خبر خبر

تبيين خداشناسي بر اساس خلقت انسان در محفل انس با قرآن کريم
شصت و يکمين محفل انس با قرآن کريم مديران ستادي شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران با تفسير آيه هاي 28 و 29 سوره بقره مبني بر معرفي فاسقان و تبيين دلايل خسران آنها و نيز توجه دادن خداوند به آفرينش انسان ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران، شصت و يكمين محفل انس با قرآن كريم مديران ستادي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران امروز، سه شنبه دوم بهمن، با سخنان مشاور مديرعامل و رييس ستاد اقامه نماز این شركت برگزار شد.

عباسي در اين جلسه با اشاره به آيه «الذين ينقضون عهد الله من بعد ميثاقه و يقطعون ما امر الله به ان يوصل و يفسدون في الارض اولئك هم الخاسرون» گفت: اين آيه هشدار به علماي مذهبي است كه تمام فرمان ها و معارف الهي را موظفند براي مردم بيان كنند و واضح توضيح دهند. در سوره اعراف آيه 172 نيز خداوند از بني آدم پيمان گرفت و ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم؟ رعايت عهد و پیمان بسيار مهم است و در اسلام نيز وفاي به عهد واجب است، چنانچه رسول خدا فرموده « لا دين لمن لا عهد له » آنكس كه پايبند به تعهدهاي خود نيست از دين كامل برخوردار نيست.

وي افزود: وفاي به عهد كمالي است كه خداوند خود را به آن ستوده است و در آيه 11 سوره توبه اشاره شده « و من اوفي بعهده من الله كيست كه بهتر از خدا به پيمانش وفا كند؟» وفاي به عهد حتي نسبت به مشركان لازم است و در آيه چهار سوره توبه آمده « فاتموا اليهم عهدهم الي مدتهم تا پايان مدت قرارداد به پيماني كه با مشركان بسته ايد وفا كنيد».

عباسي گفت: عهد دو گونه است، يكي عهد و پيماني كه مردم با يكديگر مي بندند و بايد به آن وفادار باشند و ديگري عهد و پيماني كه خداوند براي رهبري يك جامعه بر عهده پيامبر(ص) يا امام(ع) قرار مي دهد كه اين عهد، مقام الهي است (لا ينال عهدي الظالمين) بخشي از پيمان هاي الهي همان پيمان هاي فطري است كه خدا در نهاد همه افراد بشر قرار داده است، چنانكه امام علي(ع) در خطبه نهج البلاغه فلسفه نبوت را شكوفا كردن پيمان فطري مي داند و از روايات استفاده مي شود كه نماز، عهد خداوند است.

مشاور مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران افزود: آيه«كيف تكفرون بالله و كنتم امواتا فاحياكم ثم يميتكم ثم يحييكم ثم اليه ترجعون» بيان مي كند كه چگونه به خداوند كافر مي شويد در حاليكه شما اجسام بي روح و مردگاني بوديد كه او شما را زنده كرد سپس شما را مي ميراند و بار ديگر شما را زنده مي كند سپس به سوي او بازگردانده مي شويد؟ بهترين راه خداشناسي تفكر در آفرينش خود انسان و جهان است و خداوند در آيه 21 سوره ذاريات اشاره كرده كه «و في انفسكم افلا تبصرون و در وجود خودتان نيز نشانه هايي است آيا نمي بينيد؟» و آيه 191 سوره آل عمران نيز درباره تفكر در خلقت انسان است « الذين يذكرون الله قياما و قعودا و علي جنوبهم و يفكرون في خلق السموات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانك فقنا عذاب النار» كه اين آيه خود انسان را به عنوان يك آفريده و مخلوق، برهان قاطعي براي اثبات خدا مي داند. در واقع كسي كه سير آفرينش خود را از ابتدا تا انتها مطالعه كند قطعا به خدا ايمان مي آورد و موضوع معاد برايش روشن مي شود. خدا براي اثبات خودش از جايي شروع مي كند كه براي احدي جاي انكار نمي گذارد و آن،‌ موضوع اعطاي حيات است، يعني به انسان بي جان حيات داده و سپس موضوع مرگ را بيان مي كند كه جاي هيچ غفلتي را نمي گذارد(تفكر در حيات و مرگ).

وي گفت: امواتا جمع ميت است و ميت يعني مرده اي كه زنده بوده و در اصل كسي كه زنده بوده و بعدا مي ميرد، يعني انسان قبل از آنكه به دنيا بيايد چون بي روح و جان بوده است از كلمه اموات استفاده شده است، چون بعدا به جسم انسان روح دميده مي شود، بنابراين به هر جامدي كه آثار حيات و زندگي را مي پذيرد و بعد از دست مي دهد اموات و ميت گفته مي شود، مانند زمين كه با آب زنده مي شود و در تعبيرهاي قرآن نيز داريم «فاحيا به الارض بعد موتها».

عباسي افزود: فاحياكم يعني شما را زنده كرد و حيات داد ثم يميتكم پس شما را مي ميراند. ثم يعني پس كه به فاصله زماني دو خير دلالت دارد. ثم بين دو مرحله حيات يافتن در رحم مادر و نيز مرگ آمده است و اشاره به عمر دنيوي انسان دارد. ثم يحييكم يعني پس شما را زنده مي كند كه اشاره به دوران عالم برزخ است كه فاصله بين مرگ و قيامت است، يعني انسان را كه در برزخ جداي از بدن خاكي زندگي مي كرد به همراه بدن جديد در قيامت دوباره زنده مي كند. ثم اليه ترجعون يعني پس به او (خدا) بازگردانده مي شويد.

وي گفت: ترجعون يعني برگزدانده مي شويد، شما را باز مي گردانند و شما از خود اختياري نداريد، يعني به اجبار شما را بازمي گردانند، به عنوان نمونه مي گوييم فلاني را دست بسته به محكمه آوردند كه در اينجا يعني ماموران الهي انسان را به صحنه قيامت مي آورند و به پاي ميزان اعمال مي برند و به اعمال ما رسيدگي مي كنند. ترجعون يعني بازمي گرديد یعني با اراده خودتان بازمي گرديد كه از اين آيه به دست مي آيد انسان از سه مرحله عبور مي كند و در مرحله چهارم باقي و جاويد مي ماند. مرحله يك دوران جنيني است، مرحله دوم زندگي دنيوي كه محل تكليف است، مرحله سوم دوران برزخ است كه شروع زندگي جاويد است و مرحله چهارم بهشت و دوزخ است كه پس از پايان حسابرسي در بهشت يا دوزخ زندگي جاويد و هميشگي ادامه مي يابد. تدبر در اين مسير از انسان بي جان شروع شده و به حيات و مرگ و دوباره به زندگي مجدد (برزخ) و در پايان بازگشت به سوي خدا ادامه مي يابد. حالا با اين وجود آيا جايي براي كفر باقي مي ماند؟

 

 

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری