خبر خبر

تفسير دلايل خليفه الله بودن انسان کامل در محفل انس با قرآن کريم
شصت و ششمين محفل انس با قرآن کريم مديران ستادي شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران با تفسير آيه 30 سوره بقره مبني بر فلسفه خلقت، دليل طرح موضوع آفرينش انسان از ناحيه خداوند با فرشتگان و دلايل خليفه الله بودن انسان کامل برگزار شد.

به گزارش روابطعمومي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران، شصت و ششمين محفل انس با قرآن كريم مديران ستادي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران امروز، سه‎شنبه 21 اسفند، با سخنان مشاور مديرعامل و رييس ستاد اقامه نماز این شركت برگزار شد.

عباسي در اين جلسه با اشاره به آيه «و اذ قال ربك للملائكه اني جاعل في الارض خليفه قالوا اتجعل فيها من يفسك الدماء و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك قال اني اعلم ما لا تعلمون» گفت: اين آيه محمل بسياري از بيم‎ها و اميدهاست. از طرفي انسان به خودش مي‎بالد كه خداوند در مقابل فرشتگان چنين دفاع مي‎كند و از طرفي ديگر در دل مي‎ترسد كه آيا مي‎تواند ماهيت خلافت خداوند متعال را در روي زمين بشناسد و آن را به شايستگي ايفا كند. اين ترديد و تحير مبناي خوف و رجا مي‎شود خوفي كه مانع رضايت و در نتيجه ستايش از خود مي‎شود (فلا تزكوا انفسكم هو اعلم بمن اتقي) و رجا و اميدواري كه سازنده و محرك است.

وي افزود: همه اين قيل و قال‎ها بر سر فعل خداوند و سوال ملائك پيش آمد يعني جعل خلافت الهي انسان بر روي زمين و تعجب فرشتگان.

عباسي در توضيح آثار پذيرش خلافت الهي انسان گفت: هر صاحب عقلي را به اعجاب وا مي‎دارد. اين انسان محور براي خلقت همه كائنات و تدبير همه عالم مي‎شود (و سخر لكم ما في الارض جميعا).

مشاور مديرعامل شركت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران افزود: اگر كسي خليفه خدا شد چون خداوند بكل شيء محيط است پس خليفه او كه انسان به اذن خدا بر آنچه كه در جهان آفرينش هست احاطه خواهد داشت، در غير اين صورت خليفه نسبي خواهد بود نه خليفه مطلق. خليفه الله شدن مظهر خداي سبحان در همه اسماي فعليه خداست نه مظهر ذات و صفات خدا، بلكه فقط فعل خدا مانند رزاقيت خدا را شامل مي‎شود.

وي گفت: در جهان هستي، هرچيزي از فيض حق و الهي ظهور پيدا مي‎كند كه همه اينها در يك انسان كامل ظهور مي‎كند، مانند انبيا و ائمه(ع) ، چون اگر در زمين چنين انسان كاملي نباشد زمين اهلش را مي‎بلعد (لولا الحجه لساخت الارض باهلها).

عباسي افزود: سوال فرشتگان درباره خليفه شدن انسان در زمين نه از سر دشمني با انسان بود و نه از سر اعتراض به خدا، بلكه فهميده بودند كه اين عمل باعث فساد و خونريزي در زمين مي شود چون مي دانستند كه اين موجود زميني به اين علت كه مادي است بايد مركب از قوايي مانند غضب و شهوت باشد و چون زمين جاي محدود است و محل برخورد تزاحم هاست، لاجرم زندگي در اين زمين جز با زندگي اجتماعي به حد كمال نمي‎رسد و معلوم است كه سرانجام اين نحوه زندگي منجر به فساد و خونريزي مي‎شود.

وي همچنين گفت: نكته شايان توجه در پاسخ خداوند به فرشتگان اين است كه خداوند، هيچ جزيي از اجزاي كلام فرشتگان را نفي نكرد بلكه فرمود حقيقت بيشتر از آن است كه مي‎پنداريد؛ درست است كه هدف خلقت تمام موجودات اعم از فرشته، انسان، جن و غيره عبادت پروردگار است همچنين درست است كه زمين جاي تزاحم و اختلاف و در نتيجه خونريزي و افساد است، اما عبادت عابدان نيز در يك سطح قرار ندارد.

عباسي افزود: تفاوت فراواني ميان عبادت كسي است كه شهوت و غضب و خواسته‎هاي گوناگون در وجودش راه ندارد و عبادت و بندگي كسي كه اميال و شهوات او را احاطه كرده و شيطان از هر سو وسوسه‎اش مي‎كند. اطاعت و فرمانبرداري اين موجود توفان زده كجا و عبادت آن ساحل‎نشينان آرام و سبكبار كجا؟ شب تاريك و بيم موج و گردابي چنين هايل/ كجا دانند حال ما سبكباران ساحل‎ها؟

وي همچنين گفت: خداوند از مصلحتي سخن مي‎گويد كه ملائكه توان تحقق آن را ندارند ولي اين خليفه زميني مي‎تواند.

عباسي افزود: دو ساحتي بودن انسان، يعني داشتن بعد جسماني و روحاني به قطع فرصتي براي انسان است كه اگر از آن به درستي بهره نگيرد، به تهديدي براي سرنوشت و عاقبت وي بدل خواهد شد. هبوط انسان از بهشت با اندوه حضرت آدم (ع) همراه بود، لكن فرشته‎اي به او بشارت داد كه خداوند تو را آفريده تا در زمين باشي نه در آسمان. امام صادق (ع) فرموده است كه به خدا سوگند، آدم با اين مژده تسليت يافت.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری