خبر خبر

بنويس عمليات هوانوردي بخوان امنيت پرواز/ رگ هاي حياتي يک پرواز
"هر لحظه موفقيت يک پرواز با دستان پر توان چه تلاشگراني رقم مي خورد" اين جمله اي بود که قبل از مصاحبه ذهنم را سخت مشغول کرده بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به نقل از روزنامه راه مردم؛  بعد از مصاحبه نیز با آنکه با سوالاتم، آنان را از نظر خودم کمی عصبی کردم اما نگاه آرام و صبورانه آنها پیرامون هر سوال، ناخودآگاه مرا نیز به آرامش دعوت می کرد.

در کمال متانت و در نهایت صداقت پاسخ هر سوال را گرفتم .

خستگی در آنان معنی نداشت چراکه بر این باورند حداقل شنیدن صحبت های آنها توسط مدیرعامل محترم و اهمیت عملیاتی شدن دیدگاه هایشان، وجد مضاعفی را در آنها به وجود آورده است.

با لیوانی چای با طعم کار و تلاش به همراه همکارم و به بهانه روز جهانی متخصصان الکترونیک هواپیمایی(21 آبان ماه سال جاری، 12 نوامبر 2019) به مرکز کنترل فضای کشور رفتیم تا از نزدیک با متخصصان این صنعت بیش از پیش آشنا شویم.

متخصصان اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی به منظور ایجاد زیرساخت ها و تامین تجهیزات و سامانه های راداری، ارتباطی و ناوبری و پشتیبانی از ارایه سرویس کنترل ترافیک هوایی شبانه روز فعالیت های قابل توجهی را انجام می دهند که بر هیچ کس به خصوص متخصصان صنعت هوانوردی کشور پوشیده نیست و نخواهد بود.

حسین سرخانی کارشناس مسئول واحد تجهیزات ارتباطی اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی با اشاره به پشتیبانی از تجهیزات ارتباطی کلیه فرودگاه ها و مرکز کنترل فضای کشور توسط این واحد، گفت: پشتیبانی از سیستم(Recorder  ضبط مکالمات کنترلر با خلبان و عوامل هوانوردی)، تجهیزات ارتباطی بی سیم(فرستنده ها و گیرنده های دستی، خودرویی، ایستگاهی، باند AM و باند هوانوردی و فرودگاهی)، و پشتیبانی از سیستم ATIS از دیگر فعالیت های این واحد به شمار می رود.

وی در توضیح سیستم ATIS افزود: این سیستم به صورت اتوماتیک، اطلاعات هوانوردی فرودگاهی و هواشناسی را برای خلبان اعلام می کند بطوریکه در حال حاضر 21 فرودگاه به این سیستم مجهز هستند.

سرخانی به پشتیبانی از سیستم رادیوترانک نیز اشاره کرد و گفت: این سیستم در قالب فرودگاهی در فرودگاه های مهرآباد، امام خمینی(ره)، اصفهان، مشهد و شیراز وجود دارد.

کارشناس مسئول واحد تجهیزات ارتباطی اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم های موجود، خوشبختانه در بخش تامین سیستم های مورد نیاز ارتباطی کمبودی وجود نداشته است.

غلامرضا عبدالکریمی کارشناس اداره مهندسی تجهیزات ناوبری نیز با اشاره به نصب دستگاههای ناوبری توسط این اداره، گفت: نصب دستگاه های ناوبری نشان دهنده سمت و سوی هر فرودگاهی است که هواپیما بعد از برخاستن از باند، می خواهد در آن بنشیند.

وی با بیان اینکه دستگاه های ناوبری به چند قسمت تقسیم می شوند، اظهار داشت: سیستم VOR یکی از این سیستم ها به شمار می رود بطوریکه به خلبانان تمامی هواپیماها این امکان را می دهد که از یک ایستگاه VOR به دیگری به راحتی ناوبری و پرواز کنند.

وی اضافه کرد: ایستگاه های VOR که بر روی زمین قرار دارند، به طور همزمان دو سیگنال را مخابره می کنند.

عبدالکریمی ادامه داد: دستگاه DME از دیگر سیستم ها به شمار می رود که فاصله را هر لحظه از فرودگاه مقصد تا هواپیما در اختیار خلبان قرار می دهد.

وی در ادامه توضیح داد: دستگاه ILS از دیگر دستگاه ها است که از دو مولفه گلایدپس و لوکالیزر تشکیل شده است و چنانچه هواپیما در لاین دو مولفه قرار گیرد، می تواند مسیر درست را پیدا کرده و در وسط باند فرود آید.

وی به دیگر دستگاه ها اشاره کرد و گفت: دستگاه NDB دوره آن رو به اتمام است و جای خود را به VOR داده است .

کارشناس اداره مهندسی تجهیزات ناوبری عنوان کرد: از وظایف مهم اداره مهندسی ناوبری، تهیه SOW های سیستم ناوبری است بطوریکه اگر بخواهیم دستگاهی را از کشورهای خارجی و یا داخلی تهیه کنیم یکی از مولفه های مهم ما این است که آن دستگاه، دستگاه مورد نیاز بوده است یا خیر؟

وی در توضیح بیشتر SOW گفت: مشخصاتی که شرکت سازنده به مصرف کننده ارائه می دهد را SOW می گویند.

یکی دیگر از وظایف این واحد، تست دستگاه خریداری شده توسط دستگاه های جانبی شرکت سازنده است تا به سالم بودن دستگاه پی ببریم.

وی نصب و راه اندازی و تعمیر و نگهداری سیستم های ناوبری را از مهمترین وظایف این واحد عنوان کرد و افزود: قبل از آنکه سیستم های ناوبری خریداری شود، احتیاج به سایت یابی دارد و بایستی بهترین جانمایی را در فرودگاه برای این سیستم ها در نظر گرفت.

وی مطالعه سیستم های نوین ماهواره ای و وارسی پروازی سیستم های ناوبری را از دیگر کارها و وظایف واحد مورد نظر به شمار آورد.

اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی بعنوان متولی تجهیزات ارتباطی هوانوردی کشور که واحد سوئیچینگ و رادیو یکی از واحدهای تابعه این اداره است، تامین ارتباطات رادیویی در سطح فرودگاه ها و مرکز کنترل فضای کشور را برعهده دارد.

حسین اداری کارشناس مسئول سوئیچینگ و رادیو اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی درباره این واحد گفت: واحد فوق با نصب سامانه های سوئیچینگ و رادیوهای ثابت، تامین کننده ارتباطات در سطح فرودگاه های کشور است.

وی عنوان کرد: این واحد با داشتن یک کارشناس مسئول و پنج کارشناس و با کمبود نیروی شدید در حال پشتیبانی از 54 فرودگاه کشور است و واحد مورد نظر از سال 94 تاکنون موفق به نصب و راه اندازی 10 سامانه سوئیچینگ و 12 ایستگاه فرستنده و گیرنده و سایت ریموت در کشور شده است.

اداری بیان داشت: در حال حاضر به دلیل تحریم در کشور و عدم پایبندی شرکت های خارجی به تعهدات خود و همچنین پیام مقام معظم رهبری مبنی بر تکیه بر توان داخلی، این واحد، در حال همکاری با شرکت های داخلی جهت رشد و تعالی آنها است. از 10 سامانه سوئیچینگ نصب شده از سال های 94 تاکنون، هفت سامانه داخلی است.

کارشناس مسئول سوئیچینگ و رادیو اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی ادامه داد: اخیرا نیز با شرکت های مختلف جهت ساخت برج مراقبت سیار، شش سامانه سوئیچینگ داخلی و برج جستجو و نجات همکاری های لازم به عمل آمده است.

وی در پایان گفت: این واحد نصب، تعمیر و نگهداری سامانه های GPS Master Clock  و سیستم های جانبی سوییچینگ از جمله Crash Alarm و Crash Alarm Record  و غیره را بر عهده دارد.

در ادامه علیرضا صباحی معاون واحد ارتباطی مرکز کنترل با بیان اینکه مدیریت کنترل ترافیک در صنعت هوانوردی نیاز به زیرساخت دارد، گفت: فعالیت های ما در حوزه CNS به صورت ارتباطی، ناوبری نظارتی(رادار) تقسیم بندی می شود.

وی افزود: در مرکز کنترل فضای کشور دو هسته اصلی وجود دارد که یکی هسته مراقبت پرواز وظیفه مراقبت پرواز را در مرکز کنترل پیاده می کند و هسته دوم تجهیزات سیستمی است که بخشی از زیرساخت های هسته مراقبت پرواز را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه این بخش دارای 27 ایستگاه فرستنده و گیرنده است، گفت: وظیفه اصلی این ایستگاه ها فراهم نمودن ارتباطات کلامی بین کنترلر و خلبان است و در نهایت اطلاعات کلیه این ایستگاه ها در مرکز کنترل فضای کشور مانیتورینگ می شود.

وی ادامه داد: تمامی اطلاعات و ارتباطات به مرکز کنترل ارسال و سپس به سیستم سویچینگ مرکز کنترل وصل می شود.

صباحی عنوان کرد: چون حجم اطلاعات رسیده بسیار زیاد است و طراحی اولیه این سیستم برای هفت مرکز بوده است، در حال حاضر 15 مرکز از آن استفاده می کنند، لذا با ایجاد یک نرم افزار این مهم براساس نیاز مدیریت می شود.

معاون واحد ارتباطی مرکز کنترل خاطرنشان کرد: به دلیل تراکم زیاد پروازی در فضای کشور، برای هر سکتور یک کانال ارتباطی یا همان فرکانس ایجاد شده است.

وی در خصوص بروز رسانی سیستم های کنترل پرواز گفت: به علت فرسوده شدن و از رده خارج شدن این سیستم ها، به کمک بخش خصوصی و مهندسان مجرب ایرانی توانستیم نسبت به ارتقای سیستم ها آنگونه عمل نماییم که اینک می توانیم بگوییم که ما در منطقه دارای بهترین و جدیدترین سیستم کنترل پروازی هستیم.

در ادامه این بازدید محسن حسن بیگی کارشناس مسئول واحد اتوماسیون مدیریت ترافیک هوایی درباره وظیفه اصلی واحد پردازش اطلاعات راداری و اطلاعات طرح های پروازی، عنوان کرد: اطلاعات این واحد در اختیار مراقبت پرواز قرار گرفته تا با کمک این واحد کنترل ترافیک پروازی مناسب تری ایجاد شود.

وی به پروژه سینا اشاره کرد و گفت: پروژه سینا در سال 2000 توسط یک شرکت فرانسوی به نام تالس در ایران نصب و اجرا شد. این سیستم ریز اطلاعات مربوط به هر پرواز اعم از مبدا و مقصد، مسیر هوایی پروازی، ارتفاع پرواز و غیره را اطلاع رسانی نموده و از طریق این سامانه، به سایر مراکز این اطلاعات مخابره می شود.

وی ادامه داد: به بیان ساده تر، آلارم هایی که توسط این واحد به مراقبت پرواز داده می شود اغلب جنبه حیاتی داشته و بسیار مهم است .

به گفته حسن بیگی؛ از آلارم های مهم دیگر که توسط این واحد، اعلام می شود، آلارم انحراف مسیر هواپیما است.

وی یادآور شد؛ وظیفه اصلی این واحد افزایش ضریب ایمنی پروازها است.

کارشناس مسئول واحد اتوماسیون مدیریت ترافیک هوایی بیان داشت: وجود بخش پلی بک در این واحد موجب می شود که در صورت وقوع هر حادثه ای و با توجه به اینکه تمامی موضوعات فوق ثبت و ضبط می شود، لذا طی مراحل قانونی و به صورت یک فیلم می تواند تمامی موضوعات در اختیار مراجع ذی صلاح قرار گیرد. (سازمان هواپیمایی کشوری)

وی در ادامه سخنان خود گفت: ما در شش فرودگاه سیستم اتوماسیون راداری را نصب کرده و همکاران من ضمن آموزش، خدمات مربوط به مهندسی سخت افزاری و نرم افزاری آنها را در طول سال انجام می دهند.

وی اضافه کرد: فرودگاه های مهرآباد، امام خمینی(ره)، مشهد، شیراز، اصفهان و بندرعباس مجهز به سیستم هستند و تمامی کارهای پشتیبانی و ستادی مربوط به آنها توسط این واحد انجام می شود.

حسن بیگی افزود: دوره های مربوط به آموزش مرکز کنترل(سیمولاتور) نیز در این واحد انجام می شود و از کشورهای همجوار کارشناسانی برای دیدن دوره و آموزش به این مرکز مراجعه می کنند.

کارشناس مسئول واحد اتوماسیون مدیریت ترافیک هوایی تصریح کرد: سامانه اتوماسیون دارای قابلیت های زیادی است که یکی از آنها پردازش اطلاعات پروازی است که از این اطلاعات پروازی بخش مربوط به درآمد از مهمترین آنها است.

وی عنوان کرد: ما در این واحد توانستیم دیتابیس(طرح های پروازی) را که مربوط به مدت زمان استفاده از فضای هوایی کشور توسط کشورهای دیگر بود را به روزرسانی و عملیاتی کنیم و براساس این سامانه، برای هر ایرلاینی که از فضای کشور استفاده نموده باشد، صورت حساب ارسال می شود.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: در فرایند به روز رسانی و حذف کاغذ از گزارش دهی نیز، اقدامات مهمی انجام شده و در حال انجام است.

وی گفت: نوسازی سامانه اتوماسیون راداری نیز در حال انجام است و استانداردهای ایکائو در تمامی این موضوعات رعایت شده و می شود.

فرهاد علیان پور مسئول تیم عملیاتی اداره تجهیزات راداری و اتوماسیون هوانوردی ماموریت اصلی این اداره را تعمیر و نگهداری سیستم های راداری نظارتی عنوان کرد و گفت: شرکت فرودگاه ها موظف است هواپیماهایی که در فضای کشور در حال تردد هستند را در بحث مراقبت پرواز، تحت نظارت و کنترل قرار دهد. به نحوی که هر هواپیمایی که خواسته باشد اجازه برخاستن بگیرد، ابتدا باید هواپیما از کنترلر مراقبت پرواز اجازه تیک آف بگیرد.

وی افزود: اگر خواسته باشیم پیشینه ای از تاریخ کنترلر در دنیا داشته باشیم و بیان کنیم تمامی محاسبات کنترلر تا چندی پیش، ذهنی و فکری بود تا حتی ارتفاع پرواز یک هواپیما و بعد از نصب سیستم های راداری، هواپیماها تحت اختیار رادارها قرار گرفتند. کنترلرها با دادن یک کد چهار رقمی از 0000 تا 7777 به هر پرواز، ریز اطلاعات مربوط به پرواز را به دست می آورند.

عظیم پور اظهار داشت: در سال 1375 دو رادار برای شرکت فرودگاه ها خریداری شد که یکی برای مهرآباد و دیگری برای شیراز بود و از سال 1378 تا 1381 تعداد 10 رادار دیگر خریداری و در ادامه در سال 1385 پنج رادار دیگر خریداری شد.

مسئول تیم عملیاتی اداره تجهیزات راداری و اتوماسیون هوانوردی خاطرنشان کرد: در سال 1385 و در دوره ی آموزشی در دانشگاه صنعتی اصفهان شاهد تولید اولین رادار اتصالی با حجم یک سوم مشابه خارجی بودیم و این کاری بس بزرگ بود لذا اخیرا و با توجه به حمایت های مدیرعامل وقت، نسبت به عقد قرارداد جهت ساخت و خرید از این دانشگاه، قراردادی منعقد شد که تا سال آینده تحویل گرفته خواهد شد.

در پایان این گزارش؛ مهدی تاج سرکشیک واحد ATN مرکز کنترل، درباره عملکرد این بخش گفت: این واحد از زیرمجموعه های اداره ارتباطی است که شامل چند واحد است.

وی افزود: واحد ATN شبکه زیرساخت الکترونیک را پشتیبانی و ما در این واحد به قسمت های مختلف الکترونیک، مخابرات و اداره مراقت پرواز سرویس می دهیم.

وی از چند بخش بودن سرویس های این واحد خبر داد و گفت: یکی از بخش ها راداری است که از سایت های راداری کل کشور، اطلاعات را به مرکز کنترل آورده و تحویل همکاران راداری می دهد که این امر برای پوزیشن های مراقبت پرواز قابل استفاده است.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: یکی دیگر از وظایف ما برقراری ارتباط کلامی بین برج های مراقب کل فرودگاه های کشور و هسته مراقبت پرواز است.

سرکشیک واحد ATN مرکز کنترل خاطرنشان کرد: برقراری ارتباطات بین المللی با کشورهایی چون امارات، عمان، ترکیه، بغداد، پاکستان و به تازگی با باکو توسط این واحد صورت گرفته است.

تاج عنوان کرد: در واحد ATN مرکز کنترل، مانیتورینگ 24 ساعته وجود دارد و تعداد 250 دستگاه شامل روتر، سوییچ و غیره در فرودگاه های کشور داریم که در صورت وجود هرگونه اختلال، واحد ATN منیتور شده و اختلال موجود را رفع می کند.

و در پایان با چشم خود دیدم کسانی را که کار را خسته می کنند...

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری