خبر خبر

تفسير واژه کوثر در محفل انس با قرآن کريم
هشتاد و نهمين محفل انس با قرآن کريم مديران و کارکنان ستادي شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران با تشريح مصاديق و معناي واژه کوثر برگزار شد.

به گزارش روابطعمومي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران، هشتاد و نهمین محفل انس با قرآن كريم مديران و کارکنان ستادي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران، سهشنبه 3 دی، با سخنان رييس ستاد اقامه نماز این شركت برگزار شد.

عباسی در این جلسه عنوان کرد: از میان 114 سوره قرآن، چهار سوره با کلمه «انا» آغاز شده است که شامل سوره های فتح، نوح، قدر و کوثر است. در آغاز یکی از این سوره ها از حضرت نوح(ع) که اولین پیامبر اولوالعزم است و بعد از حضرت آدم، پدر دوم انسان محسوب می شود، سخن به میان آمده است. در آغاز سه سوره دیگر نعمت های ویژه ای همچون نزول قرآن، پیروزی آشکار و عطای کوثر اشاره شده است. شاید میان این چهار موضوع ارتباطی باشد که یکی رسالت اولین پیامبر اولوالعزم، دیگری نزول آخرین کتاب آسمانی، سومی پیروزی مکتب اسلام و چهارمی تداوم خط رسالت و ابتر نماندن آن را بیان می کند.

وی افزود: کلمه کوثر از کثرت گرفته شده و به معنای خیر کثیر و فراوان است. روشن است که این معنا می تواند مصادیق متعددی همچون وحی، نبوت، قرآن، مقام شفاعت، علم کثیر و اخلاق نیکو داشته باشد، ولی آیه آخر سوره، می تواند شاهدی بر این باشد که مراد از کوثر، نسل مبارک پیامبر اکرم(ص) است زیرا دشمن کینه توز با جسارت به پیامبر(ص) او را ابتر می نامید و خداوند در دفاع از پیامبرش فرمود که ان شانئک هو الابتر، دشمن تو خود ابتر است، بنابراین اگر مراد از کوثر، نسل نباشد برای ارتباط آیه اول و سوم سوره توجیه و معنایی دلپسند نخواهیم داشت.

عباسی گفت: کلمه ابتر در اصل به حیوان دم بریده و در اصطلاح به کسی گفته می شود که نسلی از او به یادگار نمانده باشد. از آنجا که فرزندان پسر پیامبر(ص) در کودکی از دنیا رفتند دشمنان می گفتند که او دیگر عقبه و نسلی ندارد و ابتر است، زیرا در فرهنگ جاهلیت دختر لایق آن نبود که نام پدر را زنده نگاه دارد، بنابراین جمله « ان شانئک هوالابتر» دلیل آن است که مراد از کوثر نسل کثیر پیامبر است که بدون شک از طریق حضرت زهرا(س) است.

وی افزود: این نسل پربرکت از طریق حضرت خدیجه نصیب پیامبر(ص) شد. آری خدیجه مال کثیر داد و کوثر گرفت. ما نیز تا از کثیر نگذریم به کوثر نمی رسیم.

عباسی گفت: فخر رازی در تفسیر کبیر می گوید که چه نسلی بابرکت تر از نسل فاطمه که مثل باقر و صادق و رضا از آن برخاسته است و با آنکه تعداد بسیاری از آنان را در طول تاریخ، بویژه در زمان حکومت بنی امیه و بنی عباس شهید کردند اما باز هم امروز فرزندان او در اکثر کشورهای اسلامی گسترده اند. در زمانی که خبر تولد دختر سبب اندوه پدر می شد به گونه ای که صورتش از غصه سیاه شده و به فکر فرو می رفت که از میان مردم فرار کند یا دخترش را زنده به گور کند، در این زمان قرآن به دختر لقب کوثر می دهد تا فرهنگ جاهلی را به فرهنگ الهی و انسانی تبدیل کند.

وی افزود: بر اساس روایات، نام یکی از نهرها و حوض های بهشتی کوثر است و مومنان از آن سیراب می شوند، چنانکه در روایات متواتر ثقلین نیز پیامبر(ص) فرمود که انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض کتاب و عترت از یکدیگر جدا نمی شوند تا آنکه در قیامت درکنار حوض به من ملحق شوند.

عباسی گفت: کوثر الهی به جنسیت بستگی ندارد، فاطمه دختر بود اما کوثر شد. به تعداد کثیر بستگی ندارد، فاطمه یک نفر بود اما کوثر شد. آری خداوند می تواند کم را کوثر و زیاد را محو کند. خداوند از اولیای خود دفاع می کند، به کسی که پیامبر را بی عقبه می شمرد پاسخ قولی و عملی می دهد.

 

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری