خبر خبر

تجهيزات CNS مرکز کنترل فضاي کشور بروز مي شود/ضرورت انطباق کامل عمليات هوانوردي با اسلوب ايمني
معاون عمليات هوانوردي شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به قدمت حدود 20 ساله سيستم هاي مرکز کنترل فضاي کشور از برنامه ريزي و پيش بيني بودجه براي به روز رساني تجهيزات مرکز کنترل فضاي کشور خبر داد.

محمد امیرانی که از حدود یک ماه پیش معاونت عملیات هوانوردی شرکت را بر عهده گرفته و به مدت چهار سال نیز مدیرکلی ارتباطات و ناوبری هوایی را در کارنامه دارد، در گفت و گو با روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به تشریح اولویت‌های برنامه خود پرداخت و گفت: یکی از اولویت های اصلی برنامه های دوره جدید معاونت عملیات هوانوردی، تامین تجهیزات CNS فرودگاه ها و مرکز کنترل فضای کشور است.

وی ادامه داد: حدود 20 سال از عمر سامانه‌های اتوماسیون و سوئیچینگ مرکز کنترل فضای کشور می‌گذرد و با وجود تلاش های قابل تحسین متخصصان هوانوردی در نگهداری و تعمیر صحیح و به حداقل رساندن محدودیت های موجود، ناشی از قدمت تکنولوژی و همچنین مشکلات دوران تحریم های ظالمانه، در ارایه سرویس هوانوردی ایمن، تجهیزات مذکور قادر به پاسخگویی نیازهای آتی بویژه در اجرایی کردن الزامات سازمان هواپیمایی جهانی و دفتر منطقه ای ICAO در قالب سند راهبردی ASBU نخواهند بود.

امیرانی گفت: اکنون مشخصات فنی سیستم (SOW) با رویکرد استفاده بهینه در 15 تا 20 سال آینده با امکان افزایش ترافیک و تبادل اطلاعات با کشورهای همجوار را آماده کرده ایم و در انتظار دریافت مجوز خرید از مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی و سایر ارگان های مرتبط هستیم.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: خوشبختانه با حمایت مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بودجه مورد نیاز برای اجرای این طرح پیش بینی شده و می‌‌خواهیم سیستمی خریداری کنیم که TMA پنج فرودگاه دارای تقرب پرواز را نیز پشتیبانی کند.

وی توضیح داد: سیستمی که پیش از این خریداری شده بود بر اساس فناوری آن زمان، شامل دو قالب اصلی و پشتیبان بود که سیستم پشتیبان ابتدا قرار بود در فرودگاه شیراز نصب شود، اما به دلیل وجود موانعی، در فرودگاه بین المللی امام خمینی نصب شد. در سیستم جدید با توجه به پیشرفت فناوری، تلاش داریم سیستم پشتیبان را با هدف پرهیز از تجمیع تجهیزات در یک فرودگاه خاص و برطرف کردن مشکل کمبود نیروی انسانی، به صورت شناور در پنج فرودگاه مستقر کنیم.

امیرانی همچنین از برنامه ریزی برای تامین سنسورهای نظارتی مورد نیاز فرودگاه های کشور خبر داد و گفت: این سنسورها شامل رادارهای PSR، MSSR، ADS/B و MLAT است که امیدواریم بتوانیم سرورهای مورد نیاز جهت پردازش و استفاده از اطلاعات رادار و ADS/B را از توان شرکت های داخلی تامین کنیم، البته با توجه به نیاز مبرم موجود، پیگیر کوتاه ترین راه برای به روز رسانی تجهیزات راداری هستیم.

وی ادامه داد: در این راستا اخیرا راداری در سایت کوشک بزم نصب شده که دارای پوشش TMA تهران است و به زودی به بهره برداری می رسد و رادار فرودگاه شیراز را نیز به زودی نصب و راه‌اندازی می کنیم. همچنین یک سیستم A-SMGCS جهت کنترل تردد سطوح فرودگاه بین‌المللی مهرآباد خریداری شده که به زودی نصب می شود و سیستم سوئیچینگ برج و اپروچ فرودگاه های مهرآباد و شیراز نیز نصب شده اند و مراحل تست نهایی خود را سپری می‌کنند.

وی به خریداری شش سامانه ILS برای نصب در فرودگاه‌های اهواز، رشت، بندرعباس، مهرآباد و امام خمینی نیز اشاره کرد و از برنامه ریزی نصب سامانه ILS باند 29 راست فرودگاه بین المللی مهرآباد برای عملیاتی کردن این باند و امکان بازسازی باند 29 چپ فرودگاه مذکور خبر داد.

امیرانی همچنین افزود: به زودی 70 دستگاه گیت وی و 75 دستگاه ایکس ری خریداری شده را برای تامین تجهیزات امنیتی و کمک بازرسی فرودگاه ها نصب و عملیاتی می کنیم.

معاون عملیات هوانوردی یکی از معضلات این معاونت را کمبود نیروی متخصص عنوان کرد و گفت: در تمام حوزه های عملیات هوانوردی کمبود سرمایه انسانی داریم که امیدواریم بتوانیم با همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع، جذب مستمر نیرو داشته باشیم. اولویت ما در جذب نیروی انسانی در حوزه های کنترل ترافیک هوایی، ارتباطات و ناوبری هوایی و مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی، دانش آموختگان مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی البته در صورت داشتن صلاحیت ها و سطح علمی موردنیاز است.

وی همچنین از برنامه ریزی برای هدفگذاری در دستیابی به چارچوب و اسلوب رعایت ایمنی در تمام حوزه های هوانوردی خبر داد و گفت: لازم است تمام اقدامات در نصب، جابه جایی و نگهداری تجهیزات و اجرای دستورالعمل ها و ارایه سرویس هوانوردی منطبق با اصول ایمنی باشد.

امیرانی همچنین با تاکید بر اینکه هنوز زمان جداسازی مدیریت فرودگاه ها و ناوبری هوایی در کشور ما فرا نرسیده است، گفت: پیش از این اقدام باید فرودگاه های کشور درآمدزا شوند و دستیابی به این هدف تنها بر عهده شرکت فرودگاه ها نیست و به مسایل کلان اقتصادی مربوط است. اکنون بخش هوانوردی مهمترین بخش درآمدزای شرکت است و اگر قرار باشد دو بخش هوانوردی و فرودگاهی شرکت از هم تفکیک شوند از قبل باید برای افزایش درآمدهای فرودگاهی برنامه ریزی شود.

 

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری