خبر خبر

پاسخ به پرسش «کوثر چيست؟» در محفل انس با قرآن کريم
نودمين محفل انس با قرآن کريم مديران و کارکنان ستادي شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران با تشريح معناي واژه کوثر برگزار شد.

به گزارش روابطعمومي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران، نودمین محفل انس با قرآن كريم مديران و کارکنان ستادي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران، سهشنبه 10دی، با سخنان رييس ستاد اقامه نماز این شركت برگزار شد.

عباسی در این جلسه عنوان کرد: هرچه ضربه به دین و مقدسات دینی شدیدتر باشد دفاع هم باید قوی تر باشد. به پیامبر اسلام جسارت های زیادی کردند و او را ساحر، کاهن، شاعر و مجنون خواندند که همه آنها به نحوی در قرآن جبران شده است.

وی افزود: پیامبر فرمودند که انک لمجنون تو جن زده ای ولی خداوند فرمود که ما انت بنعمه ربک بمجنون یعنی به لطف الهی تو مجنون نیستی.

عباسی گفت: به آن حضرت گفتند که لست مرسلا تو فرستاده خدا نیستی و خداوند فرمودند که انک لمن المرسلین (قطعا تو از پیامبرانی).

وی افزود: به حضرت نسبت شاعری و خیالبافی دادند (لشاعر مجنون) خداوند فرمود که و ما علمناه الشعر و ما ینبغی له ما به او شعر نیاموختیم و برای او سزاوار نیست.

عباسی همچنین عنوان کرد: گفتند که این چه پیامبری است که غذا می خورد و در بازار راه می رود؟ و قالوا ما لهذا الرسول یاکل الطعام و یمشی فی الاسواق (خداوند فرمود که پیامبران پیش از تو نیز غذا می خوردند و در بازارها راه می رفتند (و ما ارسلنا قبلک من المرسلین الا انهم لیاکلون الطعام و یمشون فی الاسواق).

وی افزود: به آن حضرت ابتر گفتند و خداوند فرمود که ان شانئک هوالابتر. آری، پاسخ کسی که به اشرف مخلوقات ابتر بگوید آن است که خداوند به او کوثری عطا کند که چشم همه خیره و عقل همه مبهوت شود.

رییس ستاد اقامه نماز شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: خداوند مصداقی برای کوثر در آیه نیاورد تا همچنان مبهم بماند تا شاید اشاره به این باشد که عمق برکت کوثر عطا شده حتی برای خود پیامبر اکرم در هاله ای از ابهام است.

وی افزود: در این سوره دو خبر غیبی نهفته است یکی عطا شدن کوثر به پیامبر، آن هم در مکه! که حضرت دست خالی بود و فرزند پسر نداشت، دیگر ابتر ماندن دشمن که دارای فرزندان و ثروت های بسیار بود.

عباسی گفت: تاریخ و آمار بهترین شاهد بر کوثر بودن این عطیه الهی است. هیچ نسلی از هیچ قومی در جهان به اندازه نسل حضرت فاطمه(س) رشد و شکوفایی نداشته است بویژه اگر کسانی را که مادرشان سید است از سادات به حساب آوریم، آمار سادات در جهان نشانه معجزه این خبر غیبی است.

وی با بیان اینکه عطا کردن کوثر به شخصی مثل پیامبر زمانی معنا دارد که عطا کننده سرچشمه علم حکمت، قدرت و رحمت باشد، بنابراین عطای کوثر نشانه صفات و کمالات الهی است، افزود: در این سوره که سه جمله بیشتر ندارد، پنج بار شخص پیامبر مورد خطاب قرار گرفته است زیرا علاوه بر ضمیر «ک» «اعطیناک»، در خطاب «صل» و «لربک» دو بار و در عبارت «انحر» و «شانئک» نیز دو بار پیامبر مخاطب است. اعطیناک، فصل، لربک، انحر، شانئک در سراسر قرآن نیز بیش از 200 بار خداوند به پیامبرش می فرماید که ربک، با آنکه او پیامبر تمام هستی رب کل شیء و پیامبر همه مردم است «رب الناس» است، ولی از میان واژه های رب کلمه ربک بیش از همه به کار رفته و این نشانه آن است که خداوند بر پیامبرش عنایت خاصی دارد.

عباسی همچنین گفت: چنانکه نمونه این عنایت ویژه را در آیات دیگر نیز مشاهده می کنیم، مثلا خداوند نام اعضا و جوارح پیامبر را در قرآن مطرح کرده است. چهره ات(وجهک)، زبانت(لسانک)، چشمانت(عینیک)، گردنت(عنقک)، دستانت(یدک)، سینه ات(صدرک) و کمرت(ظهرک). الطاف خداوند به پیامبر اسلام(ص) گاهی با درخواست آن حضرت صورت گرفته است، نظیر رب زدنی علما(پروردگارا مرا از نظر علمی توسعه بده) اما کوثر هدیه ای الهی بود که بدون درخواست، به پیامبر عزیز داده شد.

وی در توصیف واژه کوثر عنوان کرد: از آیه آخر سوره یعنی ان شانئک هوالابتر استفاده می شود که مراد از کوثر چیزی ضد ابتر است و از آنجا که عرب به افراد بی عقبه و بی نسل که فرزند پسر ندارند و با مردن، آثارشان محو می شود ابتر می گوید، بهترین مصداق برای کوثر، ذریه پیامبر است که امامان معصوم از نسل فاطمه هستند. البته کوثر معنایی عام دارد و شامل هر خیر کثیر می شود.

عباسی گفت: اگر مراد از کوثر اخلاق نیک باشد، پیامبر دارای خلق عظیم بود. (انک لعلی خلق عظیم) اگر مراد از کوثر عبادت باشد حضرتش به قدری عبادت می کرد که آیه نازل شد (ما قرآن را نفرستادیم تا این گونه خود را به مشقت اندازی) ما انزلنا علیک القرآن لتشقی. اگر مراد از کوثر نسل کثیر باشد که امروزه بیشترین نسل از اوست. اگر مراد از کوثر امت کثیر باشد، طبق وعده الهی اسلام بر تمام جهان غالب خواهد شد. (لیظهره علی الدین کله) اگر مراد از کوثر شفاعت باشد، خداوند تا جایی که پیامبر راضی شود از امت او می بخشد (ولسوف یعطیک ربک فترضی).

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری