خبر خبر

تفسير دليل طرح موضوع آفرينش انسان با فرشتگان در محفل انس با قرآن کريم
شصت و پنجمين محفل انس با قرآن کريم مديران ستادي شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران با تفسير آيه 30 سوره بقره مبني بر فلسفه خلقت و دليل طرح موضوع آفرينش انسان از ناحيه خداوند با فرشتگان برگزار شد.

به گزارش روابطعمومي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران، شصت و پنجمين محفل انس با قرآن كريم مديران ستادي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران امروز، سه شنبه چهاردهم اسفند، با سخنان مشاور مديرعامل و رييس ستاد اقامه نماز این شركت برگزار شد.

عباسي در اين جلسه با اشاره به آيه «و اذ قال ربك للملائكه اني جاعل في الارض خليفه قالوا اتجعل فيها من يفسك الدماء و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك قال اني اعلم ما لا تعلمون» گفت: خداوند همه مواهب زمين را براي انسان آفريده است (و سخر لكم ما في الارض جميعا) و در آيه 30 سوره بقره مساله جعل و ضرورت خلافت انسان مطرح مي شود كه سوال فرشتگان را به دنبال دارد.

وي افزود: فرشتگان يا از طريق اخبار الهي يا از طريق مشاهده موجودات قبل از خلقت حضرت آدم(ع) يا در عوالم ديگر و يا به دليل پيش بيني صحيحي كه از انسان خاكي و مادي و اشتهاي بي نهايت وي مي كردند فساد انسان را پيش بيني كردند.

عباسي با بيان اينكه اگرچه همه انسان ها بالقوه استعداد خليفه خدا شدن را دارند اما همه خليفه خدا نيستند، گفت: خليفه هاي خدا افراد خاصي هستند چون برخي از انسان ها با رفتار خود به اندازه اي سقوط مي كنند كه از حيوانات هم پست تر مي شوند (اولئك كالانعام بل هم اضل). قرارگاه اين خليفه زمين است ولي لياقت وي تا (قاب قوسين او ادني) است.

مشاور مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران افزود: آيه 30 سوره بقره تذكر مي دهد كه به ديگران اجازه دهيم سوال كنند چون خدا نيز به فرشتگان اجازه سوال كردن داد وگرنه ملائكه بدون اجازه حرف نمي زدند. همچنين فرشتگان مي دانستند كه براي هر آفريده اي هدفي عالي در كار است.

وي گفت: دليل طرح موضوع آفرينش انسان و جعل خلافت وي از سوي خد اوند اين بود كه انسان يك مخلوق ويژه اي محسوب مي شود كه خلقتش به بهترين قوام (احسن تقويم) يعني در بهترين اعتدال و جايگاه بود. همچنين فرشتگان تربيت و رشد انسان و امور مربوط به انسان ها بر عهده خواهند گرفت، خوب و بد انسان ها را خواهند نوشت(كراما كاتبين يعلمون ما تفعلون)، در تعليمات و الهامات انسان فرشتگان نقش خواهند داشت و انسان مخلوقي است كه پس از آفرينش وي خداوند به خود تبريك گفت (فتبارك الله احسن الخالقين پس پرخير و بركت است خدا كه نيكوترين آفرينندگان است).

عباسي افزود: از آيه هاي 29 و 30 مي فهميم كه خدا در ابتدا، اسباب زندگي انسان را فراهم كرد و بعد وي را آفريد. به فرموده امام علي (ع) « فلما مهد ارضه و انفد امره اختار آدم همين كه زمين را گسترد و فرمانش را متنفذ كرد، انسان را آفريد و اختيار كرد». انتصاب خليفه و جانشين الهي فقط به دست خداست (اني جاعل في الارض خليفه)، انسان جانشين دايمي خداوند در زمين است، طرح و بيان لياقت و استعدادهاي انساني اگر از روي حسادت نباشد، مانعي ندارد (چنانكه ملائكه گفتند و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك) و علوم و اطلاعات فرشتگان نيز محدود است (اني اعلم ما لا تعلمون).

 

 

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری