خبر خبر

فرودگاه‎هاي ايران در چهل سالگي انقلاب:
فرودگاه بندرعباس شاهراه امور تجاري ايران
بندرعباس به دليل امکان دسترسي از طريق خليج فارس به آب‎هاي‎ آزاد و واردات و صادرات حجم عظيمي کالاها، منطقه‎اي مهم و راهبردي است و فرودگاه بندرعباس به دليل حضور در اين منطقه نقش بسيار مهمي در رونق اقتصاد و تجارت کشور دارد.

به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به منظور بیان دستاوردهای ایران در این سالها، روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اقدام به تهیه و انتشار گزارشی از روند توسعه و فعالیت فرودگاههای کشور کرده است. در این بخش اطلاعات مربوط به فرودگاههای بندرعباس، بندرلنگه و ابوموسی را میخوانیم.

ساخت فرودگاه بندرعباس از سال 1345 آغاز شد و در سال 1349 به بهرهبرداری رسید. این فرودگاه اکنون دارای سه ترمینال است که ترمینال خارجی آن با وسعت 6800 هزار مترمربع، ترمینال داخلی آن با 6500 مترمربع و ترمینال کارگوی آن با وسعت 2500 مترمربع روزانه تعداد زیادی مسافر و کالا را میزبانی میکند.

این فرودگاه از وجود دو باند یکی به طول 3661 متر و دیگری با طول 3458 متر بهره میبرد که امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر در این فرودگاه را فراهم کردهاند.

فرودگاه بندرعباس در طول سالهای پس از انقلاب شاهد اجرای طرحهای ساخت ابنیه و سامانههای کمک ناوبری زیادی نظیر پاکسازی و تسطیح استریپ های باند، نصب و راهاندازی چراغهای پاپی باند بازسازی مخزن آب هوایی، بهسازی الکتریکال و ساختمان و محوطه پست برق باند 03، سرویس و تعمیر موتور ژنراتورهای برق اضطراری، راهاندازی چراغهای اپرون جدید، انجام پروژه پل تلسکوپی، بهسازی محوطه ترمینال 2، تکمیل و بهره برداری از اپرون جدید، ساماندهی محوطه دیوار حفاظتی، عملیات بهسازی و ساماندهی جاده سوخترسانی، عملیات بهسازی و ساماندهی مسیر ورودی و خروجی  پاویون فرودگاه، بهسازی سرویس رود اپرون بتنی تازه ساخته شده، بهسازی محوطه بین ترمینال 1و2 و محوطه لوکولایزر و جابجایی، نصب، راهاندازی رگولاتورهای پست جدید بوده است.

در این فرودگاه همچنین پروژههای بهسازی ورودی ترمینال 1، عملیات ساماندهی دیوار حفاظتی، عملیات ساماندهی دیوار حفاظتی در ابتدای بلوار ورودی فرودگاه بندرعباس، عملیات ساماندهی دیوار حفاظتی در ابتدای بلوار ورودی فرودگاه بندرعباس، بهسازی فضای داخلی ساختمان اداری، افتتاحیه صدور روادید الکترونیکی در فرودگاه بندرعباس، راهاندازی ترمینال کارگو، بهسازی سالن جدید ورودی مسافران پروازهای داخلی (ایجاد امکان ورود همزمان به ترمینال 1 و 2)، عملیات تهیه و نصب دکلهای نوری LED لندساید فرودگاه بندرعباس، نوسازی و افزایش ظرفیت موتورژنراتورهای برق اضطراری موتورخانه ترمینال 3، انجام عملیات شبکه فیبرنوری برای سایتهای CNS به طول 10 کیلومتر، تحویل سیستم رادار تالس و انتقال از گمرک به فرودگاه و شروع نصب آن، نصب فیلترهای جدید R&S جهت گیرنده های RCAG به منظور بهبود گیرندگی، نصب و راهاندازی رکوردر جدید (ATIS) در فرودگاه بندرعباس، نصب و راهاندازی سیستم VSAT در محل سایت RCAG گنو جهت پشتیبانی انتقال ارتباط کلامی با مرکز کنترل تهران کشور، افزایش فرکانس و راه اندازی فرکانس UPER جدید در RCAG بندرعباس به جهت افزایش ترافیک ورودی به کشور، ایجاد ارتباط کلامی بین کنسولهای سیمولاتور و پایلوت جهت استفاده موارد آموزشی، راهاندازی سامانه جدید مبادله پیامهای AFTN، راهاندازی سیستم EFPL برای دریافت الکترونیکی طرح پرواز، راهاندازی شبکه و ارتباط برای واحد امورخارجه برای صدور ویزای فرودگاهی، ایجاد شبکه ارتباطی دايمی برای واحد قرنطینه پرواز حجاج و کلیه پروازهای خارجی و روانسازی مسافر باجابجایی کانترهای پذیرش مسافر، نصب تابلوهای راهنما اجرا شده است.

بندرلنگه دیگر فرودگاه تحت پوشش اداره کل فرودگاههای استان هرمزگان است که ساخت ترمینال توسعه (خارجی)، بهروزرسانی و نصب رکوردرهای فرودگاه، بهسازی ایمنی زمینی فرودگاه (دیده بانی)، تقویت سیستم سرمایش ترمینال با نصب دو دستگاه پکیج سرمایشی 40 تنی، احداث دیوار حفاظتی و پیرامونی، مرمت سنگ دیوارههای سالن ترانزیت، مرمت ترمینال فرودگاه قدیم، بهسازی دو باب مهانسرا، رنگآمیزی دکلهای روشنایی پارکینگ هواپیما، ساخت سالن ورزشی پلیس، احداث منبع آب شرب، ساخت سالن ورزشی، ساخت دیوار حفاظتی، توسعه ترمینال، نوسازی سنگ دیوارههای ترانزیت، بازسازی دیدهبانی ایمنی زمینی، اجرای پارتشین ترمینال، بهسازی سالن کنفرانس فرودگاه بندرلنگه و بهسازی سرویس بهداشتی ترمینال از کارهای انجام شده در این فرودگاه است.

فرودگاه دیگر استان هرمزگان فرودگاه ابوموسی است که در این فرودگاه در سالهای پس از انقلاب بازسازی کامل برج مراقبت پرواز و ساختمان اداری، ایجاد دو دهنه پارکینگ جهت ماشینهای آتشنشانی، بهروزرسانی و نصب رکوردرهای فرودگاههای بندرلنگه و ابوموسی، احداث دیوار حفاظتی به متراژ 218 متر، آسفالت جاده دسترسی ایستگاه ایمنی زمینی به باند جهت کم کردن زمان عکسالعمل، نصب علائم مربوط به باند (SIGNING)، رنگآمیزی سقف ترمینال ورودی، اجرای فنس حفاظتی ایستگاه NDB/DME، بهسازی ایستگاه NDB/DME و ایجاد مسیر دسترسی از ایستگاه به ATU، رنگآمیزی دکلهای روشنایی پارکینگ و محوطه، رنگآمیزی دکلهای مربوط به آنتن NDB/DME، جانمایی نصب دستگاه DVOR، چراغهای POPI، بهسازی آسانسور و تسمه نقاله و نصب دستگاه UPS مربوط به سیستم NDB/DME انجام شده است.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری