خبر خبر

مديرکل کنترل ترافيک هوايي خبر داد:
ايجاد سکتور جديد براي پوشش پروازهاي جام جهاني/ به دنبال احياي بورسيه تحصيلي مراقبت پرواز هستيم
مديرکل کنترل ترافيک هوايي شرکت فرودگاه­ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به پيش­ بيني افزايش ترافيک هوايي در جنوب کشور به دنبال برگزاري مسابقات جام جهاني قطر، از راه اندازي يک سکتور مجزا براي نظم بخشي، کنترل بهتر و دقيق­ تر ترافيک هوايي و افزايش ضريب ايمني پروازهاي فرودگاه­هاي لامرد، کيش، عسلويه، لار، لاوان و سيري در اين منطقه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ امیرحسین صادقچه ضمن اعلام این خبر، آمادگی آسمان جمهوری اسلامی ایران برای افزایش ترافیک هوایی را مورد توجه قرار داد و گفت: آسمان ایران از منظر ارائه سرویس ترافیک هوایی نه تنها هیچ گونه مشکلی از بابت افزایش ترافیک هوایی ندارد بلکه از ظرفیت بسیار مطلوبی برای این موضوع برخوردار است که این مهم نیازمند بروز شدن تجهیزات بر اساس فن­آوری روز دنیا، افزایش نیروی انسانی و آموزش های استاندارد و مستمر در حوزه کنترل ترافیک هوایی است.

وی ادامه داد: متخصصان ما برای تداوم برقراری ایمنی و رعایت استانداردها با تمام توان مقابل تحریم ها ایستادگی کرده و ایمنی آسمان ایران و ارائه سرویس کنترل ترافیک هوایی گواه این موضوع است.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی با اشاره به وضعیت ایران در منطقه گفت: با وجود افزایش ترافیک هوایی پس از عبور از شرایط کرونا سهم ایران از جذب ترافیک هوایی در منطقه خاورمیانه قابل توجه بوده که این امر حاکی از ارائه سرویس استاندارد و مطمئن توسط کنترلرهای ترافیک هوایی است.

وی ادامه داد: نخستین مقوله­ یی که شرکت­های هواپیمایی برای انجام پرواز و عبور از آسمان کشورها در نظر می گیرند، ایمنی و ارائه سرویس های مناسب و بهره مندی از تجهیزات به روز است و ابراز خرسندی ایرلاین های بزرگ از ایران، گواهی بر این ادعاست.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به موقعیت ژئوپولوتیک ایران و ابراز تمایل اغلب شرکتهای هواپیمایی به استفاده از آسمان ایران، برنامه های اقتصادی جهت جذب پروازهای عبوری را مورد توجه قرار داد و گفت: با ایجاد ساز وکار مناسب می توان شاهد پروازهای عبوری به مراتب بیشتری از آسمان کشور بود که البته در این خصوص اقدامات خوبی انجام شده است به طوری که طرفین از این شرایط منتفع شوند.

صادقچه با بیان اینکه در حال رایزنی با سازمان هواپیمایی کشوری بین­ المللی و دفتر منطقه­ ای خاورمیانه برای بی اثر کردن تحریم­ های صنعت هوانوردی در حوزه خدمات ناوبری هوایی علیه ایران هستیم گفت: در صنعت هوانوردی ایمنی حرف نخست را می زند و طبیعتا تحریم می تواند در آن باعث بروز اختلال شود و از آنجا که صنعت هوانوردی ارتباط مستقیمی با جان انسان ها دارد، به دنبال راه حلی در رایزنی با سازمان هواپیمایی کشوری بین­ المللی برای دریافت تجهیزات به روز هستیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت نیروی انسانی شاغل در حوزه کنترل ترافیک هوایی گفت: باتوجه به تخصصی بودن این حوزه و عدم وجود اتوماسیون­ های روز دنیا نیاز به استفاده از نیروی انسانی متخصص بیشتری در اداره کل کنترل ترافیک هستیم لذا با توجه به بازنشستگی نیروهای متخصص در آینده نه چندان دور، باید تدبیر لازم برای خروج تجربه، دانش و مهارت اندیشید.

 مدیرکل کنترل ترافیک هوایی کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش­های بزرگ اداره کل کنترل ترافیک هوایی خواند و از پیگیری برای احیای مجدد بورسیه در این حرفه خبر داد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات سال گذشته این اداره کل گفت: بازبینی و تأسیس مسیرهای هوایی جدید،  بازبینی طرح­های تقرب جدید، طراحی و اجرای سامانه GRF  به کمک اداره کل مخابرات و اطلاعات هوانوردی و فرودگاههای کشور، نظم بخشی و مدیریت پروازهای ورودی و خروجی از افغانستان، امضای تفاهمنامه تبادل ترافیک هوایی با مراکز کنترل ترکمانباشی و دوحه (به دنبال بهره مندی این کشور از FIR مستقل)، بهره برداری از سکتور VFR مرکز کنترل ترافیک هوایی از آبان ماه سال گذشته از جمله اقداماتی بود که در سال ۱۴۰۰ انجام شد.

وی در خصوص برنامه­ ریزی برای اقدامات سال جاری گفت: مرتفع کردن موانع جذب نیروی انسانی، عملیاتی کردن تقرب فرودگاه­های اهواز، ارائه سرویس نظارتی در پایانه بندرعباس، افزایش دو تا سه سکتور VFR دیگر برای پوشش پروازهای آموزشی، تفریحی و امدادی، بهره­ برداری اتوماسیون AIM در اداره اطلاعات هوانوردی برای سرعت عمل و دقت بیشتر، پیگیری طرح­های نوین ناوبری ماهواره­ای PBN برای فرودگاه­های خاص از جمله این اقدامات است.

مدیرکل ترافیک هوایی با اشاره به مناطق ممنوعه آسمان ایران گفت: استفاده از این مناطق در اختیار واحدهای نظامی بوده و نیاز است با تعامل بین واحدهای کشوری و نظامی استفاده حداکثری را از ظرفیت های موجود داشته باشیم. برای تحقق این مهم در ماه جاری با برگزاری یک کارگاه آموزشی با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران و توسط نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری بین­ المللی برپا می­ شود که امیدواریم به فصل مشترکی با واحدهای نظامی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به نقش مهم شرکت­های دانش بنیان گفت: در حوزه خدمات پشتیبانی در ارائه سرویس ترافیک هوایی سعی کرده­ ایم از ظرفیت شرکت­های دانش بنیان به نحو احسن استفاده کنیم.

مدیرکل کنترل ترافیک شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: در شرایط تحریم با تکیه بر توانمندی شرکت­های دانش بنیان یک برج کنترل ترافیک هوایی سیار مطلوب و استاندارد به اداره کل کنترل ترافیک هوایی تحویل شده است و چهار برج کنترل دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

صادقچه خاطرنشان کرد: امنیت با افزایش ترافیک هوایی در فضا رابطه مستقیم دارد لذا ترافیک هوایی بیشتر، امنیت بیشتری را به دنبال خواهد داشت. برای رسیدن به این هدف در سال جاری برای کشورهای همسایه مثل کویت و عراق مسیرهای جدیدی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل کنترل ترافیک شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در پایان با تاکید بر اینکه تاکنون به بهانه تحریم از هیچ استانداردی تخطی نکرده ایم گفت: با حداقل امکانات سعی بر ایجاد حداکثر کیفیت داشته ایم  و با بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و متعهد در این حوزه به نتایج مطلوبی دست یافته­ ایم اما نقش فن­آوری­ های روز دنیا را در پیشرفت و توسعه کنترل ترافیک هوایی نمی توان انکار کرد.

 
-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد

درج نظر درج نظر

تازه‌ترین اخبار تازه‌ترین اخبار

اطلاعیه ها اطلاعیه ها

گزارش تصویری گزارش تصویری