و سط,ح پروازي نيز امن هستند و گواهينامه ايزو 9001 را دريافت كرده ايم. نوسازي و بهسازي همراه با گسترش ترمينال فعلي فرودگاه زاهدان، از جمله طرح هاي آينده ما است و شايد ترمينال جديد ساخته شود.

آيا سيستمي براي سنجش رضايت مسافران داريد؟

نظرسنجي از طريق ASQ و هر شش ماه براي نظارت و نظرسنجي دعوت مي شوند. در اين راستا، به رفتار خوب مديران ترمينال و نيز نظافت سالن و ترمينال توجه خاص مي شود و تلاش داريم وضعيت را بهبود بخشيم. ما خودمان از نمايندگان ASQ  دعوت كرده ايم كه از فرودگاه هاي ما به طور مستمر بازديد كنند و البته هنوز تا دريافت نمره پنج و ايده آل فاصله داريم.

يكي از اقدامات خوب و ابتكاري شما، نصب صندوق امانات الكترونيكي رايگان بوده است. اين فكر از كجا به ذهنتان رسيد؟

اين يك طرح ابتكاري بر اساس ايده يك فرودگاه خارجي بود. البته فضاي ترمينال ما محدود است و قدري در اين باره مشكل داريم.

به طرح ساخت ترمينال اشاره كرديد كه توسعه مي يابد يا ترمينال جديدي ساخته مي شود. چگونه مي توان طرحي را بدون آزمون و خطا اجرا كرد؟

ما پيشنهاد افزايش فضاي ترمينال را مطرح كرده ايم و اداره كل عمران و بهسازي فرودگاه ها، نقشه را گرفته است و در حال بررسي به صرفه بودن ساخت ترمينال جديد يا افزايش ترمينال فعلي است. در اين راستا مطالعات ساخت ترمينال 7000 مترمربعی نيز انجام شده است.

درباره سطح درآمدزايي فرودگاه هاي استان صحبت كنيد.

با توجه به فضاي محدود ترمينال نمي توانيم غرفه هاي فروش را افزايش دهيم و لذا درآمدزايي غيرهوانوردي ما متوقف شده است. البته طرحي براي تابلوهاي تبليغاتي داريم و اميدوارم بتوانيم با افزايش تبليغات به سطحي برسيم كه درآمد و هزينه ما همسطح شود. از سوي ديگر، اگر پروازها افزايش يابد، درآمد هوانوردي فرودگاه زاهدان افزايش مي يابد كه بخشي از اين موضوع به ما و بخشي به ناوگان بستگي دارد و اگر ناوگان شركت هاي هواپيمايي افزايش يابد، نرخ بليت كاهش پيدا مي كند.

در اين زمينه تا چه اندازه از نگاه علمي بهره مي بريد؟

ما اداره بازرگاني داريم و بخشي از زمين هاي خارج شده از فرودگاه را به درآمدزايي اختصاص داده ايم كه اميدوارم با جذب سرمايه گذار در آن زمين ها بتوانيم هتل، مجموعه ورزشي و مراكز خدماتي را بسازيم.

شما شش سال است كه سكان مديريت فرودگاه هاي سيستان و بلوچستان را در دست داريد. از نگاه شما، درد اصلي فرودگاه هاي شما چيست؟

چالش هاي پيش روي فرودگاه هاي استان در سه حوزه بازرگاني، پرسنلي و عملياتي است و البته ما براي تمام آنها برنامه داريم. براي وصول مطالعات، درآمد هوانوردي با مشكل مواجه هستيم. از سوي ديگر، ماندگاري پرسنل حتي كاركنان بومي در فرودگاه هاي استان زياد نيست و در حوزه عملياتي نيز متاسفانه با اينكه از 700 هكتار مساحت فرودگاه زاهدان 100 هكتار به نظاميان اختصاص يافته است، درخواست استقرار در فضاي بيشتري را دارند.

در حوزه مستندسازي اراضي چه كارهايي را انجام داده ايد؟

مستندسازي و دريافت سند تمام فرودگاه ها انجام شده است. البته مستندسازي بخشي از فضاهاي درون فرودگاه هاي زاهدان و زابل باقي مانده است.

درباره وضعيت فرودگاه زابل صحبت كنيد.

اين فرودگاه وضعيت مناسبي دارد و درحال بهسازي آن نيز هستيم.

آيا اقداماتي براي عدم تمركز اعتبارات در مركز استان انجام داده ايد؟

طبيعي است كه به فرودگاه زاهدان كه داراي پرواز و مسافر بيشتري است، اعتبار بالاتري اختصاص يابد ولي ما فرودگاه هاي ديگر را نيز فراموش نكرده ايم. به عنوان مثال، ترمينال 2500 مترمربعی با 10 هزار مترمربع محوطه سازي را براي فرودگاه ايرانشهر ساخته ايم كه به تازگي توسط معاون اول رييس جمهور افتتاح شد و  به زودي ساختمان تاسيسات آن نيز به بهره برداري مي رسد.

براي اينكه كاركنان رغبت بيشتري به ماندگاري در فرودگاه هاي استان داشته باشند، چه اقداماتي كرده ايد؟

ما 73 خانه سازماني داريم و تمام كاركنان غيربومي در خانه سازماني سكونت دارند. همچنين درخواست هاي زيادي را به ستاد منعكس كرده ايم تا اعتبار خاصي را براي كاركنان فرودگاه هاي استان هاي كم برخوردار و اقماري در نظر بگيرند.

درباره نحوه تعامل و ارتباط خود با مقامات استاني صحبت كنيد.

ارتباط خوبي داريم و تمام مقامات استاني از ما حمايت مي كنند به طوري كه بودجه ساخت اعتبار صندوق امانات رايگان را از منابع استاني جذب كرده ايم.

چه شد كه در فرودگاه زاهدان زمين تنيس را ايجاد كرديد؟

سال 81 به پيشنهاد من اين زمين ساخته شد و اكنون به تمام همكاران خدمات مي دهد. همچنين در حال ساخت يك سوله ورزشي چندمنظوره در فرودگاه زاهدان هستيم و به ورزش كاركنان توجه ويژه اي داريم.

پس از شش سال كه مديريت فرودگاه هاي استان را داشته ايد، آيا افسوسي در ذهن داريد، مبني بر اين كه اي كاش كاري را كه صلاح بود، در فرودگاه انجام مي دادم؟

نه؛ چنين افسوسي نمي خورم. تمام تلاش من و همه همكارانم اين است كه كارها را خوب انجام دهيم و خوشبختانه تغييرات اساسي نيز در فرودگاه ها رخ داده است.

اگر به جاي مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران بوديد، براي فرودگاه هاي استاني به ويژه سيستان و بلوچستان چه اقداماتي را انجام مي داديد؟

به كاركنان فرودگاه هاي مناطق كم برخوردار بيشتر توجه مي كردم و به آنها امكانات بيشتري را اختصاص مي دادم.

آيا به برابري جنسيتي در اختصاص پست هاي مديريتي به همكاران خانم و آقا اعتقاد داريد؟

بله؛ البته بيشتر همكاران خانم فرودگاه هاي استان، نيروي قرارداد مشخص هستند و سابقه خدمت زيادي ندارند. در عين حال، همچنين در صورت احراز شايستگي، به اين نيروها سمت مديريتي داده خواهد شد و ما از اين موضوع استقبال مي كنيم.

نظر خودتان را درباره برنامه مهمان هفته بيان كنيد.

برنامه اي خوب و عالي كه توانسته است به خوبي هم در ستاد و هم در استان ها، نقش خودش را ايفا كند.

 

-------------------------------------
نظرات
نوروزي() :
عرض خسته نباشيد و خداقوت به جناب اعرابي مقدم و مديران سخت کوش ، شريف و با اخلاق
مهرداد سليم پور() :
درود بر افرادي که طرح ASQ را براي اولين بار در اداره تسهيلات فرودگاهي شرکت با هدف نظارت مستمر بر فرودگاهها و بالابردن کيفيت خدمات رساني به مسافران با توجه به موضوع انکس 9 ايکائو و بر اساس ACI ASQ بنيانگذاري کردند و البته افرادي که بعدا در واحدي مجزا که علاوه بر استقبال فرودگاهها تقدير وزير سابق و فعلي راه و شهرسازي و تعالي شرکت را نيز به همراه داشت.
درود بر همه ايده پردازان و مهندسان واقعي شرکت.
رضا() :
با سلام
مديريت در فرودگاهي که هم از لحاظ منابع مالي و انساني و هم از لحاظ اقليم جغرافيايي با محدوديت مواجه است به مراتب سخت تر و دشوار تر و سزاوار تقدير است

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری