خبر خبر

فرودگاه‎هاي ايران در چهل سالگي انقلاب:
فرودگاه شيراز؛ دروازه تمدن باستاني ايران
فرودگاه شيراز به عنوان فرودگاهي که در منطقه اي سراسر تاريخي قرار گرفته است جايگاه ويژه‎اي در صنعت گردشگري ايران دارد و نقطه ورود و خروج گردشگران فراواني از سراسر جهان به ايران محسوب مي‎شود.

به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به منظور بیان دستاوردهای ایران در این سالها، روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اقدام به تهیه و انتشار گزارشی از روند توسعه و فعالیت فرودگاههای کشور کرده است. در این بخش اطلاعات مربوط به فرودگاه شیراز و فرودگاههای تحت پوشش اداره کل فرودگاههای استان فارس را میخوانیم.

فرودگاه شیراز در سال 1342 آغاز به کار کرد. این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه بینالمللی، با وسعت 811 هکتار دارای دو باند با طولهای 4332 و 4271 متر و عرض 45 متر است که امکان نشست و برخاست هواپیماهایی پهن پیکر را دارند و از وجود سامانههای کمک ناوبری NDB، DVOR-DME و ILS بهره می‎برد که باعث افزایش ایمنی پروازها در این فرودگاه شده‎اند.

پارکینگ هواپیمای این فرودگاه ظرفیت پذیرش 16 هواپیما را داراست و وجود دو ترمینال و همچنین یک ترمینال خارجی جدید 22000 هزار مترمربعی در دست احداث است.

فرودگاه شیراز در طول سالهای پس از انقلاب شاهد اجرای طرحهای ساخت ابنیه و سامانههای کمک ناوبری زیادی نظیر بهسازي و نوسازي سيستمهاي كمك ناوبري فرودگاه از قبيل DVOR -DME-ILS-NDB، خريد و نصب سامانه راداري PSR/MSSR و سامانه اتوماسيون مربوطه، احداث برج و اپروچ جديد فرودگاه و تجهيز آن به كاملترين تجهيزات و سامانههاي نظارت فرودگاهي، احداث شبكه كامل فيبرنوري و برقراري ساختار پايدار در شبكه ارتباطي فرودگاهي و خارج فرودگاه، نوسازي تجهيزات امنيتي و ايمني فرودگاهي و به‎روزرساني آن در چندين نوبت با جدیدترین و دقيقترين سامانههاي بازرسي فرودگاهي در دنيا، نصب و به‎روزرساني و نوسازي شبكه ارتباطات كلامي فرودگاهي و فضاي كشور و نصب و به‎روزرساني سامانه هواشناسي فرودگاهي در جهت افزايش ضريب ايمني فرودگاهي بوده است.

همچنین انجام تعميرات اساسي كليه سامانههاي الكترونيكي فرودگاهي بدون اتكا به خارج از كشور و در مواردي حتی ساخت تجهيزات هوانوردي و رسیدن به خودكفايي، انجام عمليات وارسي پروازي بدون اتكا به خارج از كشور، توسعه اپرون فرودگاه در سه مرحله و افزايش ظرفيت پاركينگ هواپيما به 16 موقعيت پارك، بهسازي سطوح پروازي، ايجاد شبكه جديد سيستم فاضلاب و ايستگاه پمپاژ فاضلاب، ايجاد شبكه گازرسانی و ايستگاه تقليل فشار گاز در فرودگاه، گسترش شبكه برقرساني و سيستم توزيع آب در سطح فرودگاه، توسعه ترمينال و افزايش مساحت ترمينال، بهسازي ترمينال خارجي فرودگاه شيراز، احداث ترمينال بينالمللي 22000 متري، احداث پاركينگ طبقاتي، توسعه ساختمان آتشنشانی و افزايش خودروهاي عملياتي اطفای حريق، خريد و نصب 13 دستگاه مولد برق اضطراري در فرودگاه و ايستگاههاي ناوبري، توسعه و بهسازي آشيانه تعمير و نگهداري هواپيما و نوسازي ترانسفورماتورهاي توزيع برق به تعداد 20 دستگاه از دیگر فعالیتهای این فرودگاه محسوب میشوند.

لامرد، جهرم، فسا و داراب فرودگاه دیگر تحت پوشش اداره کل فرودگاههای استان فارس هستند. فرودگاه لامرد دارای باندی با طول 3054 متر و عرض 45 متر است و در آن تجهیزات کمک ناوبری  VOR-DME و NDB نصب شده است.

این فرودگاه دو ترمینال قدیمی و یک ترمینال جدید با مساحت 5500 مترمربع و اپرونی به مساحت 14000 مترمربع دارد. پروازهای داخلی این فرودگاه از سال 1363 و پروازهای خارجی آن از سال 1375 آغاز شده است و در طول این سالها فعالیتهای زیادی در آن انجام شده است که میتوان به فنسکشی محیطی و ساخت دیوار حفاظتی و تهیه سند تک برگ اراضی فرودگاه، نصب و نگهداری سیستم روشنایی باند، استقرار تاسیسات سوختگیری به منظور حل مشکل سوختگیری هواپیماها و هلی کوپترها و نصب دستگاههای گیرنده، فرستنده و رکوردر و سرورهای مربوطه اشاره کرد.

فرودگاه جهرم نیز باندی با طول 2366 متر و عرض 45 متر و یک ترمينال پروازهاي داخلي دارد که در آن عملیات بهسازي سطوح پروازي شامل تطويل باند و درزگيري سطوح پروازي و نیز خريد و نصب تجهيزات تاسيساتي ترمينال مسافري با توجه به برقراري پرواز در آن اجرا شده است.

فرودگاه فسا نیز دارای باندی با طول 1946 متر و عرض 30 متر و فرودگاه داراب دو باند با طولهای 1700 و 1200 متر و عرض 30 متر هستند.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری