خبر خبر

تفسير ريشه اعتراض فرشتگان به خلقت انسان در محفل انس با قرآن کريم
شصت و چهارمين محفل انس با قرآن کريم مديران ستادي شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران با تفسير آيه 30 سوره بقره مبني بر فلسفه خلقت و دليل اعتراض و سوال فرشتگان درباره آن برگزار شد.

به گزارش روابطعمومي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران، شصت و چهارمين محفل انس با قرآن كريم مديران ستادي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران امروز، سه شنبه هفتم اسفند، با سخنان مشاور مديرعامل و رييس ستاد اقامه نماز این شركت برگزار شد.

عباسي در اين جلسه با اشاره به آيه «و اذ قال ربك للملائكه اني جاعل في الارض خليفه قالوا اتجعل فيها من يفسك الدماء و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك قال اني اعلم ما لا تعلمون» عنوان كرد: هنگامي كه خداوند با فرشتگان گفت و گو كرد اين گفت و گو در آن سطح و در ملا اعلي انجام شد كه اينها همه حكايت از عظمت خليفه دارد.

وي افزود: همچنين براي ملائكه، ابليس و اختيار ابليس امتحان وجود دارد و نيز اينكه ملائكه به محدوديت خودشان آگاه شدند و نيز فقط و فقط به واسطه اين گفت و گو به معرفت رسيدند ولي از شهود و عرضه حقايق آگاه نشدند.

عباسي با بيان اينكه خداوند در اين گفت و گو به فرشتگان از خلقت آدم نگفت بلكه از جعل خلافت صحبت كرد، گفت: اين جعل خلافت انسان و اين همه عنايات ويژه خدا براي انسان « و سخر لكم ما في الارض خليفه» همه و همه براي هدايت، امامت، نبوت و رسالت ضرورت دارد و اين بخشش عظيم خدا به انسان، تكاليف عظيم تري را به دنبال مي آورد. حالا ملائكه بدون توجه به اين حقيقت و بدون توجه به اين ضرورت جعل خلافت از خدا سوال كردند (قالوا اتجعل فيها من يفسك الدماء و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك قال اني اعلم ما لا تعلمون) و خود را لايق اين مقام خليفه الهي مي دانستند. ملائكه دو چيز را يعني ضرورت جعل خلافت و ديگري محدوديت خود را نمي دانستند.

مشاور مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران افزود: خدا داراي اسماء الحسني و صفات علياست كه انسان مي تواند در حد نسبي در آن موارد جانشين خدا شود و فقط حالات كمال، صفات مخصوص خداست و فرشتگان يا از طريق اخبار غيبي يا مشاهدات عيني موجودات قبل از آدم (ع) يا پيش بيني صحيحي كه از انسان و موجود خاكي داشتند اين سوالات را مطرح مي كردند. اگرچه همه انسان ها بالقوه استعداد خليفه خدا شدن را دارند اما همه خليفه خدا نيستند و افراد خليفه الله به فرموده روايات افراد خاصي هستند. البته برخي از انسان ها با رفتار خود به اندازه اي سقوط مي كنند كه از حيوان هم پست تر مي شوند (اولئك كالانعام بل هم اضل).

وي گفت: ريشه اعتراض و يا سوال فرشتگان درباره آفرينش انسان اين است كه آنها مي دانستند هدف خدا از آفرينش انسان تكامل او از راه عبادت است (و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون) از اين رو مي گفتند كه از آنجا كه ما تو را مي شناسيم و معرفت داريم و بدون شرك تو را مي پرستيم بريا خلافت مناسب تريم، ولي اين انسان خون ريز و مفسد است. بعدها فرشتگان فهميدند كه آدمي تحت تربيت انبيا، تربيت مي شود و تعليم مي پذيرد و به وسيله پيامبران به معرفت مي رسد. همين معرفت وي زمينه هاي خونريزي و فساد را در وي از بين مي برد و حتي انسان را از فرشته هم بالاتر مي برد.

عباسي افزود: در واقع فرشتگان فهميدند كه انسان استعداد وسيع و افزون طلبي دارد و نيز اشتهاي بي نهايت او و از طرفي محدوديت جهان ماده كه محل برخوردها و جنگ و غيره است. اين سوال برايشان پيش آمد كه آيا مي خواهي موجودي بيافريني كه خون ريز و مفسد است. اين بود كه اين قضاوت را كردند. بر خوي پليد و زشت خود مسلط مي شود و خليفه شايسته اي براي خدا مي شود.

رييس ستاد اقامه نماز شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي در پاسخ به اين پرسش كه فرشتگان از كجا مي دانستند كه انسان موجودي خونريز است؟ گفت: آنها از سه خير آگاه بودند، يكي اينكه انسان كه موجودي زميني است بايد مادي و مركب از قواي غضب و شهوت باشد، دوم اينكه جهان مادي محدود و پربرخورد است و سوم اينكه زندگي انسان بر پايه تعاون و اجتماع استوار است و با تركيب اين سه عنصر نتيجه اي جز خونريزي و فساد به دست نمي آيد. طرف خطاب آيه، نوع بشر است چون فساد و خونريزي تنها در صورت كثرت انسان تحقق پذير است.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری